zaterdag 3 augustus 2013

Things I found in books



 Ik nam een hele stapel boeken mee
uit Frankrijk, voornamelijk kinderboeken,
ze liggen daar bij stapels, echt hele mooie oude
maar ook wat kasboeken uit de jaren 30
en zelfs 1 uit 1919..
(dat vind je bij ons nu nooit)
prachtig helemaal volgeschreven met kroontjespen en inkt
ik bladerde ze door
en vond van allerlei kleine bewaarde dingetjes..
zoals deze gedroogde viooltjes 
bijna 100 jaar oud.
zoals ik begreep uit het kasboek werd het bijgehouden
door een man..maar dan wel een romantische..
zou hij het van zijn vrouw hebben gekregen?


een plaatje wat gegeven werd bij chocolade
in een kinderboek..
ik weet niet waarom het niet in een 
verzamel-album werd geplakt..
was deze dubbel..
of was het kind in kwestie heel erg dol op krekels?
of misschien had ze maar 1 plaatje..
omdat ze bijna nooit chocolade kreeg..
(het boek waar ik het in vond heet
les malheurs de Sophie..
(wat zoiets betekent de ellende van Sophie)


een tekenschriftje van Eliane Norey,
het kaftje zat in het schriftje gevouwen
2 etiketjes op elkaar
misschien was het eerste niet netjes genoeg..
er staan prachtige kindertekeningetjes in
maar ze kreeg lage cijfers..(ach)


een speelkaart in een boekje over Eskimo's
geen idee hoe het daar in verzeild is geraakt
misschien gewoon per ongeluk op de markt..ha
en ik maar overal een speciale betekenis achterzoeken..


deze vond ik in één van de oude kasboeken,
een berichtje uit 1916
zo te lezen iets over het leger..
misschien deed een vrouw het er in
omdat haar man in het 92ste régiment zat
of een broer, een zoon...
allemaal kleine Dingetjes gevonden in boeken,
ooit zorgvuldig tussen de pagina's gedaan
omdat ze een speciale betekenis hadden
gevangen in de tijd, tussen de bladzijden
zo ontroerend mooi...

ps. het was niet de heetste dag ooit gisteren
maar wel heel erg warm, vond je niet..
vandaag lijkt het heel wat fijner
ik wens je een heel mooi weekend!
-X-

12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, leuk al die vondsten. Ik heb er weer van genoten. Nu je ook in de Betuwe woont vind ik het ook een soort ons kent ons. Gezellig hoor, bij ons geen schapen maar geiten en ook de Rijn. Ik vind het hier ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie ook altijd stapels van die boeken neem ze nooit mee, nu zie ik pas wat ik mis. Ben je ook nog boekjes tegen gekomen van Becassine? Dat is wat bij ons de Dik Trom was, tenminste dat schat ik zo in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe bijzonder zo n kijkje in het leven van de ander.
    Via een oud schriftje, een vergeelde ansichtkaart...

    Blijkbaar vinden wij dat leuk,
    via een blog hebben wij immers ook een inkijkje in het leven van de ander!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knappe vondsten. In België was het wel dé warmste dag ooit, gisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie vondsten weer. Leuk he, van die mooie dingen vinden in boeken. Altijd leuk om te bedenken van wie en waarom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat ontzettend mooi, heerlijk om dat soort vondsten tegen te komen in toch al mooie boekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kunt blijven dagdromen met dit soort vondsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzonder wat je dan in oude boeken tegenkomt. Gewoon een kijkje in de geschiedenis eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Over boeken gesproken (maar nieuwe dan): vorige week kocht ik jouw prachtige boek Kringloopgeluk, en het ging reeds de hele familie rond :-) Er wordt al volop gehaakt aan de hand van de patroontjes, tot zelfs in het bejaardentehuis toe (reeds voor hun Kerstmarkt...!). Het leuke is, wij wonen vlakbij Antwerpen Linkeroever, dus niet ver van uw uitgeverij :-D - er lag (nog) maar 1 exemplaartje in de winkel, en ik dacht "Hebbes!"
    Groetjes, Manou

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik verstop expres kleine dingen in boeken om mezelf later te verrassen. Kindertekeningen bijvoorbeeld. Kaartjes die ik van vrienden heb gekregen. En ook wil ik al heel erg lang briefjes verstoppen in bibliotheekboeken. Misschien moet ik dat gewoon maar eens gaan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het enige wat ik van de week in boeken vond, waren kruimels (bah), kreukels en watervlekken, in een paar van de net geleverde schoolboeken van mijn zoon...
    Dan deed jij toch echt leukere vondsten :)
    (Ze worden omgeruild hoor, die boeken... don't worry :))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijke vondsten. En zo heerlijk om te fantaseren. Ik ben een projectje begonnen; ik verzamel foto's uit kringloopwinkels en bedenk er een verhaal bij...
    http://mevrouwwispeltuut.blogspot.nl/p/kringloopfamilie.html

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)