dinsdag 13 augustus 2013

French children's books and a mini-give-away


in Frankrijk bezochten wij een brocante handel
met een fantastische boeken afdeling
het is sowieso een brocante
zoals je je dat voorstelt (tenminste ik..) in Frankrijk
net buiten een slaperig dorp aan een b-weggetje
midden in de graanvelden..
met een lange oprit een hele grote schuur,
vol met serviesgoed, boeken en ga zo maar door..
wat bijgebouwtjes..overal oud ijzer,
kastjes in het grasveld en een 1 euro schuurtje
vorig jaar kocht ik Bambi daar..


het boeken-kamertje staat tot aan de nok toe vol..
met boeken, tijdschriften,
oude kalenders, gebruikte agenda's..
ik nam er er een paar mee uit 1919 en 1933
(waar vind je dat nu ooit in Nederland)
en stapels kinderboeken, echt fantastisch
er zitten er een aantal tussen uit de jaren 30..


omdat de boeken niet geprijsd waren
nam ik een bescheiden stapeltje mee
ik had geen idee hoeveel 
de brocante mevrouw ervoor zou rekenen
ze begon ze omslachtig te bekijken
met hier en daar wat commentaar
en ze vroeg of ze voor mijn kinderen waren
nee, zei ik voor mezelf..
waarop ze mij trakteerde op een raadselachtig glimlachje..


ik had haar natuurlijk kunnen uitleggen
dat ik een fascinatie heb voor kinderboeken
met name voor de tekeningen,
dat ik thuis een enorme stapel heb
dat het mijn grootste wens zou zijn
er zelf één te illustreren..
ik had haar kunnen laten zien hoe mooi 
de boeken waren die ik bij haar kocht..


maar mijn Frans schoot te kort
dus ik glimlachte vriendelijk terug
trois euro, zei ze uiteindelijk..
wel, dat leek mij nogal weinig
en ik wist niet of ik het goed verstaan had
dus ik gaf haar aarzelend het bedrag
wat ze tevreden aannam
allebei blij..


dit word wel een heel lang verhaal, zo
(misschien moet ik het kinderboek
ook maar zelf schrijven, ha)
want eigenlijk wilde ik nog iets weggegeven,
deze vond ik niet bij de brocante-handel
maar bij een Emmaus
(of eigenlijk vond Jolanda ze..)
papieren kaftjes voor rond een schrift
of een boekje..
met de verkeersborden erop
een hele leuke voorkant..


en aan de binnenkant de tafels
en iets met kubieke meters ezo
(daar snap ik nog steeds niks van..)
ik heb er 5 die ik graag weg wil geven
het is een Dingetje van niks, werkelijk waar
maar misschien vind je het wel leuk..
laat dan een reactie achter, zijn er meer dan 5 reacties
dan kies ik willekeurig..

-if you like to recieve one of these
vintage children's school book covers
(on the last 3 pictures)
please let me know
it is just a little gift, but maybe you like it..

wish you a Wonderful day
-X-

27 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk, vooral de ezel en de drie vogeltjes, die zijn zo mooi verkleurd! Hele mooie vondsten, proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waw, dat allemaal voor 3 euro! Wat een koopje! Ik doe ook graag mee. :-) Ik zoek sinds kort ook tussen de stapels kinderboeken op rommelmarkten en in kringwinkels naar mooie prentjes. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh my so loving the giveaway :) is so difficult to find nice books in my country and we do not have flea here, so envy. Thank you and hope i can have it :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie het helemaal voor me, die brocante zo midden in het veld! deze zomer hebben wij zo'n soortgelijke gevonden, maar dan midden in de stad, bomvol met spullen, helemaal onder het stof, maar helaas, niets van papier en daar ben ik nou eenmaal dol op! Het kaftje lijkt me super voor mijn zoontje, hij is deze vakantie in een schriftje een dagboek begonnen (ja ja, de liefde voor papier en schrijven begint vroeg) en gister is de school weer begonnen, groep 4: beginnen met tafeltjes! Daar kan het kafje dan mooi omheen! En dan maar oefenen, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met Frans...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah die boekjes zijn wel heel leuk! Ik heb ook erg veel van die boekjes, alleen dan allemaal uit Portugal, Spanje en ga zo maar door. Nog geen enkele van Frankrijk! Zal die ook wel graag aan mijn collectie toe willen voegen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou graag meedoen maar eigenlijk voor die van de ezel ;)
    Heb een vriendin die vier ezels heeft en die zou ik daar erg blij
    mee kunnen maken.....oh wat hou ik ook van die vondsten op
    rommelmarkten en brocantewinkeltjes ;)
    heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk!!!!!!! Maar ik ding niet mee hoor. Ik ga lekker zelf zoeken......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is nou écht het FRANKRIJK gevoel!
    Leuk hoor.

    Fijne dag.

    Lieve groet,

    Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, i would love to get one of these books!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke boekjes heb je gevonden Ingrid! Lijkt me heerlijk om zo in Frankrijk te struinen naar mooie schatten! Ik doe graag mee aan je give away, die verkeersborden zijn echt super! Een mooie dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe graag mee. Ook ik heb een fascinatie voor oude kinderboeken. Die prachtige illustraties spreken enorm tot de verbeelding.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om op de 1e foto een boek van Caroline te zien. Ik heb een Frans exemplaar van dezelfde serie maar dan gaat ze naar Egypte. Fijn om zoveel moois te vinden voor zo´n zacht prijsje. Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Al dat moois voor zo weinig geld! Gelukzakje! Retro... love it! K doe ook graag mee met je give away!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kringloopwinkels blijven heerlijk om rond te snuffelen, je weet nooit welke schatten je er vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oh meid, wat een goede vondst, zeker voor zo een klein bedrag. Geniet er lekker van, ik geniet met je mee !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig, en nog wel in het Frans!! :-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beste Ingrid, ik doe heel graag mee, voor deze leuke ephemera, tenminste zo noemen ze dat in het jargon. Als grafisch ontwerper ben ik dol op vintage grafisch drukwerk.
    PS ik heb ook nog een leuk idee voor jouw give-away maand in september ik mail je daarover. Het is van papier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. prachtige boekjes en mooie illustraties! Ik doe mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wow, what an amazing lot of old kids books. beautiful illustrations! i like old school books too, i still think about a 60s school songbook i left on the shelf in the fleamarket...i should have got it!
    greetings from finland!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O, daar kan ik ook zó van genieten; oude kinderboeken en dan vooral de illustraties!
    Ik doe heel graag mee met de give away!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een geweldige boeken! Knap dat je het bij zo'n klein stapeltje hebt weten te houden...

    Ik zou graag meedoen aan je giveaway, leuk!
    fijne dag
    kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  22. These are fabulous!
    Count me in please!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik doe ook mee. Ben echt een boeken fan en al helemaal van mooie geillustreerde oude boeken! Count me in!

    Bianca | www.atmicasa.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat heerlijk zo snuffelen. Voor die prijs vindt je in de randstad nauwelijks een boekje tweede hands. Dus ik doe graag mee en ik geniet iedere keer van je blog. Dus wat mij betreft volhouden.
    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geweldig leuke boekjes!
    Ik doe graag mee met je giveaway. Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)