donderdag 24 januari 2013

Everything has been done before..: )


regelmatig kijk ik op andere blogs,
sites en op Pinterest
gewoon om te zien wat anderen aan het doen zijn,
fotograferen, tekenen en het maken,
dat ziet er dan allemaal prachtig uit,
en daar geniet ik van,
maar soms raak ik ook ontmoedigd,
zoveel mooie dingen, zulke goede ideeën,
wat kan je daar nog aan toe voegen?


of ik heb een idee,
waar ik blij van word,
en denk ja, Dat ga ik maken,
en dan blijkt het Allang te zijn gedaan..
(misschien zweven ideeën gewoon rond, ergens,
en verschillende mensen pakken het beet, zoiets..)


met mijn zoon Daan (kunstenaar) heb ik daar al een 
aantal keer over gefilosofeerd,
volgens hem maakt het niet uit wat er al gedaan is,
je maakt tenslotte altijd je eigen Variant,
iedereen heeft een eigen unieke kijk op de dingen,
gebaseerd op ervaringen, smaak en karakter...
dat vond ik al een Opbeurende gedachte,
die nog kracht werd bijgezet door 
een blogje wat ik las van Octavie


waarin stond:
"alles is al eens gedaan, maar niet door mij.."
ha, wat een Bevrijdende gedachte,
natuurlijk, 
precies de quote die ik nodig had,
ik heb hem hier aan de muur gehangen,
voor het geval ik weer eens vastdraai
(nu denk ik wel dat Octavie veel knapper is,
dan de mevrouw die ik bij haar quote zette,
maar dat terzijde..)

denk er eens over na...
zou een vogel zich afvragen,
of hij wel moet gaan vliegen,
omdat alle andere vogels dat Ook al doen..?
ik denk zomaar van niet,
dus misschien is het tijd om 
de enigszins verlammende gedachte,
van Absolute Originaliteit los te laten
(ik ga het zeker proberen..)


en geef mezelf groen licht,
om te maken wat er Zoal in me opkomt,
en waar ik zin in heb op dat moment,
al dan niet geïnspireerd door anderen....

fijne dag,
en heel veel Inspiratie gewenst,
voor wat dan ook,
en waar dan ook vandaan..
-X-

47 opmerkingen:

  1. Heeeeeeel mooi geschreven, erg herkenbaar! Ik ga soms niet eens rondkijken, te bang om iets te zien wat ik net bedacht had ;) En het is waar je geeft er toch je eigen draai aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi bericht, dank je voor je woorden! Dat is (ook) een enorm struikelpunt bij mij... kan helemaal enthousiast worden van een vluchtige gedachte, een goed idee, maar als ik hem google en er al drie variaties op zie leg ik het idee weer opzij. Terwijl het creëren zelf eigenlijk al plezier geeft, en door het niet uit te voeren loop je dat gevoel ook mis.
    Ik vind de quote prachtig en maak vandaag nog mijn eigen Octavie muurwerk! Thnx voor de inspiratie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt! Met jouw bloemen en blaadjes uit mijn haakboek én punnik worst ga ik een bloemenslinger maken. Ook al gedaan maar nog niet By me....
    Liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar!
    Ik zeg altijd dat je alleen kan creëren met wat er is, alles is er immers al! Het gaat er om hoe jij het bij elkaar brengt, wat jij er mee doet en hoe jij het neerzet (letterlijk en figuurlijk) op jouw eigen manier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie quote! Die gaat in mijn boekje, dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een slimme zoon... ( maar dat wist je vast al jaren Ü ) en die quote is super. Er kan toch niks mis zijn met je laten inspireren door een ander ? Een fijne, creatieve dag.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel herkenbaar. Zouden gemoedstoestanden ook in het rond vliegen?
    De kunst is, geloof ik, om je eigen gedachten te snel af te zijn, want als je daar eenmaal in beland ... Ik vind het althans wat lastig soms om de uitgang te vinden :-)
    Ideeën houden er van om meteen uitgevoerd te worden en ik denk echt dat het zo werkt dat als jij er niet mee aan de slag gaat, ze weer verder gaan naar iemand anders die er wel iets mee doet.
    O, ik kan hier heel veel over schrijven, maar laat ik dat maar niet doen.
    Veel succes vandaag met maken of niets hoeven van jezelf. Dat kan natuurlijk ook.



