maandag 30 mei 2016

Pencils & drawings


Zo lang ik mij kan herinneren vind ik 
het fijn om te tekenen, gewoon voor de lol
een beetje proberen wat er uit komt.
Als kind tekende ik ook altijd in mijn schriften,
de hele zijkanten vol met wat je maar kon bedenken,
veel fijner dan rekenen, hoewel het ruitjespapier
van het rekenschrift dan wel weer heel fijn was.
(ik baseerde er zelfs een zelfmaker in 
in mijn boek Lov-ing wool op :-)


Ik heb ook potten vol met pennen, stiften en potloden,
ik hou van de geur van inkt en oh een net
geslepen potlood, dat is toch heerlijk..
Een heleboel potloden die ik heb kreeg ik gratis,
als ik in de kringloop een eenzaam potlood zie liggen
neem ik het altijd mee, bij de kassa zijn ze dan vaak
zo verbaasd dat ze zeggen die krijg je van ons :-)
De laatste dag heb ik ineens zin om vogels te 
tekenen, ik ben er helemaal niet goed in..
Het is zelfs de rede dat ik ooit moest stoppen
met de lerarenopleiding tekenen, waar het 
tekenen van dieren in Artis een belangrijk 
onderdeel van de opleiding was.


Vier uur per week gingen we daar heen met zo'n grote
map en houtskool en verf, aan het einde van de les
moest je vijf tekeningen hebben die je aan de docent
moest laten zien, waren ze niet goed dan verscheurde 
hij ze, zodat ik nooit aan de vereiste veertig goede 
schetsen aan het einde van het jaar kwam, ohoh..
Wat ik ook probeerde de dieren zagen er altijd
uit alsof ze uit een sprookjesboek kwamen,
ze zaten ook nooit stil, haha, kortom ellende..
Jarenlang tekende ik helemaal niet meer,
in de overtuiging dat het niks was..


Dus ik teken en schilder soort van vogels,
zomaar voor mijn eigen plezier, ik heb tenslotte 
geen humeurige leraar meer en als ik hem had,
zou ik denken; je kletst maar een eind..
Want ook al vind een ander het niks, wat maakt 
uit, lekker bezig zijn met iets waar je van houdt,
lijkt mij een belangrijk iets, dus ik rommel lekker voort..

Ik wens je een fijne 'rommel'dag
-X-

22 opmerkingen:

  1. Ja hoor, gewoon doorgaan ik. Ik vind je tuimelaar een leukerdje. Ik ga ook lekker rommelen vandaag, het is vreselijk rotweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij geniet van het tekenen en ik van je tekeningen!
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker blijven rommelen! Want ik vind je tekeningen prachtig !
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een afschuwelijke docent!Doorscheuren, wat denkt hij wel...Als tekendocent word ik daar gewoon verdrietig van..Gelukkig ben je wel weer doorgegaan met tekenen, en met prachtig resultaat. Maar uiteindelijk gaat het toch om het plezier dat je er zelf aan beleeft!Dus zelfs als het eindproduct niet is wat je wilde, kun je er toch heel gelukkig van worden.
    Groeten, Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, ik vind de vogels behoorlijk goed en heel echt. Alleen dacht ik dat is abel een soort lichtbruin is. Maar wat doet dat ertoe. Hartelijke groeten, beerta.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel belangrijk, gewoon doen wat je zelf leuk vind. :-) En ik vind je vogels super. :-)

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je iets leuk vind, word je er beter in ;)
    Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk dat je je nu zo op de bloemen, planten en vogels stort. 3 van mijn favorieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wow wat een verschrikkelijk slechte leraar had jij! Echt hoor, dat het je niet lukte lag niet aan jou maar aan hem. Ik vind dat je juist heel goed vogels kunt tekenen. Het is misschien niet realistisch, maar moet dat? Je weet juist heel treffend de karakteristieken van de vogels te vangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Er is momenteel een expositie in Leeuwarden volgens mij van een man die een vogelboek heeft uitgegeven van vogels die hij zelf verzonnen heeft. Ook met tekeningetjes. Heel leuk!
    Jij maakt echt prachtig werk en inspireert velen. Als die leraar nog leeft mag die zich wel even achter de oren krabben.....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gewoon je hart volgen heeft jou en anderen inmiddels zo veel plezier gebracht! Van foute tekeningen leer je het meest. Ik was erg bang om fouten te maken met tekenen maar heb (na jaren) toch doorgezet met als gevolg dat ik inmiddels talloze foute tekeningen heb gemaakt en een enkele waarbij ik zie dat ik geleerd heb van mijn fouten. Ik beleef er veel plezier aan en wens jou ook heel veel tekenplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben er de hele dag al mee bezig..... "rommelen"..............

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Of ze lijken of niet, ik vind (net zoals jouw andere tekeningen en de site) ze hartstikke origineel. Een verademing met al die 'kopieën, rommelse

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind dat ze best lijken, bovendien heeft de wereld ook behoefte aan sprookjesvogels. Die leraar van jou was vooral een vreemde vogel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je tekeningen zijn mooi; je hebt een heel mooie stijl ! Ze hebben ook allemaal iets extra, iets speciaal - een stukje van jezelf dat je er in steekt ?! Een teken-ING ! En daar houden wij van ! Vooral blijven doen !
    Wat een toffe potten met pennen, penselen, potloden, ... !!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je tekeningen zijn juist erg mooi! Misschien voor een prentenboek? Of een mooi kinderboek? Daar passen sprookjesachtige dieren prima bij!
    groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoi Ingrid die man had totaal geen fantasie als je hem nu eens tegen zou komen laat dan eens je werk zien en zeg dan dat je mooi 4 boeken hebt gemaakt, ziet hij groen van jaloezie.
    gr Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gekke kerel, geen fantasie, ik wou dat ik zo kon rommelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een fantastisch blogbericht. Zelf heb ik in de vorige eeuw ook op de academie gezeten. Docenten waren soms bot en spraken elkaar tegen. Volgens mij is het ook de bedoeling om je uit de tent te lokken. Jammer dat hij de tekeningen kapot scheurde. Dat vind ik ook niet gepast en pedagogisch slecht.
    Als ik mijn studies nu bestudeer snap ik bepaalde opmerkingen van toen beter. Kijk vooruit en waar je nu staat! Een dikke 10

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)