dinsdag 30 september 2014

Le petit musée de Mme Dubois #1


Een tijdje geleden vond ik bij een winkel
hier in Noord, waar ze oude kasten enzo uit Frankrijk
en andere buitenlanden verkopen, een mooi oud blik.
Toen ik het opendeed (het was nogal zwaar)
bleek het vol te zitten met allerlei vergeelde papieren.
Ik vond het tegelijkertijd een mooi maar ook
een beetje zielige vondst, dus ik aarzelde wat
en besloot toen dat het beter bij mij in de kast kon staan
dan op een stoffige plank ergens in een winkel..


Thuisgekomen bekeek ik de inhoud eens goed;
allerlei papieren van begin jaren 20 tot ergens in de jaren 70..
Zo te zien allemaal van dezelfde mevrouw..
Er zat zelfs een identiteitskaart in, die zal ik niet laten zien,
ik gun de vrouw, achteraf nog wat privacy..
Ik zal haar gewoon Mme Dubois noemen..
(de brief hierboven is niet aan haar gericht,
maar door haar geschreven)


Ik stel me zo voor dat het blik ergens in een dorpje in Frankrijk,
in een oud huisje aan een vergeten weggetje
in de ietwat wiebelige keukenkast stond.
Mme. Dubois bewaarde alles er in,
steeds als ze iets had wat ze niet kwijt wilde raken..
Rekeningen, treinkaartjes (heel bijzonder, want ik denk zomaar
dat ze niet zo vaak van het erf af ging)
Brieven, al dan niet verstuurd en wat onbeschreven kaarten uit
Lourdes en Spanje.
Daar kocht ze ook het blik (of ze kreeg het cadeau)
gezien de tekst er op..


Uiteindelijk, is het blik, waarschijnlijk nadat 
Mme is overleden, in de kast blijven staan..
niemand die het opmerkte, of misschien gewoon niet wilde hebben..
De inboedel is verkocht en een lange omzwerving is het blik
in Amsterdam Noord terechtgekomen..
Nu staat het hier, ik vind het fascinerend 
maar ook zo sneu, een heel leven in een blik..

Dus ik wil graag
een klein virtueel museumpje voor haar op te richten..
Ik zal zo af en toe wat dingen uit het blik laten zien
(waarbij ik haar privacy zal bewaken)
Om op die manier het vergeten leven 
van Mme Dubois te vieren..

(het briefje eronder is  niet uit het blik,
het is van mij: een lijstje met dingen die ik nodig heb
voor mijn boekenfeestje volgende week..
Misschien doe ik het als ik het niet meer nodig heb,
ook wel in een blik in de keukenkast :)

Ik wens je een fijne dag
-X-

30 opmerkingen:

  1. Geweldig Ingrid! Mijn oma heette Dubois, Trijntje, en iedere keer als ik jouw blogpost lees, zal ik aan haar denken! Een Haagse dame met veel flair!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trouvaille, ik vind het geweldig. Het is natuurlijk ook een beetje triest. Ik ben blij dat jij het blikje hebt gevonden, dan komt het helemaal goed. Geniet van je vondst en fantaseer er maar op los. Fijne dag, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo bijzonder, wat een prachtige vondst <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi en het maakt me ook stil. Al wat er over blijft... En wat zal jij dan blikken vol hebben met al je moois!
    Ik kom op je boekfeest. Heb je nog een extra appeltaart nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Ingrid
    Wat een prachtig, boeiend verhaal heb je weer geschreven.
    De manier waarop je met die fantastische vondst omgaat is zo liefdevol en integer.
    Heel erg mooi.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig !
    een tijdscapsule avant la lettre....
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig verhaal en een heel mooi gebaar richting Madame Dubois!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie en bijzondere vonds!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig is het blik met inhoud in de juiste handen terecht gekomen. Wat een mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi! Blij dat jij dit doet! Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja een minimuseumpje! Graag! Zelf heb ik ook zo'n blikje en door jouw verhaal besef ik mij opeens dat het inderdaad kan gebeuren dat dat zo gekoesterde blikje ooit ergens terecht komt waar ik het niet weet. Hopelijk wordt mijn blikje dan ook gevonden door iemand zoals jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat byzonder, een blik met herinneringen! Mme Dubois leeft voort, hoeveel mensen kunnen dat zeggen!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke vondst! En vooral: wat weet je het weer fijn op te schrijven, krijg gelijk zin om zelf even in dat blikje te rommelen en de oude papiertjes door m'n vingers te laten knisperen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach wat bijzonder...goed dat het bij jou terecht gekomen is..en fijn dat je ons laat mee genieten...

    hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat geweldig. Dat maakt oude spullen zo bijzonder. Er is een verhaal bij, of je bedenkt het zelf. Ik ben blij dat dit blik bij jou terecht is gekomen. Nu wordt het gewaardeerd.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat fijn dat zo' n blik bij jou terecht komt!
    Wij genieten mee en varen mee met jou verhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beste Ingrid, Ja, bijzonder hé zo'n vondst. Een tijd je geleden is mij hetzelfde overkomen. Heb geprobeerd de familie te achterhalen, maar het is me niet gelukt. http://anjabrunt.blogspot.nl/2013/01/vondst.html
    http://anjabrunt.blogspot.nl/2013/01/vervolg-vondst.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je een poging gedaan via www.cbg.nl ? Daar kun je een persoonskaart aanvragen (als je de exacte naam en liefst ook geboortedatum weet van de overledene). Op die kaart staan ook eventuele kinderen, zo niet kun je verder zoeken via de namen van de ouders van de overledene...
      Groetjes
      Mar10

      Verwijderen
  18. Wat een mooi eerbetoon aan haar. Deze spulletjes hadden op geen betere plek terecht kunnen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi hoi,
    Je hebt vast een oud adres van haar, achterop een envelop of zo. Zouden er in haar voormalige woonplaats nog familieleden wonen? Kun je misschien nagaan via het Franse telefoonboek... (Voor mijn werk heb ik ervaring met het zoeken van mensen in het buitenland, vandaar).
    Groetjes
    Mar10

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De tranen staan in mijn ogen: zó mooi! Heb je ooit een poging gedaan, zoals de DIY Diva voorstelde?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De tranen staan in mijn ogen, zó mooi! Heb je ooit een poging gedaan, zoals de DIY Diva voorstelde?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh wat enorm lief van je én die bloemenkaart in de volgende blogpost is al helemaal superr!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een vondst! Zoiets hoop ik al jaren tegen te komen

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw, ben Jaloers op deze toff vondst met achterliggende verhalen ! Cool

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)