    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herkenbaar. Ben net gegrepen door het Brei-virus en heb dan - voor mij - hele leuke ideeen voor strepen, patronen, allemaal al bedacht natuurlijk... maar dat geeft niks, 't is voor mij de eerste keer.
    Je maakt prachtige dingen en bent voor velen juist de inspiratie om anders naar de wereld te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goeiemorgen allemaal, vandaag op mijn pc: een dagelijkse gedachte: 'Handel alsof wat jij doet een verschil maakt. Want dat doet het'. (William James)
    Ik ben echt zo'n namaker, die aan de dingen haar eigen draai geeft. De hartjes, de vlindertjes, de grannys, de slingertjes. Het idee 'opgepikt' uit het grote univerversum waar alles al is. Is dat erg? Voor mij niet. Ik geniet dagelijks van dit en andere leuke blogs. Lieve mensen ga er alstublieft mee door. Met warme hartegroet van Tantejo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb die gedachte ook wel es. Het werkt behoorlijk verlammend. Ik vind de quote van Octavie dan ook heel inspirerend.. die houden we erin.
    Je bent je eigen zelf, en er is niemand die daar aan twijfelt hoor. Bovendien vind ik jouw maaksels en je blog toch echt uniek in zijn soort. Dus vooral doorgaan zou ik zeggen!!
    (en bedankt voor het delen)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik denk dat we dat allemaal wel herkennen.
    Juist doordat iedereen alles het internet op slingert heb je het idee niet
    Meer origineel te zijn.
    Daarom is de wijze raad van je zoon en de quote heel verhelderend
    Dank je voor het delen!
    En een fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, ik heb daar ook last van. Wie zit daar nou weer op te wachten, denk ik dan....Maar sinds je blogberichtje van " toen" , over dat je zelf toch overal weer je eigen " ding" van maakt zoals niemand anders dat kan,
    denk ik ook steeds vaker : " wat kan mij het ook schelen, ik vind het zelf best leuk!" Hmmmm....toch klinkt dat niet zo overtuigd als ik wou...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt helemaal gelijk hoor ! Ik zal je spreuk op pinterest en dacht ... yeah ! Want hoe dan ook is het toch altijd iets wat je zélf maakt, van jouw hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een fantastische quote! (daar zou een poster van gemaakt moeten worden) Ik denk dat het ook vooral gaat om de manier waaróp je iets doet. Jouw stijl en de sfeer op je blog en het gevoel dat je daarmee oproept: allemaal uniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel herkenbaar Ingrid, ik denk dat 'wij' (die dagelijks omringt worden door Moois), er allemaal last van hebben. Ik kan volledig verlamd raken door het zien van iets moois en dan voel ik me een ontzettende prutser. Ach ja, ik denk altijd maar: zelfs de grootste wereldsterren zullen altijd twijfels hebben. Het hoort vast bij het menszijn. Goeie quote trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat je doet is zinnig
    dat waardeer ik zeer
    wie je bent is innig
    1 letter minder maar veel meer..

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kan me helemaal vinden in wat Planet Fur zegt.
    Maar ook al is alles al een keer gedaan, jij hebt het nog niet gedaan....dus die Quote van Octavie is helemaal waar.
    Net als de opmerking van jouw zoon, je maakt inderdaad jouw variant. Dus ga maar lekker maken waar je zin in hebt; jouw Variant!
    Fijne dag nog.
    Groetjes,
    Letty

