dinsdag 2 april 2013

treasures (from the snuffelmarkt :)


behalve eieren- ging ik dit weekend
ook nog schat zoeken..
en wel op de snuffelmarkt, de ene dag in Arnhem,
de andere dag hier in Zutphen..
de snuffelmarkt vind ik een apart fenomeen
waar je ook gaat, in Goes of Arnhem,
het is overal zo ongeveer hetzelfde... 


meestal in een beetje mottige hal,
 de eindeloze rij voor de kassa,
waar dan een bijzonder verveelde vrouw achter zit
vervolgens de kaartjes knipper 
(of beter de kaartjes-scheurder maar dat is geen woord)
altijd met een fluoriserend hesje aan...


en dan binnen,
de beetje muffe gymzaal lucht..
de meeste kraampjes kan je zo overslaan,
dat zie je al van verre,
handelaren met kramen vol met goedkope nieuwe rommel,
als pennen, telefoonhoesjes, dat soort dingen
en altijd, echt altijd,
hoor je ergens Frans Bauer zingen op de achtergrond..


het publiek vind ik ook altijd wat wonderlijk,
niet de mensen die je tegenkomt
op rommelmarkten of kringloopwinkels
maar ik kijk mijn ogen uit,
laveer tussen de enorme electrische wagens 
met bejaarden door
(die zijn er altijd heel veel, let maar eens op)
en ik vermaak me uitstekend,
ik neurie wat mee met het levenslied
de teksten ken ik niet..
bekijk de kramen met de kristallen hondjes en vazen...


en ik zoek met name
in de dozen onder de kramen,
daar vind je de beste dingen
ik rommel in bakjes
met opzichtige nep-gouden kettingen,
op zoek naar die ene broche van plastic
(die dan vervolgens met een verbaasd gezicht
word bekeken, dat je Dat mee wil nemen..)


vervolgens ga ik nog eens een minuut of 5
in de rij staan voor de toiletten,
waar je je geld op een schoteltje moet leggen,
van de mevrouw met een roze schortjas aan,
die altijd loop te wapperen met een doekje..


uiteindelijk verlaat ik de hal,
met een tas vol moois,
de man in het knalgele jasje bij de uitgang,
vraagt dan altijd of je een stempel wil, op je hand,
voor het geval je nog terug wil komen,
dat wil ik nooit (ik heb het Echt wel gezien)
maar die stempel, die wil ik wel,
gewoon voor het Snuffelmarkt-gevoel..

fijne dag
-X-

28 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar! Ik ben ook aangestoken met het plastic broches zoeken ( lukt niet zo goed als bij jou). Toen ik er er laatst een vond zei de mevrouw achter de kraam dat ze nog wel een mooiere had. Toen ik aangaf dat dat niet was wat ik zocht, keek ze me heeeel raar aan :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, ik deed ook zulke vondsten, een zak vol met plastic vogelbroches, en een Typmachien, ik twitterde het je al en schreef gisteren ook een blogje met al mijn schatten.
    Vandaag maar eens kijken of de boekshop een lintje heeft voor in de machien en dan hoop ik, dat hij werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dit geweldig beschreven. Ik kom niet zo vaak of eigenlijk bijna nooit op snuffelmarkten, maar ik zou er bijna eens heen gaan om dit allemaal te ondergaan en aan het einde te zeggen: inderdaad je hebt gelijk. X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha! Prefect omschreven! Ik moet ook altijd erg lachen om die doorrookte oude vrouwtjes die een wandelwagentje voortduwen met daarin een klein schoothondje Prachtig fenomeen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha...bij onze eigen plaatselijke kringloopwinkel kijken ze me ook altijd aan alsof ik gek ben als ik de aller lelijkste speldjes of heeeele oude zonnebrillen mee wil nemen. Ik hoef dat soort dingen ook nooit te betalen. Ze zijn blij dat ze er vanaf zijn volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je beschrijft het kleurrijk; alsof ik er zelf heb rondgelopen, complimenten ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. helemaal waar,
    en wat een leuke vondsten ,
    ik voel plaats vervangende opwinding,
    en inderdaad onder de kramen kun je het mooiste vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hihi, leuk geschreven! En wat een leuke spulletjes. Ik hou ervan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe herkenbaar!
    Mijn ex was gek op de Utrechtse Bazaar, ook zo'n fenomeen. Het was altijd best grappig, en toch was ik altijd weer blij als ik buiten was.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk, ik kan alleen die leuke dingetjes nooit vinden op een rommelmarkt, maar dat ligt ws. aan mij... :-)
    groeten Cream@

