dinsdag 15 januari 2013

Pictures that didn't make it...(to the book)


vorige week kreeg ik per mail,
de eerste 2 vormgegeven hoofdstukken van mijn boek,
dat was Werkelijk een raar moment,
maandenlang was ik alleen bezig
zat ik hier dingen te bedenken, te maken,
teksten te schrijven te tekenen te fotograferen...


nu had ik wel een aantal mensen die meekeken,
via Dropbox waar ik al mijn werk inzette,
wat bijzonder fijn was,
want ik had een dringende behoeft aan feedback,
als je Zo in iets opgaat,
kan je zelf uiteindelijk moeilijk beoordelen,
of het Goed is wat je doet


ik bekeek de honderden plaatjes keer op keer,
dus voor mij werd het allemaal 'oud' werk
haalde er dingen uit,
plaatste toch weer terug,
bekeek ze samen met Daan op techniek,
compositie, waarbij er weer een paar honderd sneuvelde,
dit zijn een aantal van de foto's
die het niet haalde...


langzamerhand vormde zich een boek in mijn hoofd,
maakte een hoofdstukindeling,
en opnieuw en nog maar een keertje,
en op een dag was het klaar...
(dat klinkt als een sprookje,
maar ik kan je vertellen dat het Daar niet op lijkt, oh oh,
het is gewoon knetterhard werken..,
ik zou er een boek over kunnen schrijven-ha-)


dus, toen ik de eerste hoofdstukken zag,
was ik aangenaam verrast, het zag er prachtig uit,
zo Echt, maar ook zo Anders, dan ik dacht,
het is een raar gevoel,
als iemand met jouw werk bezig gaat,
en er waren een aantal dingen,
die naar mijn idee anders moesten...
(loslaten Ingrid, loslaten...)


dus er werd even gemaild,
en gebeld met Sara van de uitgeverij,
alles werd nog eens doorgenomen,
en we spraken af, ergens eind Januari in Antwerpen,
waar we dan het hele vormgegeven boek,
samen gaan bekijken...


waarbij ik dan nog kan zeggen wat ik wel en niet wil (pff)
hoewel ik volgens Sara,
ook hier een daar de teugels moet laten vieren,
zoals je al begreep,
dat vind ik lastig, oh zo lastig,
maar misschien schuilt er wel een wijze les in;
je kan nu eenmaal geen controle hebben over alles,
en dat is misschien maar Beter ook...


tot slot het weerpraatje,
het is hier wit en het sneeuwt nog steeds,
dit muziekje past er perfect bij

fijne dag-X-

16 opmerkingen:

  1. Spannend hoor en loslaten ja dat is niet eenvoudig, ook voor mij niet hoor!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk om het verhaal 'er achter' te lezen, dat gebeurd niet vaak bij een boek. Het lijkt mij ook super lastig om het los te laten. Hou ook van controle. Maar het is hun beroep en ze weten vast waar ze mee bezig zijn, dus Just Have a little Faith...:)Geniet van deze mooie witte dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat spannend allemaal!
    Hier helaas geen sneeuw, alhoewel er nu hele kleine vlokjes uit de lucht komen.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben toch wel erg benieuwd naar je boek. Ik vind het ook zo fijn om te lezen hoe jij in het hele proces staat. Een soort kijkje in de keuken, daar houd ik van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ontzettend spannend! Succes met het loslaten :) En ik kan echt bijna niet meer wachten tot je boek in de winkel ligt! Dacht er vanmorgen nog aan in de auto. (want ik had zat tijd om het leven eens te overpeinzen in die 1040 km file die er stond...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spannend! Deze foto's vind ik al erg leuk, benieuwd wat er uiteindelijk in je boek verschijnt :))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je ons laat meekijken in het hele boek-maak proces! Kan me voorstellen dat het soms nogal overweldigend is, alle keuzes en de tijd die je erin steekt.
    Maar het komt vast helemaal goed :D... dus geniet van het proces!

    Hier ook een lekkere laag sneeuw, denk dat er zo wel wat sneeuwgevechten zullen zijn, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, loslaten. Moeilijk! En al zeker als je graag alles 'zelluf' doet... en als je er al maanden op je eentje mee bezig bent geweest. Maar ook zooo verfrissend. Nieuwe ideeën, eindelijk de (oh zo eenvoudige) oplossing voor een zin, een woord, een beeld dat de hele tijd aan het 'wringen' was. Succes met het loslaten! Je maakt ons alvast héél erg nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk het verhaal "achter de schermen", maar we worden nu natuurlijk wel héél nieuwsgierig naar het eindresultaat! Je bent dus al bezig met je "marketing" (haha)?
    Geniet van de mooie witte dag, ook hier sneeuwt het nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat lijkt me dat bijzonder en gaaf zeg! Maar ja, loslaten is een hele kunst. Je kunt het nou eenmaal niet helemáál in je eentje doen..
    Ik vind sommige foto's die het niet haalden trouwens erg leuk hoor! Dus dat beloofd wat..
    Geniet van de sneeuw!
    Groetjes, Maaike (frisse rommel)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oh, lekker leuk spannend zo'n dingen! En ik ben nu wel steeds benieuwder naar wat dan wel in je boek komt te staan. Succes met loslaten!

    Heel veel sneeuwpret, Pauline

    www.beejplien.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ik snap precies wat je bedoelt...
    Doodeng zou het me lijken als iemand met mijn ontwerpen zou gaan stoeien ! alsof je je kind moet loslaten...brr
    Maar het komt vast goed...maar niet helemaal loslaten hoor!
    "vertrouwen is goed maar controle is beter;-)"

    Groetjes Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat loslaten is vast niet zo gemakkelijk, maar eenmaal klaar zal het allemaal wel goed komen.
    - en dat popje is misschien wel een beetje eng ja :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. lijkt me idd ook lastig hoor, het is en blijft jouw ding toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. de foto met de keersommen vind ik echt heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh Bambi to cute <3. Spannend hoor je eigen boek, ik ben heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)