donderdag 8 november 2012

Sweet vintage collars (and a little swap)


laatst kocht ik dit kraagje van Jolanda,
ze nam het waarschijnlijk mee uit Frankrijk,
prachtig handwerk,
ik draag het eigenlijk niet,
want ik weet niet zo goed waarbij
maar het doet me verlangen naar,
ouderwetse ruisende jurken,
 opgestoken haren,
en kopjes thee in de salon..
(in plaats van de dikke trui,
en spijkerbroek van de laatste dagen)


in de kringloop vond ik er laatste ook een paar
ook al zo'n mooie, heel fijn kant,
en met miniscule steekjes genaaid,
dit lijkt me meer een zomers model,
met een wapperende zacht roze jurk,
op de opoe-fiets, 
met een rieten mand vol eten,
op weg naar de rivier om daar te gaan picknikken..


deze lijkt wel gehaakt,
hoewel ik me het nauwelijks kan voorstellen, zo fijn
ik heb dan ook geen idee met wat voor een naald,
een nummer 1 of misschien nog wel dunner,
werkelijk een eindeloos priegel werk, 
maar prachtig gedaan...


bij deze weet ik eigenlijk niet zo goed,
hoe het hoort
het lag bij de andere kraagjes,
misschien om voor op een jurk te naaien,
een kuis, wit, kantje,
om de strengheid van je donkerblauwe jurk wat te verzachten?



in het boekje, zo ongeveer uit de jaren 50,
Prettig handwerken met de kleinsten,
vond ik dit patroontje, van een kinder-kraagje
het lijkt me nogal een kunststukje voor een klein meisje,
(ik neem aan dat de jongens geen handwerken
hadden in die tijd)
hoewel het niet moeilijk lijkt,
is het denk ik nogal een precies werkje,
mocht ik nog een dochter hebben 
in de kleuterleeftijd, zou ik het zo maken,
ik vind het schattig..


dus hierbij pleit ik voor de herinvoering van het Kraagje,
ter opluistering van saaie jurken,
en ter bevordering het vrouwelijke gevoel,
mocht je het leuk vinden om één van de laatste 
vier kraagjes met mij te ruilen,
tegen het één of ander, laat me dat even weten,
zeg dan ook even naar welke je voorkeur uitgaat,

(if you like to swap, one of these sweet vintage collars,
with me, to anything you like to send me,
please let me know)

het eerste kraagje hou ik zelf,
voor het geval ik Ineens geen zin meer heb,
in die dikke trui...
(en die ruisende jurk heb gevonden)

fijne dag
-x-

10 opmerkingen:

  1. Ik vind die eerste geweldig! Dat opengewerkte met bandjes.
    Volgens mij is trouwens die nummer 3 gekantklost, vandaar dat het er zo fijn en fragiel eruit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja dat zou goed kunnen, hoewel het randje er gehaakt uitziet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lieve actie, maar ik laat hem lekker aan me voorbijgaan. Het is niet dat ik niet houd van ruisende jurken, maar ik hou van een stoerdere stijl. Ik ga tegenwoordig twee keer per jaar naar de Elf Fantasy Fair samen met mijn man en in stijl. Niet naar thema van de fair hoor, afgelopen keer ging ik helemaal in het zwart met rood corset en met zwarte hoge hoed. De keer ervoor had ik een megagrote bordeaurode jurk aan, die ga ik de volgende keer ook weer dragen met kanten parasolletje (denk ik) en mooi tasje.
    Heel veel swap plezier!
    Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige kraagjes! Ik wil wel met je mee-pleiten voor de herinvoering van het kraagje, vind het erg mooi en vrouwelijk. Denk alleen dat ik een slechte ambassadrice zou zijn... ik draag nooit een kraagje en heb ook geen saaie jurken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het kraagje (3e foto) is gemaakt van frivolité; dat lijkt erg veel op haken en kantklossen, maar wordt gemaakt door een draadring te maken met de linkerhand en met de rechterhand d.m.v. een spoeltje met fijn garen heel fijne knoopjes te maken om de ring die de linkerhand vasthoudt. Ik kan het, maar niet zo goed als de maakster van dit kraagje. Ruilen? vraag ik heel voorzichtig?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooie kraagjes.. en je zou ze dus kunnen dragen op een tshirt met lange mouwen!!!
    dat maakt ze sjieker..
    ik heb nog een trui.. langgeleden zelfgebreid met 2 verschillende afzonderlijke kragen.. eentje plat met ajour.. ongeveer zoals de 1e kraag hier.. en eentje als een kolletje..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herkende het kraagje ook als frivolite, omdat mijn moeder die techniek goed beheerste !
    Ik ding niet mee hoor, genoeg spulletjes hier !
    Groeten van Lucienne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ingrid wat een schattige kraagjes...de laatste zou ik wel willen ruilen dan kan ik hem oud en nieuw dragen bij mijn ruisende jurk .... x cinderell@

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind de eerste drie heel erg leuk, mijn zusje zou deze zeker dragen! en t zou haar nog staan ook! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. OW kraagjes! Ik vind ze zo mooi en draag ze ook daadwerkelijk! Heb er laatst iets over geschreven (op mijn blog) en er ook wat zelf gem(h)aakt, maar you never can have enough of them :)
    Daarom zou ik graag het 2e kraagje ruilen voor iets.... een oesterschelp van het strandje bij Herkingen (geen Zeeland, maar toch bijna!) of ik kan iets voor je haken, ik dacht zelf aan een visje (gone fishing...). Of een rubberen eendje (van Ernie). Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)