donderdag 4 april 2013

Just say no


zo'n anderhalf jaar geleden,
toen ik net en beetje bekomen was 
van alle ellende op mijn pad,
besloot ik ja te zeggen tegen wat er Zoal
op mijn weg kwam,
dat deed ik met overgave,
ik zei ja tegen een verhuizing 
ver van alles wat mij bekend en lief was
ik begon een nieuwe relatie,
ik dealde met vele problemen
al dan niet door mij veroorzaakt,
ook al ging ik soms liever met mijn hoofd onder een deken,
in een hoekje liggen...
(ik vond dat ik het allemaal maar Moest kunnen)


ik maakte op verzoek een boek,
wat mij echt alle kostte aan energie en doorzettingsvermogen
blogde voort, elke dag,
(je wil niet weten hoe ik soms achter mijn laptop zit)
deed opdrachten voor bladen, interviews,
en nog wat markten tussendoor
ja zeggen leverde (levert) mij de leukste dingen op,
maar nu ben ik moe van al dat Ja zeggen,
een beetje aan het einde van mijn Latijn
(nu weet ik niet wanneer ik aan het begin daarvan stond;)
ik heb maar 2 handen,
waarvan één nogal pijnlijk,
en ik moet bekennen, hoe leuk ook allemaal,
dat het mij allemaal wat Veel is..

het Ja zeggen heb ik nu wel onder de knie
nu ga ik oefenen met Nee..gewoon Nee...
op zoek naar evenwicht..

fijne dag
-X-

54 opmerkingen:

  1. Precies.
    Als je geen NEE kunt zeggen, is je JA niets waard.
    Een NEE tegen de ander kan je ook positief zien als een JA tegen jezelf.
    Succes, je kan het!
    Karin
    x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi beschreven Karin, zo is het maar net.

      Verwijderen
  2. Het is jammer als je 'ja' zegt tegen iets, het eigenlijk niet willen of erbij kunnen doen. En dat je dan het gevoel hebt dingen te 'moeten' zodat je er niet (meer) van kan genieten...

    Kies voor jezelf en je gezondheid.
    En koop tijd bij beslissingen door te zeggen dat jij er zelf op terugkomt bij de vrager als je het wilt doen.

    Groetjes, Emilie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed zo! Balans is belangrijk, anders worden al die ja's alleen maar ballast

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Ingrid, Voor alles is er een tijd: ook voor Nee zeggen. Ik wens je er ALLE GOEDS mee. Tegen een ding mag je (hoor mij!)JA blijven zeggen. Een boek lezen. Een paar dagen geleden noemde iemand de titel: Het kleine meisje van meneer Linh van de schrijver Philippe Claudel. Echt een aanrader, het is een schitterend verhaal: DOEN! En verder...... je zegeningen tellen die door al het Ja zeggen op je pad zijn gekomen. Met een warme Zeeuwse Hartegroet van Tantejo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee zeggen is voor je balans heel belangrijk. Ik heb inmiddels ontdekt dat teveel leuke dingen helemaal niet leuk is. Ik heb hier regelmatig gezeten met zoveel léuke dingen dat het op strafwerk leek. Dat heeft mij wel aan het denken gezet...
    Daarbij kan ik mij voorstellen dat het maken van je boek zoveel van je gevraagd heeft, dat je nu even leeg bent! Neem de tijd om je weer op te laden!
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O zo herkenbaar......... Heel veeel sterkte en een lieve groet anja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En dan is er nu de stilte. Die dient zich niet voor niets aan. Dompel je er in onder en kijk er naar.
    Het brengt je ook veel mooie dingen en heel veel goeds. Het is anders en gaat nog veel verder.
    Je bent naar buiten gegaan, misschien moet je nu even naar binnen.
    Je hebt mij met je dagelijkse berichtjes heel veel gegeven en ik kijk er ook elke dag weer naar uit maar misschien mag je van jezelf even wat minder.
    Zorg goed voor jezelf.
    Lieve groet Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je NEE kan zeggen
    maakt dat jouw JA waardevol


    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is goed om voor jezelf te zorgen. En je hebt in zo'n achtbaan gezeten dat het logisch is dat er nu even naar rust verlangd wordt. Hoe moeilijk dat kan zijn, dat weet ik helaas heel goed en alleen kan ik het niet. Hoe moeilijk kan het zijn om lief te zijn voor jezelf en met alle aandacht goed voor jezelf te zijn. Ik persoonlijk vind het heel lastig, omdat er altijd geleerd is: Ga leuke dingen doen, niet zeuren en vooral vrolijk doorgaan. Dat gaat tot het op is. Sterkte en een lieve groet van Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel goed van je! Het is geven en ontvangen...(nemen is zo'n vreselijk woord...) en als we allemaal wat geven hebben we ook allemaal wat te ontvangen...Accepteer jezelf, je bent prachtig gemaakt! En je hebt, door je boek, mij al heel veel glimlachjes en ideeën gegeven! Nu mag je van mij een hele dikke virtuele knuffel ontvangen :)
    Liefs Theetje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maargelukkig dat je ja hebt gezegd tegen het boek!
    Ik zit er al twee dagen van te genieten !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha.....het is hier dus al verkrijgbaar!?
      JA...,,.dan ga ik mezelve dat prachtige boek zo nel mogelijk aanschaffen se!

