dinsdag 31 mei 2016

Sometimes I wish..


In deze tijd van het jaar kan ik wel eens verlangen
naar de Zeeuwse rommelmarkten, van die gezellige 
ouderwetse bij voorkeur op het grasveldje rond de 
kerk in een van de vele kleine dorpjes.
Vaak ten behoeve van de plaatselijke fanfare of 
om de ietwat sjofele kerk te onderhouden.
Dat ik dan in alle vroegte over de kleine dijkjes rij
mijn auto parkeer op een weilandje in de buurt
van het dorp en dan ga staan wachten bij het lint
wat om het marktje heen is gedaan, samen met 
vele anderen, en dan wat bekenden groet.
Het zijn vaak dezelfde mensen die je tegenkomt,
oh wat mis ik dat hier in Amsterdam, ik wordt 
nooit door iemand begroet op straat..


Terwijl de spanning langzaam stijgt en ik een beetje
rondloop om te kijken waar ik denk dat de beste 
dozen staan, is het hier of toch daar, gonst 
het van verwachting, wat zullen we in die dozen vinden..
Als de klok dan 8 uur (of 1 uur, ligt er een beetje 
aan in welk dorp je bent) slaat valt het lint naar 
beneden en iedereen begint als een gek te rennen
en in de dozen te graven, binnen een paar minuten
heb ik al de leukste dingen gevonden, die ik dan 
afreken bij de juffrouw die op zondag de koffie
verzorgt na de kerk.. en ja, ze heeft een schort aan..
Uiteindelijk laad ik dan mijn autootje vol en rij naar huis..


Maar ik ben natuurlijk helemaal niet in Zeeland,
en dat soort markten heb ik hier nog niet gevonden,
wel fiets ik af en toe langs de kringloop, waar ik best 
wel eens wat vind, zoals deze mooie suikerpot..
Ik denk dat wij thuis vroeger dit servies hadden,
ik herkende het meteen 'ergens' van, mijn broer ook.
Maar misschien zagen wij het ook wel bij 
iemand anders in de familie, in ieder geval kregen
wij er meteen een fijn zoemend 'vroeger' gevoel van.
Net zoiets als denken aan de tijd dat ik nog 
naar die fijne rommelmarkten rond de kerk ging..
In gedachten doe ik nog wel eens zo'n rondje
en zelfs daar word ik nog blij van, maar soms
wou ik dat ik dat het echt was..

Ik wens je een fijne dag
-X-

9 opmerkingen:

  1. Ik ga je alvast virtueel groeten.. fijne ochtend Ingrid !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ingrid zo herkenbaar allemaal, ik heb een koekjestrommel gevonden die we thuis ook hadden, en het gevoel daarbij is zo nostalgisch, of het naaikistje met uitschuifbakjes, mijn tante had er een helemaal gevuld met knopen, ik vind het nog heerlijk om met mijn hand doorknopen te graaien.Leg je oor eens te luisteren als je bij een kringloop of markt bent, de reacties van andere mensen zijn soms zo mooi met een heel hoog dat hadden wij vroeger ook gehalte.Jij hebt trouwens leuke vondsten gedaan. En bij deze groet ik je Ingrid, en nog een fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken dat ook, in mijn dorp was het precies zo, in demaand april en mei de grote rommelmarkten van de kerk. En ook een lint en ook gingen we rennen als het open ging. Er werd vaak voor 20.000 gulden verkocht op zo'n dag en dat met hele kleine prijsjes. En in de middag na vier uur was alles nog goedkoper. Jarenlang heb ik ze bezocht, er was altijd 1 kraam met 'antiek' . Daar stonden de mooiste dingen voor weinig geld. Ik zou nog veel meer kunnen vertellen........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk die marktjes, als Zeeland bewoner helemaal herkenbaar. Ik mag er graag rondsnuffelen.
    maar jij " snuffelt" ook mooie dingen bij elkaar, prachtige suikerpot!
    met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Ingrid, zaterdag 11 juni is het weer zover, de rommelmarkt rond de kerk aan het Dorpsplein in Aagtekerke! Hartelijk welkom hoor! Misschien kun je er een weekendje Zeeland van maken? In de middag sta ik ook achter een kraampje, vanavond gaan we alle opgehaalde spullen uitzoeken. groeten van Anneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook in onze woonplaats Stolwijk gaat de rommelmarkt er zo aan toe, rond de kerk zelfs. En ook in ons dorp groet iedereen elkaar. Heerlijk, ik zou niet anders willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben vrijdagochtend in Amsterdam. Zal ik je komen begroeten op straat?
    De stad laat me soms zo allenig voelen, maar dan heb ik in ieder geval niet de nadelen van een dorp.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'Een fijn zoemend vroegergevoel'. Dat vind ik mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook in Amsterdam kun je mensen verleiden om gedag te zeggen. Vooral op plaatsen waar je vaak dezelfde mensen op straat tegenkomt.
    Bedenk voor je gaat wandelen van hoeveel mensen je een glimlach wilt krijgen of een groet. Ga op pad en glimlach en groet mensen die je tegenkomt. Veel mensen reageren dan met een glimlach of groet terug. Doet iemand dit niet? Bedenk dat hij of zij die dag met eeen verkeerde voet uit bed is gestapt.

    Veel plezier met wandelen, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)