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hihi, jij doet ook zoveel dingen, die ik nog zelf wil gaan doen, maar liever zelf op gekomen was. Toch blijf ik maar kijken, laat het bezakken, en vergeet het ook. En hoop dat er ooit wat anders uit mijn vingers komt. Het blokkeert me dus wel. Maar dat heb jij dus ook.
    Al weet ik dat alles al eens is gedaan, maar had zelf al wel door, dat als ik iets precies na wil maken, het toch altijd net iets anders wordt. Gevolgtrekking voor mezelf moet dan gewoon zijn, dat het hoe dan ook, altijd toch nog weer iets unieks is, maar zo voelt het nog niet.
    Thanks for this post.
    Denk dat ik hier dan ook maar een post aan ga wagen vandaag. Is het dan ook naäpen, of lekker geholpen en getriggerd zijn door anderen, en er het beste voor jezelf (en misschien ook weer voor anderen) uit kunnen halen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een ontzettend mooi geschreven en verhelderend stuk! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goeie quote!
    Maak wat je leuk vindt!!!
    Een beetje van een ander
    en een beetje INGRID!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ah ja, daar hebben dus meer mensen last van :D Mooie quote van Octavie!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt! Deze gaat hier ook een plekje in huis krijgen! Ik heb trouwens ook nogal eens dingen bedacht die al bleken te bestaan, ik zie het altijd maar als een bevestiging dat het inderdaad een goed idee was maar het blijft frapant. Je andere gedachtes deel ik ook, soms ben ik dolenthousiast met mijn winkeltje bezig, de andere keer denk ik na over hoeveel van die kleine webwinkeltjes er wel niet zijn. Ik steun me met de gedachte dat er in deze maatschappij niet genoeg winkeltjes kunnen zijn met spulletjes die met liefde en de hand worden gemaakt en bovendien is het een uitdaging om een eigen unieke combinatie te maken. Nu komt daar deze quote bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een geweldige quote, die ga ik onthouden (en pinnen). Heerlijk om te weten dat we niet allemaal superorigineel hoeven te zijn!!
    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooie quote! Bedankt voor het delen Ingrid! Ik wens jou ook veel inspiratie toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Herkenbaar ! ik kan soms uren op pienterste en het web ronddwalen en soms word ik heel blij daarvan...maar soms ook moedeloos vanwege overload!
    Dan werken al deze prikkels mijn eigen creativiteit tegen...
    Dus som gewoon lekker doen zonder al de social media is ook wel lekker :-) Zet weer sluizen open ...
    liefs claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hello - I've just discovered your blog through Pinterest. This post resonates with me as I have had several of what I thought were original ideas, only to see something similar in blogland, and I'd be mortified if somebody thought I was copying off them.
    However, as your wise son says, everybody interprets things differently. Maybe I should stop worrying so much.
    Donna :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. dit zijn weer mooie woorden om te onthouden, bedankt!sija

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Deze had ik even nodig! Dit is precies de reden, waarom ik vaak iets niet maak. Omdat het altijd al gedaan is. ONZIN natuurlijk. Het gaat juist om het plezier van het maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. JA, zo herkenbaar. Je zoon heeft gelijk en de quote van Octavia zie ik ook wel zitten. Soms begin ik gewoon aan iets zonder er vooraf onderzoek naar te doen. Want alles is al ooit gedaan en ik ben ook wel blij met pinterest en de blogwereld! Ik vertel wel altijd tegen de ll. om te proberen orgineel te zijn. Na-apen doet een ander soort!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel herkenbaar ja! Wat bij mij helpt is gewoon beginnen.Ook al heb je het gevoel dat je iets van iemand namaakt, vaak krijgt het gaandeweg toch je eigen draai of krijg je er andere nieuwe inspiratie van. En als je het dan toch na hebt gemaakt, wat dan nog? Dat is dan toch gewoon onder het motto 'delen'? Verzin je morgen toch weer iets originelers... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. k hou vooral de gedachte van de zwevende ideeën even vast - die is toch wel origineel vind ik én bijzonder inspirererend.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik denk dat ook heel vaak, vooral als ik opeens zoveel moois zie en me afvraag of ik nog wel iets toe te voegen heb... hel herkenbaat. Je zoon heeft een goede kijk op de dingen! En die quote: just perfect! ik ga hem ook ophangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dank voor je wijze woorden, kan ik het weer even mee doen, wanneer mensen zoiets zeggen alles is al bedacht, of gemaakt, geef mij maar ideeën waar ik wat mee kan, voor jouw, LEEF je uit!!!
    Tineke
    bollies53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ja er zijn van die dingen waarvan je denkt: ik wou dat ik dat had bedacht. Maar het gaat vooral om het plezier wat je hebt in wat je doet . X