      Hopenlijk vind je een goede balans tussen Ja en nee...
      :)

      Verwijderen
  12. Succes met Nee zeggen! is heel moeilijk. Maar vooral de goede balans tussen ja en nee vinden is lastig....
    Denk aan jezelf!
    groeten Cream@

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Rust is essentieel!! Je lichaam geeft aan dat je het nodig hebt, dus luister er naar... De andere dingen komen later wel weer. Heel veel succes en geniet van je rust ;-) Liefs, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh je bent toch menselijk !! hihi, vaak als ik op je blog kijk zie ik zo veel, zo veel aandacht en schoonheid, intens. Ik geniet er van en neem er ook een voorbeeld aan.
    Nee oefenen is een mooie nieuwe extra activiteit. : ) Grapje natuurlijk. Ik wens je heel veel succes met je grens opzoeken. Want er zijn niet voor niets 4 seizoenen, soms is het goed om even in een klein winterslaapje te gaan.
    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben vaak verwonderd hoe je iedere dag een nieuw bericht blogt. En helemaal toen je ook nog een boek ging maken.
    Het lijkt makkelijk, maar er gaat toch wel heel veel tijd en energie in zitten.
    Lekker relaxen Ingrid!!! Denk aan jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed van je dat je dit nu kunt te zien. Succes met het zoeken naar jouw balans tussen Ja en Nee. Zorg goed voor jezelf, luister naar je lichaam, en neem de rust die je nodig hebt.
    Veel liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Er is niks mis mee met soms Nee zeggen meis! Meestal komen we daar achter als we eigenlijk het grensje al weer overschreden hebben ....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gelukkig ben je ook maar een mens hè, dus.... even in de NEE-stand.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nee en Ja zijn allebei antwoorden en duidelijke keuzen. Ja maar... daarentegen niet. Dus zeg Ja of Nee met overgave, zodat je nooit 'ja maar' hoeft te jammeren!
    Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. PS. Ik klonk een beetje als tegeltje hè?

    Hahahahaha!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Goed zo.. Gewoon voor jezelf kiezen, en daar hoort ook nee Eggen bij ( dat dat uit mijn mond komt, ik die eigenlijk nooit nee zegt...LOL)
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. een JA wordt heel moeilijk een NEE, maar een NEE kan best nog wel veranderen in een JA ;-)
    Ik geniet sinds kort van je blog, ben je gaan volgen en heb je boek net besteld, 3 x ja dus, hahaha!
    groetjes van ook zo'n JA-knikker....Arda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nee zeggen is stap 1
    Je er niet voor verantwoorden is stap 2
    Soms is nee gewoon nee.
    Klaar uit.

    Succes xx

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik wens je rust van/in 'kop tot teen..'
    liefs,sija

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Als het teveel wordt (ook al is het nog zo leuk) is het tijd om nee te zeggen!
    Weet uit ervaring hoe moeilijk dit is maar
    't is wel nodig..succes!


    groetjes Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Waar ja zeggen veel deuren heeft geopend zul je merken dat er met een bewuste nee ook mooie en nieuwe deuren open gaan. Maar het aanleren van een Nee als je al jaren in Ja zit is lastig. Succes ermee. Doe het rustig aan en wees vooral lief voor jezelf en je dierbaren. De rest moet maar aan je Nee wennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gewoon eens aan jezelf denken. Neem rust en geniet. Ik heb dat ook moeten leren. Soms wordt het als evident ervaren dat je altijd 'ja' zegt. Doe gewoon wat je zelf graag doet en zelf wil doen. Geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Eens met alle voorgaande sprekers, ik zou niet weten wat ik er nog aan toe moet voegen.
    Succes...
    Liefs Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Moet je doen, NEE zeggen! Maar ik ben toch heel blij dat je JA zei tegen je boek, zoooo ongelooflijk mooi!! Ik moet me inhouden om hem niet in 1 ruk uit te lezen!
    Veel succes,
    Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik ben het HELEMAAL eens met de eerste post van KARIN!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ja(hihi) erg herkenbaar, en nee zeggen is moeilijk, maar als je het eenmaal doet wordt het makkelijker (totdat je weer een tijd in een ja periode zit :-)) Bij mij gaat het in ieder geval met golven. Soms helpt het mij ook om niet meteen ja of nee te zeggen , maar te zeggen dat ik er over nadenk..... (moet je er wel weer op terugkomen, dat is wel een nadeel)
    Maareh groot gelijk dus en sterkte d'r mee, ook met de stilte die met de nee meekomt, want die is heerlijk, maar ik moet er ook altijd weer aan wennen.
    En ik wil je nog even zeggen dat ik erg veel bewondering heb, want moed heb je nodig om ja tegen het leven te zeggen na allerlei toestanden!!!

