vrijdag 30 december 2011

Oh oh, it has been a Special year..


het was een bijzonder jaar
( ik kan met grote zekerheid zeggen
dat ik het niet Licht zal vergeten)
een eindeloze weg
die uiteindelijk leidde naar 
Nu-Hier-In-Zutphen

 het was absoluut een oh oh-jaar
(en misschien zelfs een och hemel jaar)
heel veel oh nee's
dat kan toch niet waar zijn momenten
maar zeker ook oh ja's
onverwachte,dat is leuk, dingen
een alles ligt compleet in stukken-jaar
(inclusief ik-zelf)
waarin alles moest worden teruggevonden
vertrouwen, in de eerste plaats,
geloof dat het wel goed zou komen,
een thuisgevoel
de kracht (en de wil) om door te gaan
om de stukken op te rapen
en weer tot een geheel te maken
(ik ben een end op weg,
maar er ontbreken nog wel een paar stukjes)


het jaar van het leven uit een koffer
(had ik maar zo'n caravan gehad
had een hoop gedoe gescheeld)
wat dan wel weer duidelijk maakt
hoe weinig je Eigenlijk nodig hebt
echt veel minder dan je denkt
(hoewel mijn huis nu al weer aardig volstaat)


het was ontegenzeggelijk het jaar
van de Zwarte koffie
liters en liters zijn er door heen gegaan
zal ik Dan nog maar even koffie zetten
is denk ik de meest gebruikte zin geweest..


een uithuilen en weer Opstaan-jaar
ik wist werkelijk niet
dat ik zoveel tranen had
maar het was ook het jaar
waarin er verschrikkelijk veel gelachen is
gek genoeg


een Loslaten is het Toverwoord-jaar
ik weet niet hoe vaak dat tegen mij gezegd
moet je gewoon (?) loslaten
nou
losgelaten heb ik
dat kan ik je verzekeren
ik heb een compleet leven met alles erop en eraan
weg laten zweven
en hoezeer ik af en toe nog iets vast probeerde te grijpen
ik kan niet anders concluderen
dat werkelijk Alles anders is
en de rest geschiedenis..


het jaar waarin ik dacht Bambi te zien
(en Roodkapje zo af en toe)
orkestjes in het bos hoorde spelen
gesprekken voerde met de family Little
(en Niemand aan mij vroeg
of ik het nu niet echt verloren had)


het En Waar Moet Ik Dan Wonen jaar
het idee dat ik mijn geliefde huis
waar ik zoveel werk in had gestoken
en zo dol op was
te moeten achterlaten 
heeft mij vaak met Paniek vervuld
had ik geweten dat ik er Zo'n leuk huisje
voor in de plaats zou krijgen...
(soms is het jammer dat je niet even vooruit kan kijken,
hoewel op andere momenten,
wil je ook absoluut niet weten
wat er om de hoek ligt..)



een Kermis aan emoties-jaar
alles is aan bod gekomen
van de diepste ellende tot hemelhoog plezier
en alles wat er Zoal tussen ligt
ik hoop dat ik nu uit mag stappen
en voorlopig zal ik alle draaimolens mijden..
(ik kan geen carousel meer zien..)

het tel je Zegeningen-jaar
ik hem me rot geteld
soms kwam ik maar tot 1
maar soms ook tot 33
steeds weer opnieuw
en als ik dan weer Vergeten was
tot hoever ik was gekomen
begon ik weer van voor af aan...


alles zo bij elkaar optellend
is de som der delen Positief
ik heb veel verloren maar nog meer gewonnen
ik weet nu dat ik niet bang hoef te zijn
je kan veel meer Hebben dan je 
van te voren Ooit zou denken
ik weet nu
waar het Werkelijk omgaat
als je alles kwijt Lijkt te zijn
en dat is geen mooi huis, en al helemaal 
geen spullen,
het draait allemaal om de mensen om je heen
uiteindelijk komt het neer op de Liefde 
in de ruimste zin van het woord..
ja
het was een bijzonder jaar
en
 Dit mijn voornemen voor het Nieuwe:


-xxx-

25 opmerkingen:

  1. Mooi gezegd! Fijn dat het jaar toch zo goed nog is afgelopen, veel plezier in het nieuwe jaar met niks doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och heerlijke pagina op het eind! Mooi mooi, applausse.

    Tel je zegeningen, ja dat zei mijn opa ook altijd. Mooi.