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahahahaha wat een hilarisch verhaal, maar je hebt mooi wél mooie spulletjes.... én een stempel !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schatten heb je gevonden zeg!

    liefs,
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha wat leuk en herkenbaar omschreven! Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat soort hallen niet zo vaak meer op zoek. Je vondsten zijn trouwens echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit vind ik nou van die leuke verhaaltjes. Ik kom er nooit maar zie het voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooh, wat herkenbaar! Laatst was ik bij zoiets in Ede (wel heel mooi oud fabrieks pand) . Ik rommelde wat tussen de oude sleutelhangers en toen zei die mevrouw achter het kraampje: " Weet u wat ik nou zou willen doen? De hele bak omgooien! Ik heb hier geen geduld voor!"
    Nou ja, die stond daar duidelijk niet voor haar plezier...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hahaha geweldig, het klopt echt h e l e m a a l! Altijd van die ongezellige muffe door TL buizen verlichte zalen maar dat vergeet je al gauw als je iets moois gevonden hebt. En over iets moois gesproken: ik heb hier een geweldig boek liggen "kringloopgeluk" en die ga ik straks heerlijk lezen!! Lieve groet Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  17. p.s. bij de post van vandaag zat je uitnodiging. Super !!!! X

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hahaha, geweldig! Klinkt bekend...kan t me helemaal voorstellen...mooie schatten heb je gescoord!

    Groetjes,
    Jolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik herken je verhaal. Ik woon in Limburg en hier is het niet anders. Helaas ben ik al een hele tijd niet meer op een rommelmarkt geweest! Voorheen ging ik altijd met mijn ouders. Zondags vaste prik. Mijn favoriet was de rommelmarkt in de Rodahal in Kerkrade. Omdat die Kerkradenaren het allemaal niet zo serieus nemen, vooral zichzelf niet ;-) Helaas zijn mijn ouders overleden en mijn vriend geeft er niet om.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik herken je verhaal volledig! Ik ben gisteren nog naar een rommelmarkt geweest, het verliep hetzelfde zoals jij het beschrijft.
    Lieve groet,
    Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja ik ken ze! Vooral de kinderwagens met kleine hondjes erin vind ik altijd zo bijzonder. Op elke markt wel te zien! Ik vind er alleen nooit zoveel schatten. Doe mij de rommelmarkten maar voor het goede doel!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. =)

    (en nu ga ik meer letters intypen dan de reactie zelf ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nog nooit geweest! Blijkbaar heel wat gemist (ook qua vondsten, maar dat is misschien maar beter).

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel herkenbaar, heb alleen zelf nooit zo goed gezocht op rommelmarkten. Wel bij kringloopwinkels waar ik ook de meest bijzondere spulletjes gevonden heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gelukkig, wat een fijn verhaal! Ik voel me altijd een beetje verloren als ik op zo'n markt loop.. mensen kijken me ook medelijdend aan als ik zeg dat ik dat leuk vind. Maar vanaf nu ga ik met opgeheven hoofd, vol trots..en ik weet, ik ben niet gek..dit is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. o o ow, :-) ik zie het allemaal voor me, ervaar dat ook zo :-) Jammer dat ik het niet zo vaak kan doen ( tot opluchting van mijn huisgenoten)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)