maandag 13 november 2017

Gloriette


De eerste keer dat ik een gloriette (een gebouw in een tuin
wat op een heuvel ligt, ik heb het even opgezocht)
zag was In Wenen, dat was een heel groot gebouw, wat
door het Oostenrijkse hof werd gebruikt voor ontvangsten
en feesten en natuurlijk ook door Sissi, die zo stel ik
me voor, daar thee ging drinken en over de stad uitkeek.
Vorige week wandelden wij even in het park in Putte,
om even de gedachten te verzetten en tot mijn verbazing
stond daar ook een gloriette, alleen het woord is al fijn..
Een heel kleintje maar oh, mij fantasie ging meteen
met mij op de loop, stel je voor dat ik een gloriette had..


Dan zou ik regelmatig mijn kleine huisje temidden van 
de drukte en het lawaai van de stad verlaten.
Dan zou ik over de lange laan in het bos kuieren, langzaam
ernaar toe wandelen hoort bij een gloriette, lijkt mij.
Dan zou ik het in de verte al zien liggen en mij verheugen
op het moment dat ik daar aan zal komen.
Dan zou ik de luiken openen, de frisse lucht binnen laten
stromen en een kopje thee zetten (thee past beter dan koffie)
Dan zou ik buiten op het heuveltje voor het gebouwtje zitten,
helemaal alleen en luisteren naar het fluisteren van de 
blaadjes aan de bomen en het zingen van de vogels.
Dan zou ik alle gedachten door mijn hoofd laten fladderen
en in vrede zijn met de dingen..
Oh ja, ik wou dat ik een gloriette had, zomaar een heel
kleintje op een heel klein heuveltje in een klein bosje..

Hoewel ik weet dat ik het nooit zal bereiken, maar mijn 
nieuwe doel in het leven is een gloriette, haha..
Soms moet je gewoon groot dromen, denk je niet?

Ik wens je een fijne maandag
-X-

7 opmerkingen:

  1. Wat een heeerlijke droom en wat een mooie foto's. Ik zie je al met jouw kopje thee voor jouw gloriette zitten. Heerlijk mijmerend in de natuur.
    Goed idee om deze droom vast te houden als doel. Het is zo aaantrekkelijk.

    Groetjes en fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is wel een heerlijke droom, dat lijkt mij ook wel wat! En dan een haak- en/of breiwerkje erbij en wat chocola....
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooi doel. En waarom niet een eigen gloriette creëren. Maakt niet uit hoe die eruit zit. In je huis, in je tuin of om mee te nemen naar een gloriette waardige plek. Ga ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik vind het een mooie droom. Maakt eigenlijk helemaal niet uit of je het doel bereikt. Er over fantaseren is ook goed. Fijne maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zou het leven saai zijn zonder zulke fijne dromen. Wens je een fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met zo'n mooie jurk aan in Sissi-stijl, ja dat zie ik ook wel zitten...! :)
    Wat een mooie droom. Misschien kun je er een tekening van maken?
    Liefs, Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig woord voor een romantisch gebouwtje. Ik las dat er een gloriette in Nederland is, in een park in Meerssen.
    Ik kreeg gelijk zin om daar een kijkje te nemen....

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)