maandag 23 april 2018

Varenveldje


Hier achter het huisje, in de tuin die niet de mijne is,
maar ik heb wel een stoel achter tegen de keukenmuur 
staan, en ik kan er natuurlijk naar kijken, staan onder
de boom een heel veldje met varens.
In de winter zijn ze helemaal verdwenen maar in het 
voorjaar piepen ze ineens boven de grond.
Ik vind dat de mooiste fasen van de groei, van die
frêle opgerolde blaadjes die in kleine kringetjes bij 
elkaar staan alsof ze met elkaar in vergadering zijn,
de hoofden naar elkaar toegebogen..


De viooltjes proberen zich er een beetje mee te bemoeien,
maar de varens lijken ze niet op te merken, ze hebben 
het veel te druk met zichzelf en elkaar.
Als je heel stil zou zijn zou je ze kunnen horen fluisteren
en als je lang genoeg zou blijven zitten zou je ze zien 
groeien, want dat gaat echt met centimeters per dag.
In nog geen anderhalve week tijd groeiden ze van een
paar centimeter naar wel een halve meter, ik vroeg aan
P. of het met kleine schokjes ging en of je het 
echt zou kunnen zien, waarop hij glimlachte
en zei; nee, het is een kwestie van celdeling.
Oh haha, niet goed opgelet bij de biologieklas..


Het varenveldje achter is inmiddels helemaal groen 
en ze staan nu in de ochtendzon een beetje te wuiven,
alsof ze tevreden zijn dat het dit jaar weer gelukt is,
het is echt sprookjesachtig mooi, dat veldje.
En er zijn twee viooltjes, die zich toch hebben kunnen
mengen in de conversatie van de varens, helaas heb ik
niet kunnen ontdekken waar ze het over hebben, 
maar dat is het wonder van de natuur :-)

Ik wens je een fijne dag
-X-

8 opmerkingen:

  1. Dank voor je prozaische verhaal, ik geniet er steeds weer van

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar een tuin kunnen kijken zonder het onderhoud kan best lekker zijn :) Gezellig hoe je het tuintje omschrijft. Ik zie de kabouters en elfjes er bijna bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hou ook zo van varens, ze zijn zo dapper, ze groeien waar al het andere niet kan of wil groeien, zelfs op donkere plekken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk fris lentegroen. Zo leuk om varens uit het niets omhoog te zien komen. Mooie foto's.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven en inderdaad bijzonder, hoe snel alles weer groeit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ik kan de gesprekjes bijna hóren als ik dit lees :)
    En dan die nieuwsgierige viooltjes...
    Xx Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De natuur is inderdaad wonderlijk mooi Ingrid!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)