dinsdag 17 oktober 2017

Wat ik vond..


Nu ik regelmatig naar mijn moeder ga, die alleen is 
achtergebleven in haar huis wat vol staat, echt vol, met
allerlei spullen, help ik haar regelmatig met opruimen
Zo kom ik zo af en toe iets tegen van vroeger
dingen die  ik allang vergeten was..
Zo vond ik een borstel, wat op zich niet zo bijzonder is,
maar de opdruk wel, ik had het zelf altijd onthouden 
als 'dorpswarenhuis' Janse, maar het is dorpszaak.
Wat het zo leuk maak is de stadssortering, oh haha, geweldig.
Ik heb goede herinneringen aan Janse, het was de enige winkel
waar je dingetjes kon kopen, boeken, prullaria en in de zomer
hadden ze van die kleine plastic luchtbedjes, die ik bijzonder
begeerlijk vond, maar altijd heel snel lek waren.
Ook kocht ik er wel eens een pocketboekje, als ik wat geld 
had gekregen voor mijn verjaardag, er stond een rekje
en daar stond ik dan eindeloos te dralen omdat ik wel het
juiste boekje wilde kopen, ik had maar geld voor een
boekje of twee per jaar dus het was een gewichtige keuze..
Ik weet ook nog hoe het voelde als ik dan met een mooi
ingepakt boekje naar huis huppelde, oh de belofte 
van plezier van zo'n nieuw boek..
Bij verjaardagen kochten alle meisjes ook de cadeautjes
bij Janse, meestal kreeg je dan een paar keer hetzelfde,
zo had ik een hele collectie 'weerbeeldjes' van die 
porceleinen dingetjes die blauw of roze kleurden
als het weer veranderde, ik zie ze nooit meer, jij?
Ah ja, Janse, ik kan er wel een uur over praten, dat zal ik
je besparen, maar ik ben blij met mijn borstel die ik vond,
hij ligt op mijn werktafel en elke keer als ik er naar 
kijk, huppel ik in gedachte door het dorp..

Ik wens je een fijne dag
-X-

13 opmerkingen:

  1. Ik zie het voor me, jammer dat dit soort winkels in Zeeland aan het verdwijnen zijn, bij ons in het dorp is hij 2 jaar geleden gesloten. Ze hadden zo n belangrijke functie voor jong en oud

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die witte poppetjes met blauw en roze! Ik had er ook een.... Maar ook geeeen idee waar hij gebleven is... fijne dag Ingrid, weer genoten van je blog. X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! Ik heb er een beeld bij, zo'n winkel hadden we ook in het kleine stadje waarin ik opgroeide, dus ik zit dit met een glimlach te lezen :-)
    En stadssortering, zo mooi!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opgegroeid in de stad ben ik verwend met een echte 'stadssortering.' Een klein filiaal van V&D vlakbij huis. Geen zelfbediening. Mijn moeder kocht er een doorzichtige vakkendoos voor de fournituren. Met zorg werd er een kleine schaar bij gekocht die in het bovenste uitneembare vakje pastte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Och..ja wij hadden ook zo'n winkeltje met gummetjes die roken naar kaugom!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n winkeltje was er hier op het dorp ook! Enhet was er zo'n rommel: je moest eerst over een berg troep heen voordat je bij de pocketboekjes was. Ik was gek op de Kluitmanserie. Vooral de huishoudschool in rep en roerserie was favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha bij ons heette die winkel 'Siefkens'. Verder precies hetzelfde! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier in Weert was het Paquay, de Beco en Jacops-Koppers. Winkels waar iedereen uit de stad en omringende dorpen naartoe ging. Jammer dat het allemaal zo'n eenheidsworst is geworden. Je kunt dat nooit meer terug draaien. Gelukkig koesteren we allemaal dezelfde herinneringen uit die tijd!
    Fijne dinsdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie het helemaal voor me: jij in de winkel wikkend en wegend voor wat je bij Janse zal gaan kopen. Ik woonde in de stad, maar ook daar had je een soort Janse. Als kind voelde het als een winkel vol schatten.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk die jeugdherinneringen. Die weerbeeldjes herken ik ook direct. Mijn opa en oma hadden er eentje en ik weet nog dat je er niet met je vingers aan mocht komen, want dat was giftig;-( In ieder geval ik kan me ook niet herinneren wanneer ik er een voor het laatst gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laat ik nu precies weten over welk winkeltje je schrijft. Wij gingen altijd door Koudekerke naar dishoek toe....heerlijke herinneringen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, leuk zulke winkels. Die zijn er toch bijna niet meer. De Hema is best leuk, maar niet te vergelijken met dit soort warenwinkels. Wij hadden Haanschoten en wat jij had met de boekjes had ik met prulletjes voor in mijn letterbak. Ik heb er nog een paar over, van die glazen dierenbeeldjes en wat hele oude houten letters... maar die komen dan weer van de rommelmarkt. Wat een nostalgie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hadden Van Bavel, maar die verkochten voornamelijk kantoorartikelen. Daar stond ik altijd tussen de pennen, potloden, schriftjes en opschrijfblokjes. Heerlijk was dat. Wat leuk die herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)