woensdag 15 december 2010

Messages from the Past..

vorig jaar met kerst kreeg ik van mijn dochter Judith
een doosje met kaarten
allemaal hele oude, een aantal beschreven..
hier schrijft Mama in 1913 aan Eugenie dat
oom Henri langs is geweest
op de voorkant de afbeelding van een heilige
ik zie oom Henri meteen voor me
en mejuffrouw Eugenie ook
waarschijnlijk in een nonnenklooster
want welk ongetrouwd meisje woonde in
die tijd op kamers?

dit is een kerstkaart uit 1939
gestuurd aan Bertha Na
in de ursulakliniek in Den Haag
had ze tubercolose of een zenuwinzinking?
ik zie haar liggen, bleekjes en lusteloos op bed
in een zaal met vele anderen

deze ook uit 1939
Gelukkig Nieuwjaar staat er op de voorkant
hadden ze enig idee wat ze te wachten stond
de voortekenen van de oorlog waren toch wel daar
of hoopten ze tegen beter weten in
dat het allemaal wel Goed zou komen?

dit is helemaal een merkwaardig kaartje
alleen een adres, geen afzender
en op de voorkant een akelig plaatje
van een hond bij een dood hert
ik neem aan dat mademoiselle Fanny geen jager was
hadden ze een hekel aan haar
of was er geen ander kaartje voorhanden?

al die berichten uit het verleden
zorgvuldig bewaard
en uiteindelijk verloren gegaan
in de tijd
van een ontroerende schoonheid
maar roepen ook het gevoel op
dat Alles van voorbijgaande aard is..

nb.nu ik het toch over de post heb
al mijn pakjes van 2 weekend-wens ruilen
en van mijn give away
zijn Al Lang op de post
maar nog geen reacties, ik heb geen idee
door al die post stakingen, waar ze gebleven zijn...

13 opmerkingen:

  1. Wat een mooie post. De post staakt zo nu en dan! Bedankt voor je leuke pakje en veel plezier met mijn pakje.
    grt, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ingrid,
    Hier ook nog steeds geen pakje. De post komt echt maar mondjesmaat binnen. Dit is voor mij een goede oefening in geduld;-) en de verrassing zal des te groter zijn als het pakje wel komt!
    Leuk, al die oude postkaarten..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! De achterzijde van oude kaarten is vaak net zo mooi als de voorzijde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie schuine handschriften. Wie zouden die mensen geweest zijn? Leuk om over na te denken.
    Ik heb nog geen post van je gehad, laat het weten zodra de postbode van zich laat horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Betoverend die kaartjes! De boodschappen erop, de handschriften, de verborgen geschiedenissen... Doet me denken aan een van mijn favoriete films: 'Le fabuleux destin d'Amelie Poulain'.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het deed mij inderdaad ook al een beetje aan 'amelie'denken. Fantastisch, die prachtige handschriften. Ik ben nu toch ook wel erg nieuwschierig naar de voorkantjes geworden, je hebt ze zo beeldend omschreven :)
    wat vervelend van de post trouwens, ik hoop dat de pakketjes snel opduiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat kostbaar om te hebben zeg! Prachtig die oude post-met-eigen-verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, echt leuk, ook een heel leuk kerstkadootje om te krijgen, trouwens zo'n ansichtkaartenpakket! Jij trouwens ook nog bedankt voor je leuke kadopakketje! De sterren hangen in een mooie slinger naast de klok, het uiltje in de boom. Het burootje heeft ook al een goed plekje gevonden zag ik gisteren...
    Liefs, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie kaartjes!

    Ik ren iedere dag verheugd naar de brievenbus
    maar Pieter post heeft je pakketje nog niet gebracht.
    Geduldig wachten dus nog maar even!
    Trouwens, de kerstkaarten stroom komt ook
    erg moeizaam op gang!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat -mooi- dat je dochter je een andermans herinnering kado doet...
    Ik vraag me gelijkertijd n beutje af, welke post jullie elkaar in deze dagen, deze tijden sturen...Fijne * dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Best bijzonder toch, van die oude bewaarde kaarten!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)