maandag 29 september 2014

Looking at things (and not judge them:)


Een van de dingen die ik leer bij de Mindfulness-cursus,
is opmerken wat er Is, zonder daar een oordeel
over te hebben...dat klinkt makkelijk,
maar ik vind het ontzettend moeilijk,
kijken naar de dingen zoals ze zijn..
Eigenlijk vind ik overal iets van, 
verbind ik overal conclusies aan..
die vaak niet in mij eigen voordeel uitvallen.


Dan vind ik dat ik het niet goed deed,
dat ik wel iets harder mijn best had mogen doen,
of ik vind het zelfs gewoon stom dat ik iets voel of vind..
Daarna volgt dan steevast de hele dialoog in mijn gedachten,
waarin ik het probeer goed te praten
(wat dan natuurlijk helemaal niet lukt)
of ga bedenken wat er allemaal zou Kunnen gebeuren..
(uiteindelijk ben ik dan nog veel verder van huis)


Dus ik doe oefeningen en probeer het te integreren
in mijn dagelijkse leven, niet dat ik het voor elkaar krijg,
maar ik merk wel opdat het niet helemaal lukt,
en dat is al een hele stap denk ik.
Ik ben me ook bewust van de hele gesprekken in mijn hoofd
en ik probeer ze met een zekere mildheid te zien als
wolken aan de immer blauwe hemel,
ze komen en ze gaan..


En ik kijk naar wat er is,
soms is het mooi, soms gewoon helemaal niet fijn
en zo heel af en toe zelfs Wonderlijk,
zoals deze figuren die ik zag toen ik een mindful 
wandelingetje deed door de tuin..
Ik merkte ze wel op, maar ik had er geen oordeel over..;)

Ik wens je een hele fijne maandag
-X-

19 opmerkingen:

  1. Mooie blog, wijze woorden, dank je wel! :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi verwoord en het is inderdaad helemaal niet gemakkelijk zonder oordeel te denken. Maar ermee bezig zijn, tja dat is toch het begin ;-)
    Fijne week.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaja Ingrid, zo is het, bedankt voor het verwoorden! laat die 'figuren' maar lekker opduiken hier of daar, I like them :) jij ook een fijne maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is gewoon een doorlopend proces :) ook na ruim 3 jaar mindfulness gaat het bij mij heus weleens minder mindful aan toe ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ingrid, maar als je iets mooi vind, zoals de kleine figuurtjes in jouw tuin, of iets geeft je een positieve gedachten mag je daar dan wel een oordeel over hebben? Ik ben niet echt bekend met mindfulness maar als ik me k*t voel (sorry) probeer ik juist de mooie en bijzondere dingen te zien, zoals b.v. jouw blog!
    Geniet van deze maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja die gesprekken in je hoofd waarbij je alles zelf invult wat een ander wel niet zou vinden, dat is heel herkenbaar. Maar inderdaad, je er bewust van zijn is al een hele stap! Dan is het ook makkelijker om het af te kappen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeps, dat beloofd wat, ik begin binnenkort ook aan een mindfulness cursus en ik had al bedacht dat dit voor mij waarschijnlijk het moeilijkst zou zijn, niet alleen voor mij begrijp ik uit je verhaal. Hoe moeilijk is het, zo niet onmogelijk, om bietjes te eten en geen oordeel over de smaak te hebben... vooral als je ze niet lekker vindt... of is dat toch weer heel iets anders? Succes in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's en een lieve, schattige kleine beestjes en mensjes. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herkenbaar! Helaas ;-)
    Soms zou het uitschakelen van gedachten zo lekker rustig zijn he?!
    Prachtige foto's trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. fietste vandaag een half uur door de regen om onze jongste van school te halen, voelde heel mindful! alleen ik, het harde trappen, de druppels en de prachtige natte kleuren om me heen….

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toch wel een beetje blij te horen dat ik niet de enige ben met een hoofd vol ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Ingrid
    Ben het boekje aan het lezen van Kay Pollak. Het heet leren van de mensen in je leven. Hij schrijft o.a. dit
    Elke gedachte die ik heb, schept een beeld in mijn hersencellen.
    Ik kan kiezen welke gedachten ik over mezelf heb.
    Ik alleen ben verantwoordelijk voor wat ik denk.
    Mij spreekt het erg aan. Leerzaam.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt anoniem hierboven, ik heb het boek meteen besteld, is dit die man van de film As it is in heaven?
    Mooi en herkenbaar logje Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Margaretha.
    Klopt hij is de man van de film. As it is in heaven
    Op You Tube is ook veel over hem te zien.
    Dank je wel voor je reactie
    Groetjes Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. :), maar mijn oordeel is; je bent een mooi mens!!
    lieve groet,sija

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ken je de term NIVEA al?? En dan bedoel ik niet het welbekende blauwe potje.
    Niet Invullen Voor Een Ander. Heerlijke term om de innerlijke dialoog stop te zetten.
    Ik snap de processen die je doormaakt heel goed, een jaar geleden zat ik midden in dit proces. Nu een jaar later voel ik me een stuk beter en heb ik een stuk minder last van al die gedachten,wat niet zegt dat ik geen gedachten meer heb maar ik ben er wel zelf de baas over en ik kan er indien nodig naar handelen.
    Dat geeft me toch een rust!
    Succes met het oefenen in Mindfullnes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi geschreven...soms maak ik mezelf wijs dat ik mindfull geboren ben.... Op andere dagen weet ik dat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het dus heel leuk (en goed voor mezelf ;) dat je je cursus op deze manier met ons deelt!

    Zonnige groet!
    Matty

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)