    Lieve groet van Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  32. OK, ik heb laats een competentie gesprek gehad. 4 competenties werden belicht en een daarvan was professionaliteit. Ik had ingevuld dat bij je professie ook NEE zeggen hoort. NEE zeggen tegen soms onmogelijke voorstellen. Succes, met het NEE zeggen, hoe moeilijk dat ook is!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Succes met nee zeggen, want oh dat vind ik ook moeilijk. Wel fijn van al die leuke dingen die door ja zeggen op je pad zijn gekomen. wie weet levert nee zeggen nog veel meer leuks op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Je hebt groot gelijk, als je soms eens gewoon NEE zegt! Want als je je fles niet gevuld hebt, waar moet je dan uit schenken? En je schenkt zoveel prachtige dingen, je boek is daar een goed voorbeeld van. Dus... rustig aan en oefenen in dat ene woordje...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Goed bezig!! En je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Maar eh, je blijft toch wel elke dag bloggen hè? :-)))))

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik herken wat je zegt, teveel ja zeggen. Ik ben nu aan het reïntegreren na een burn out en begin nu het nut van nee te zien.
    Pas op jezelf en neem je rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Heel verstandig, je kunt niet alles. En nee zeggen is soms (nee, vaak) moeilijker dan ja zeggen!
    Al geniet iedereen van dagelijks een blogje van jou, als ze elke week komen zijn ze vast nog net zo leuk (en misschien zelfs leuker, omdat jij meer energie hebt). Opdrachten kan je beter doen als je niet overladen bent met teveel werk. Kortom: nee leren zeggen en balans leren vinden is een enorm goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. het is jammer dat we soms pas 'nee' leren leren zeggen als we voelen dat het niet anders meer kan, omdat het ons teveel wordt. Ik hoop dat je op een nieuwe manier toch je zalige ding kan blijven doen. Van alles op een lager pitje (moeten) zetten ken ik alles! veel succes

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Even pas op de plaats. Even helemaal niks. Als iemand je iets vraagt : zeg dan , als je niet direct nee durft te zeggen, Ik denk er even over na.......pas goed op jezelf. X

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Jezelf voorbij lopen is nooit goed, maar ik hoop dat we nog regelmatig van je blogberichten kunnen genieten. En anders duiken we wel even in je boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Groot gelijk! Neem tijd voor jezelf. Ga genieten van de zon die langzaam steeds dichterbij komt. En ga genieten van jezelf en de mensen om je heen. De bloggers blijven er toch wel. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Goed van je! Gisteravond plaatste ik een tweetje waarin ik mezelf afvroeg waarom ik mezelf dit aan doe... al die projecten en projectjes die ik superleuk vind om te doen, maar zoveel tijd kosten dat ik af en toe niet meer weet wat eigenlijk het doel ook weer was waar ik naartoe wilde. En ik kan niemand anders de schuld geven, want ik doe het mezelf aan...
    Kortom, respect voor jou dat je gewoon eens een keertje nee! zegt in plaats van je te laten meesleuren door de maalstroom. You go girl!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik zou zeggen, luister naar jezelf, je lichaam en geest! Laat iedereen maar even lekker van je boek genieten terwijl jij van je wel verdiende rust geniet!

    Liefs van Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Nee is ook een antwoord! Heel veel succes en pas goed op jezelf! Lieve groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Alles is al gezegd, maar.... met (een beetje) rust, een ja tegen jezelf en liefde kom je hopelijk een heel eind! Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Bedankt! Dit stukje te lezen had ik net even nodig....

    BeantwoordenVerwijderen
  47. is was wel een hoop emotionele dingen bijeen voor je hé ! Dus : gewoon doen, dat nee zeggen en tijd nemen voor jezelf !

    BeantwoordenVerwijderen
  48. they say for every no there is a corresponding yes in the universe! so when you say no, you are saying yes to another part of you. All the best, Heather x

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)