maandag 9 mei 2016

Early bird..


Het mooiste moment van de dag, op onverwachte 
zomerse dagen als deze zijn wat mij betreft
het vroege uur, ik ben altijd vroeg wakker,
altijd voor zevenen, buiten in de tuin.
Het is natuurlijk helemaal mijn tuin niet, dat geeft
ook helemaal niets, ik kan er naar kijken en 
je hoeft iets niet te bezitten om ervan te kunnen genieten.
Ik heb ongeveer een metertje tegen mijn huisje aan,
waar een stoel staat en een tafeltje, waar ik erg 
aan gehecht ben als een van de weinige dingen,
het is een oud keukentafeltje uit de tijd 
dat ik nog in Kattendijke woonde, dat was nog
voordat ik begon met bloggen, ik wist toen 
niet eens wat een blog was..


Het tafeltje is inmiddels helemaal versleten, 
afgebladderd en oud, maar het staat nog steeds,
ook al wankelt het een beetje (soms voel ik me een
beetje verwant met het tafeltje, haha)
Het is het tafeltje waar ik spelletjes aan deed met Judith
en waar ik 's nachts soms aan zat te wachten
al ik niet kon slapen omdat Daan de stad in
was en nog steeds niet thuis was en ik me zorgen 
maakte of hij wel het licht van zijn fiets aan had
gedaan terwijl hij over het gevaarlijke donkere
dijkje naar huis moest fietsen..


Ik heb een zeiltje over het tafeltje heen gelegd,
om het te beschermen tegen verder verval,
er op staan wat kruiden en een geranium, bij wijze
van het 'eigen tuintje' gevoel er ligt ook een steen op
in de vorm van een hart die ik ooit eens vond.
Enfin, op het vroege uur, zit ik dan op de stoel
met een glaasje koffie, ik drink altijd koffie uit
een glas, dat ziet er lekkerder uit en ik luister
naar de vogels die boven het geruis van de weg
in de verte heen zingen.
Als ik geluk heb hoor ik de duif koeren, dat 
maakt het echt een zomerochtend, ik zie hem 
nooit want hij zit ergens verscholen tussen de 
bladeren van de grote bomen, die in de tuinen staan.


De zon komt op aan deze kant van de tuin en 
het gefilterde licht is zacht en goudachtig, precies 
wat je nodig hebt zo vroeg op de dag.
Dan zit ik daar een beetje wakker te worden en soms
als je heel goed luistert hoor ik ineens de gesprekken
die gevoerd zijn aan het tafeltje, hoor ik de 
kinderen lachen en dat vervult mij met melancholie,
maar net voordat ik sentimenteel wordt, is de koffie 
op en ga ik naar binnen..
Het is een mooi moment van de dag, net voordat 
de hele wereld wakker wordt en ik koester deze,
net als mijn tuintje van een meter breed.

Ik wens je een fijne dag
-X-

12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, wat een prachtig stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een mooie mijmerbog over wakker worden en een fijne plek... Ik ga maar eens wakker worden met m'n hondje in de polder, fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een sfeervol begin van deze week.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi beschreven! Geniet van deze zomerse dag :))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken je gevoel gelijk. Voordat de wereld op gang komt <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is ook mijn fijnste moment van de dag. Zeker toen de kinderen nog klein waren, even een moment voor jezelf, voordat je de hele dag 'van iedereen was'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk, zo mijmeren....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach, wat schrijf je toch fijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ook een vroege vogel en kan hier ook zo ontzettend van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)