dinsdag 28 september 2010

Vergeten handwerk, de gehaakte rok en macramé

vorige week kocht ik een stapeltje
fantastische jaren 70 handwerk boeken
vooral Knutselen voor Iedereen is Te gezellig
(alleen het woord knutselen al...)

veel handwerk uit die tijd
is weer helemaal hip
maar een paar dingen hebben het
toch Niet helemaal gehaald
ze zijn achtergebleven in de Tijd..
-misschien kan ik een Nieuwe Trend beginnen?-
zoals de lange gehaakte rok
met bijpassende stola...

de Macramé plantenhanger
-die wij vroeger op de lagere school 
moesten knopen voor Moederdag..-

 deze pompom's in een iets andere variant
zie je wel weer hier en daar
ze zijn makkelijk zelf te maken, maar
zijn ze ook te koop bv bij een nieuw avontuur

mocht je toch zin hebben om 
een rok te haken
of vind je de plantenhanger
plotseling Onmisbaar voor je raam
laat het even weten -ik heb de patronen-

(ik denk zo maar ineens dat ik hier weinig reacties op zal krijgen..)

-mijn schortjes foto staat op de blog van Emma Lamb -

17 opmerkingen:

  1. Ik stond dit weekend bij de kringloop ook te twijfelen over een aantal van die knutselfrutstelseventiesboeken ;-) Niet gekocht en een béétje spijt... Ga jij maar fijn ons aansporen om te beginnen met macramee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Roos, altijd meenemen zou ik zeggen, ze kosten meestal weinig. de foto's zijn vaak erg geestig en er staat altijd wel wat in wat je kan gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ik heb ook heel veel van die vintage boeken....en er zit altijd weer iets in dat met een eigentijds kleurtje heeeeellll hip is vind ik.....zo'n rok ligt uit de jaren 80 nog bij mij op zolder die had mijn mama toen voor mijn gemaakt en trots dat ik was....ik was ook zo'n kind die mijn mama en oma een gehaakte bikini aantrokken....nee ik heb er geen trauma van....vond het toen prachtig....maar nu zie je het inderdaad niet meer....toch blijven de boeken een inspiratie...
    Cinderell@

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd mijn lippen stijf op elkaar (al zeg ik wel heel snel dat ik jouw geweldige kraanvogels zo mooi vind dat ik er een blog aan heb gewijd)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die plantenhanger vind ik fantastisch, ik heb er ook zo eentje (kijk hier: http://huis-tuin-co.blogspot.com/2010/09/nieuwe-plantjes.html)
    Dat is misschien een patroon dat ik wel zou willen. Dan haal ik van dat gekleurd macramékoord, in donkergroen en lichtgroen bijvoorbeeld, en dan koop ik zo'n stoel-trap (http://www.lilianshouse.nl/p/29/2398/trapstoel-jasmine)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk! Ik zie al 3 knutselboeken die ik ook
    heb! Ook allemaal van de kringloop inderdaad, ik
    vind ze echt goud waard :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik zeg niets ;)
    (maar heb inderdaad ook een zwak voor dat soort knutselboeken!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil je ontzettend bedanken voor al je moois zo in onze brievenbus. We hebben een vreselijk weekeinde achter de rug, ik ben nog aan hte bij komen en niet geheel op aarde......
    Alles is weer helemaal in orde (ik zal je het verhaal besparen) dus dit was een wel gewaardeerd kadootje voor mij! Echt onwijs leuk!!!!!
    Wat een prachtige stempel ook.

    Alle Alle dank, een dikke appeltaart kus voor jou,

    Liefs Guusje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. haha, kzal je ook niet naar je patroontjes vragen... maar die boeken zijn gewoon te leuk om te laten liggen. Gebruiken julli ehet woord knutselen in Nederland dan niet, in vlaanderen wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh heerlijk van die ouderwetse handwerk/knutselboeken!! Macrameën, wow: brings back memories. Geen plantenhanger maar een lectuurmand moest ik macrameën op school, zoéén die je aan het plafond moest hangen.

    Gehaakte rok..............op Ravelry kun je er wel wat vinden (ook gebreide natuurlijk) Ach, in een iets modernere kleurcombinatie is het misschien (let wel: misschien) best een leuke rok mét bijpassende omslagdoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee, genoeg reacties zo te zien. Ik heb ook van die oude 'knutsel' boeken. Wat dacht je van boeken speciaal voor de 'handige huisvrouw'. Ik heb ook nog een jaargang libelle's netjes ingebonden, daar staan ook van die 'knutsels' in.
    grt, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @katrien, ik zal het patroon van de week op mijn blog zetten, kan je het zo kopieren..
    @Fleurfatale, wij gebruiken het woord knutselen wel maar ik vind het een beetje een woord voor kleine kinderen die bv. iets in elkaar plakken..
    @ cinderella, een gehaakte bikini had ik als kind ook wel willen hebben.. (nu niet meer, ha!)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb ook ene paar van die toffe oude boeken ;-)
    Met bijvoorbeeld gehaakte lingerie, een gebreide salopet ... tof zenne !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Ingrid
    Ik twijfelde al of ik nog terugmoest, naar die kringloop, en jij hebt me over de streep getrokken!

    Mijn bedankje voor al jouw moois nog gezien? Beetje verstopte edit onder de post van gisteren. Het muisje is een regelrechte hit! -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey! Ik kwam toevallig voorbij je blog en vind hem helemaal geweldig! Wat een leuke dingetjes en verhaaltjes, veel inspiratie, mooie foto's.... Gewoon superleuk gedaan! Ik wens je nog veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo, ik ben Mia. Ik beoefen al 20 jaar macrame en ben het nog altijd niet beu.
    Vind altijd nog wel iets dat ik ermee kan doen.Ik heb ook een 20tal boeken allerlei over macrame.Turkse, keltische, schinese knopen ongelooflijk wat je daar allemaal kan mee doen.
    350 knopen voor macrame Schiemans- en vlechtwerk van Hetty Mooi is voor mij m'n bijbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ingrid,

    Enige dingen maak jij hoor. Maar ik ben inderdaad opzoek naar een patroon van een plantenhanger. Zou jij mij daaraan kunnen helpen?
    Ik hoor graag van je.
    Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)