donderdag 10 november 2016

Maretak


Als kind las ik bijzonder graag stripboeken, 
vooral Asterix en Obelix, ik was vooral erg dol op
Panoramix, het kruidenmannetjes, die met maretak
de toverdrank maakte waar je onoverwinnelijk van werd,
als je er iets van dronk, dat wilde ik ook wel..
Heel veel later zag ik in Frankrijk van die ronde struikjes
die in de bomen groeiden, vond ik ook al zo bijzonder,
omdat het er zo mooi uitzag.
Daarna begreep ik dat, dat de maretak was en nog veel
later dat de maretak en de mistletoe dezelfde plant zijn.
De plant heeft vele bijnamen zoals heksennest en er worden 
allerlei magische krachten aan de plant toegeschreven.


Het werd gebruikt bij vruchtbaarheidsrituelen en
als je er met iemand onder gaat staan mag je diegene
zoenen, ah ja, dat kan heel fijn zijn natuurlijk..
(ik ken dat gebruik alleen van rond de kerst)
Ik vond dit patroontje in een oud haakboekje en 
ik heb het een beetje aangepast, het randje wat
ik erom heen haakte voorkomt dat de blaadjes
om gaan krullen (want omgekrulde blaadjes..ohoh ;-)
Nu we weer richting de kerst hollen dacht ik dat 
het misschien een leuke zelfmaker was.
Je kan er een slinger van haken, hem ophangen
zodat je meer kans hebt om er ineens met iemand
die je lief vind, onder te staan maar je kan er
natuurlijk ook een toverdrankje van maken.
Hoe dan ook, beide gevallen lijken me uitstekend,
want we kunnen best wat liefde en magie
gebruiken in deze tijden, denk je niet?

Ik wens je een fijne dag
-X-

4 opmerkingen:

  1. "Officieel" is het zo dat je alleen mag zoenen onder een mistletoe met besjes eraan. Het idee is, dat je voor iedere zoen een besje van de tak haalt. Maar dat is "officieel" en wie wil dat nou :-)
    Ik ga zeker zo'n mooie slinger haken en ophangen rond de kerstdagen. Dank voor het patroon. Lieve groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Terwijl de bipolaire stoornissen krijgertje spelen in mijn hoofd kijk ik vol dankbaarheid naar je maretak patroon. Danjewel Ingrid. Morgen naar de winkel voor groen katoen en mooie kralen als besjes.
    Er zijn mensen die je altijd naar waarde zullen schatten als je dat maar weet. En lekker, zonder verkoopcijfers maar gewoon met hun hart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor het patroontje voor de maretak! En wat een mooie kleuren! Ik denk dat ik mijn ramen met deze maretak versier, om een beetje liefde uit te stralen.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)