zaterdag 5 januari 2013

Sunny Saturday and a question..


nu ik weer een mailtje kreeg
van the Sunday-market,
wanneer ik wilde gaan staan,
waar ik nog helemaal geen zin in heb,
omdat ik het echt veel te koud vind, zo vroeg in het jaar
(hoewel het nu buiten goed te doen is..)
en ik regelmatig de vraag krijg 
van mensen, die niet naar de markt kunnen komen
of ik ergens anders mijn spullen verkoop...


is het hele idee van een Etsy- of Dawanda winkeltje,
iets wat weer bij mij naar boven komt,
niet in plaats van de markt,
dat vind ik veel te leuk,
gewoon ernaast...
maar meteen heb ik dan een heleboel vragen,
wat ga ik dan verkopen,
handwerk of vintage of allebei...


kost het veel tijd,
ik zit al zoveel uren achter mijn laptop,
het moet niet veel gekker worden,
en omdat ik blijkbaar geen antwoorden kan vinden,
behalve door er gewoon aan te beginnen,
vraag ik eerst aan jullie,
als je zo'n winkeltje hebt, wat je ervaringen daarmee zijn
vind je het leuk, is het de moeite waard, wat verkoop je,
dat soort dingen....


dus als je je gedachten hierover met mij zou willen delen,
zou ik dat erg fijn vinden,
dank je wel,
en natuurlijk een stralende zaterdag gewenst
(ik bedoel, de zon zal toch wel een keer gaan schijnen,
kan ik ook weer eens gaan vissen -ha-
-X-

32 opmerkingen:

  1. Ik heb er geen ervaring mee helaas.
    Wel wil ik even zeggen dat ik die plastic vissen op de laatste foto geweldig vind! dus mocht je besluiten om een webwinkeltje te open, ik zou een combinatie van vintage en handwerk aanbieden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Ik wens je alvast veel succes en plezier :)Ik heb zelf geen winkeltje, maar er zullen wel genoeg mensen zijn, die dit lezen, die je goeie tips kunnen geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij ook een stralende dag toegewenst!
    Ik heb er geen ervaring mee. Wel zou ik het heel erg leuk vinden als je een webwinkeltje gaat beginnen! Met handwerk en vintage!
    Je kunt misschien ook een extra pagina op je blog aanmaken en daarop wat dingen te koop aanbieden, dan kan je zien of het goed loopt.

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi
    Ooit ben ik eraan begonnen maar er niet mee verder gegaan omdat ik niemand had die mij ermee kon helpen...zoek iemand die je erbij helpt dat scheelt werk. Verder zou ik blij zijn met jou winkeltje met allerlei vintage spulletjes en mooie papiertjes...
    Suc6 lieve Ingid x Cinderell@

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik sluit me aan bij de 4 reacties! Ik heb een Etsy banner aangemaakt met het plan via het www mijn spulletjes aan de man te brengen. Op de DDW was er een informatie punt van Etsy, daar kon je met allerlei vragen terecht. Mij houd het toch nog tegen. Anja Brunt heeft een webshop die heeft mij ook geholpen. Ik denk persoonlijk dat Dawanda misschien wel beter bij mij zou passen. Heel veel succes.
    TIP: lees het boek,"Maak het!"
    ISBN: 978 90 229 9705 5