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bedankt, nu kan ik met een gerust hart weer stapels kussens, en poefjes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik laat me nergens door ontmoedigen hoor... hoewel ik iedereen leuker, grappiger en origineler vind dan mezelf. Ik doe gewoon mijn ding en geniet ervan! En als ik iemand anders blij kan maken met mijn dingetjes vind ik dat een cadeautje, maar ik doe het vooral voor mezelf... gewoon omdat het eruit moet, hoe dan ook ;)
    En jij? Jij hebt zo je eigen stijl dat ik me geen zorgen zou maken over originaliteit...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Schitterend stukje :)
    kan me er echt helemaal in alles in vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Oehw wat herkenbaar. Al lijkt het soms vanaf je blogje of jij er geen last van hebt, natuurlijk heb je dat wel ;-)
    Ik besluit vaak ook gewoon mijn ding te doen, zonder eerst te kijken. Daarna snuffel ik dan wel weer op Pinterest en zo Ü

    BeantwoordenVerwijderen
  39. HIHI jaaaa da is!! Heb ik ook al zo veel gedacht! Maar merci voor de quote! Ga ik zeker gebruiken!
    Mag ik hem delen op mijn blog?
    groetjes madame Volt

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Herkenbaar, soms werkt het zo verlammend.
    Mooie quote!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Mooie post. Inderdaad alles is al eens gemaakt. Zelf heb ik daar ook wel eens last van. Maar ik heb er plezier in en dat is mijn ding. Gewoon beginnen en doen wat je hart je ingeeft. Iets mooiers bestaat niet. Bedankt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Je bent zowiezo origineel, omdat jij anders kijkt dan een ander..Je hebt niet voor niets zoveel volgers :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. I enjoy your beautiful blog. Thanks for your post! :) I love your quote: "Everything has been done before, but not by me." I will think of it when I question my attempts at creativity!

    All the best!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Bijzonder te lezen dat ook jij (en ik lees nu ook vele andere) soms gedemotiveerd kan raken van zoveel moois op internet (Pinterest, blogs etc.). Laatst had ik ook 'n briljant idee, bleek een vrouw in Nederland het al te maken, HMPF, zonk de moed me even in de schoenen. Ik ga de quote ook hangen in m'n crea-kamer. Wat ik weet dat het waar is: zoals geen mens hetzelfde is, zal ook geen een creatie hetzelfde zijn! En hoera voor dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Thanxxx dit was het duwtje in mijn rug die ik even nodig had!
    Op school hingen er vaak werkstukken van andere geinspireerd op mijn werkstuk; als iemand tegen mij zei dat ze het nagemaakt hadden, zei ik dat het vast goed moet zijn als ze het ook zo doen.
    Herkenbaar, veel ideeen die ik bij een ander al tegen kom en afhaak omdat het er al is. Nu sta ik op een punt dat ik een aantal ideeen ga uitvoeren en niet ga kijken of het er al is en is het zo zal het (inderdaad) toch anders gaan zijn, mijn stijl!
    En we worden overvoerd met inspiratie, soms wil ik terugkruipen in mijn huisje zonder internet, terug naar paard en wagen enz ;-) dan wordt het even allemaal teveel!

    liefs, Miss Moos (Monique)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Al die reacties hierboven van (ongetwijfeld) net zulke originele en creatieve mensen laten wel zien dat we bijna allemaal dat gevoel kennen. Het lijkt alsof iedereen mooie dingen bedenkt en maakt, maar het is natuurlijk wel een groep die elkaar opzoekt en volgt op ons wereldwijde web.
    En ik vind het aan de andere kant ook fijn om te weten dat er veel creatieve, originele mensen zijn! Want samen maken we de wereld mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Lieve Ingrid,
    ZEKER is alles al een keer gedaan :D
    Lees hier maar: http://leinblogt.blogspot.nl/2012_05_01_archive.html

    Hihi :)
    Een heel bekend gevoel dus ja :) had alleen niet gedacht dat "zij van ingthings" het ook zou hebben!
    Wat ik tegenwoordig doe, is 1x per week blogs lezen, Pinterest alleen als ik stevig in mn schoenen sta, en verder: gewoon lekker je eigen dingen knutselen. Dan zijn de standaarden al ingewikkeld en hoog genoeg!

    Liefs, Lein

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)