    Fijne jaarwisseling! En op naar een nieuw jaar gevuld met liefde.
    En lang leve de koffie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wens je een relaxed jaar vol liefde, geluk en gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, je hebt je er heel goed doorheen geslagen. Knap en stoer! Ik heb maanden geleden je tekening met ballonnen en loslaten uitgeprint en op de muur in de keuken gehangen ... loslaten is misschien wel de belangrijkste les van het leven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een jaar van uitersten was het! En ik hoop dat je een heel rustig voortkabelend positief 2012 gaat krijgen met heel, heel veel liefde en geluk (en veel tijd om voor ons leuke blogjes te schrijven).


    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zo'n Enorm creatieve geest laat zich er niet onder krijgen, die krabbelt zich onder de puinhopen vandaan om verder te gaan.

    Gezegend 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop dat de rust in je hoofd mag terugkeren! Weggaan zal het nooit helemaal maar alle wonden helen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wens je in 2012 veel liefde, rust, creativiteit en gezondheid toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja ! da's inderdaad een jaar dat je nooit gaat vergeten !
    ik heb ook zo'n jaar : 2008.
    En ik denk daar vaak aan terug, bekijk mijn leven in voor 2008 en na 2008...
    Want dat is toch erg verschillend.
    Maar echt niet slechter !
    En dat had ik in 2008 niet kunnen denken !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige stukje tekst :-)
    Ikzelf heb een hekel oud&nieuw ...waarom weet ik niet precies...misschien het terugkijken en vooruitkijken ...en het vreemde verwachtingsvol op de bank zitten met je staatslot totdat het 24.00 uur is..
    Ik word er altijd kriebelig & kriegel van ...
    In ieder geval..bedankt voor je mooie blogberichtjes afgelopen jaar ...ik hoop er in 2012 weer vele mooie te lezen van je ;-)
    Ik hoop dat 2012 een mooi jaar voor je wordt...
    Want in 2012 ...begint de rest van je leven;-)
    x Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oh oh ingrid, wat een jaar!! niet niks, maar je hebt het gered. Door hulp en liefde van anderen, en hulp en liefde van jezelf.
    Ik gun je een eigen grassig plekje in het bos onder een dikke boom. Ga ervan genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bijna voorbij dat jaar, de agenda 2011 gaat dicht & in de kast. Ben benieuwd waarmee jij de agenda 2012 gaat vullen, in ieder geval met je enorme sterke, kleurrijke persoonlijkheid!
    Maak er een verdomd mooi jaar van in dat groene gras onder die boom!
    xoxox
    Liefs,
    Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zo samengevat lijkt het nog een mooi jaar ook!
    dat 2012 je geloof, hoop en vooral liefde mag brengen, zodat de balans der cijfers aan de positieve kant blijft:)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je jouw jaar prachtig verwoord (t?).
    Liefs Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. het leek wel Winter, in jouw jaar, met al dat loslaten... Hopelijk bloeit de lente in 2012 volop voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 2011, gedwongen "loslaten"... voel met je mee, ik wens je een rustig 2012!

    liefs Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi - mooi - mooi logje. Ik ben niet zo van de terugblikken, maar een keertje terugblikken op een jaar, daar is niets mis mee. Je zult het misschien niet gauw vergeten, maar wat mijn bovenbuurvrouw Anna al zegt: loslaten en verdergaan.

    En wat "me" schrijft, 2008 was mijn vreselijk jaar, een kindje verloren en dan met de rest van het gezin verder moeten. Ook hier was loslaten het bevrijdende woord. Ik ben blij dat ik dat kan: loslaten. Ik begin nu ook te leren dat ik mijn oudste twee kinderen langzaamaan moet loslaten, maar oh, wat is dat moeilijk soms.

    Eigenlijk houd ik helemaal niet van loslaten, maar het blijkt uiteindelijk iedere keer weer zo'n opluchting.

    En zo'n prachtig, creatief mens als jij maakt van 2012 vast een feestje.
    Liefs vanuit Overijssel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Ingrid, Wat een mooie laatste post van dit voor jou veel bewogen jaar. Ik blijf je ook in 2012 lezen en wens jou met P. een heel mooi volgend jaar met rust en genieten.

    Liefs van Miralda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat prachtig verwoord, ik wens jou ook veel rust en fijne tijden toe. X

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)