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een heel leuk idee, maar waarom maak je niet gewoon een kopje For Sale op je eigen blog? Je weet al dat daar veel naar gekeken wordt en is misschien simpeler dan een Etsy-shop beginnen..
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een etsy winkeltje met gehaakte dingen, het heet handgehaakt. Eerst had ik een dawanda account maar daar heb ik nooit wat op verkocht. Nu ben ik ook geen commercieel type, dat kan er ook mee te maken hebben! Op etsy verkoop ik af en toe iets en dat vind ik erg leuk! Groetjes Annis van handgehaakt.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. i love your blog...your tutorials and the way you present them...the amazing things you seem to have and the way you photograph them...i only wish i could read your posts!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De kunst van een webwinkel is 'gevonden worden', en in hoeverre wil je daar tijd en geld in steken. Bij Etsy moet je actief bezig blijven, en bij een eigen webwinkel zorgen dat jij bovenaan blijft staan, dat kost zeker veel investering op welk gebied dan ook. Zelf heb ik ook een Etsy shop ( nu even leeg), loopt nog niet hard, maar ligt aan mij. Met mijn man heb ik een schoenensite (shoehoo.nl), waar veel tijd in gaat zitten. Ons geluk is, dat we er ook winkels bij hebben. Maar jij hebt al bekendheid via je blog, 101magazin en straks je boek. Dat s heelt al veel! Dus ik zou zeggen: proberen! Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb een etsywinkeltje waar ik een deel van mijn zelfgemaakte juwelen verkoop. Erg veel verkoop ik niet ( 45 verkopen op 2 jaar ) , maar elke verkoop is plezant want ik gebruik dan dat geld om nieuwe onderdelen te kopen en ik vind het ook gewoon tof dat mijn bellen gedragen worden ipv in de kast liggen te verstoffen.
    Nu zijn er natuurlijk erg veel juwelenverkoopsters op etsy dus is het niet zo makkelijk om op te vallen in die hoeveelheid Maar met jouw spullen lijkt me dat anders te zijn. Bovendien heb je al een hoop geinteresseerd publiek via je blog. Ik zou er gewoon voor gaan : je hebt niks te verliezen en je kan altijd stoppen wanneer je wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Ingrid, Ik ben aan Etsy begonnen, maar het is mega veel werk. Voor elk artikel moet erg veel invullen. Het is een hele kunst op zich om je artikelen vindbaar te maken. Ik heb via Etsy nog nooit wat verkocht.
    Wat je wel kunt doen is via mijnwebwinkel je spulletjes verkopen. Tot 50 artikelen is deze webwinkel gratis. De template is heel gemakklelijk in te vullen en aan te passen. Het heeft wel iets weg van het gebruik van blogger. Ik had in een paar uur de site ontworpen. Kijk maar: www.mijnwebwinkel.nl/winkel/creativegiftsbyanjabrunt/
    Je kunt gewoon een button maken op de bloggersite die doorlinkt naar de winkeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Samen met een vriendin heb ik ook een webwinkel gehad in o.a. handgemaakte kindercadeautjes: schilderijtjes, oppasboekjes, knuffeltjes van vilt enz. Maar daar was zó veel van; je moet je dus echt onderscheiden in de markt en zoals hierboven staat: gevonden worden. Dat valt niet mee. Ik ben er mee gestopt en mijn vriendin heeft de shop nog steeds: zij maakt lampen-kappen en dat loopt als een trein (zie STOER & stippels)
    Omdat jouw blog goed loopt, zou ik zeggen: gewoon proberen! Je kunt er altijd weer mee stoppen of je producten aanpassen (je weet nooit van te voren welk product gaat lopen.)
    Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Suc6!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb net zelf de stap genomen om een piepklein winkeltje op DaWanda te beginnen. Zat ook te twijfelen over Etsy, maar daar is zó veel te koop en bij DaWanda had het het idee dat jee nog een beetje kunt onderscheiden. Ik ben er zeker van dat als jij een winkeltje opent op DaWanda of Etsy dat het een succes wordt. Jij hebt al zo'n bereik met je blog, dat gaat zeker lukken. Ik ben zelf geen martktype en daarom leek een webwinkeltje mij een leuke oplossing.
    Succes!
    Groetjes,
    Mariel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het idee van anje brunt wel iets hebben, je hebt hier volgers genoeg en die kunnen dan ook weer reclame maken voor je webwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. IK heb ook een winkeltje gehad op Etsy (diestaat nu leeg) en op mijn webwinkel. Ik verkocht tassen maaar op etsy zijn er zo veel tassenverkoopsters, ik heb nooit iets verkocht. Je moet er ook echt veel tijd aan bestede n en daar had ik geen zin meer in. Een probleem vond ik ook dat Etsy toch erg veel door mensen overzee wordt bezocht en om aan hen te verkopen zijn de portokosten erg hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb alleen ervaring met mijneigenwebwinkel.nl . Samen met mijn vriendin hadden we samen 'Tsjilp'. Ik ben ermee gestopt, (zij is ermee doorgegaan) omdat ik zelf het hele verkoopproces best een gedoe vind.
    Ik heb van die periode genoten en heel veel geleerd maar er komt toch altijd iets van moeten en comerciëeel zijn bij kijken. Beide niet mijn kracht zeg maar. Er kan veel tijd gaan zitten in inpakken, versturen, mensen die het toch maar niet willen wel/niet betalen. Als het in huis is was het toch niet wat ze dachten dat het was... Vooral niet als je iets doet wat je voor de lol doet. Het is heel persoonlijk natuurlijk. En inderdaad mijneigenwebwinkel is tot 50 artikelen gratis en heel makkelijk en leuk in te richten. Alles inclusief betalingsmethoden en zo. Zeker het proberen waard. En inderdaad met jouw blog ben je zo gevonden, Heel veel succes met je keuze maken!

    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi! Ik ben net begonnen bij Dawanda, dus hoe het gaat lopen weet ik nog niet. Ik ga het proberen met mijn sieraden. Ze geven je ook de optie om je spullen bij verschillende categorien in te delen. Ik vind hun beleid erg prettig en het geheel overzichtelijker dan etsy. En ze geven aan waar je aan moet denken: je indekken bij verzendkosten, verlies bij het versturen van dingen enz enz. Het is veel invullen en werk maar het ziet er ook mooi uit vind ik. Ben benieuwd wat je gaat doen!
    (bigcartel is trouwens ook een optie, maar zodra je vel spullen erop wilt zetten betaal je ook meer...)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Ingrit, wat een leuk idee om een winkeltje te beginnen. Ik heb zowel op Etsy als op Dawanda een winkeltje waar ik mijn handgemaakte knuffels verkoop.
    De tijd die je besteed zit in het opstarten, banner maken, verhaaltjes over jezelf schrijven e.d.
    Daarna kan je de winkel vullen. Daarbij heb je goede foto's van je producten nodig. Daar heb je al veel ervaring mee, en ik vind jou foto's erg sprekend. Dan nog een verhaaltje en afmetingen erbij.
    Als ik beide sites met elkaar vergelijk is Etsy makkelijker met het uploaden van foto's, bij dawanda mogen die niet groter zijn dan een bepaald formaat, en het wisselen van de volgorde van de foto's gaat lastig(dit om de mooiste foto vooraan te zetten). Je kan dit oplossen door je foto's in het juiste formaat te snijden en ze te nummeren.
    Dawanda is juiste weer makkelijker als je meerdere producten hebt die op elkaar lijken. Je kan namelijk de beschrijving en alle instellingen van een product opslaan en nog een keer gebruikten. Bij Etsy moet je telkens opnieuw alles instellen, zoals verzendlocatie en kosten enz.
    Ik besteed zelf eens in de zoveel weken een dag aan het online zetten van m'n producten. Om beter zichtbaar te zijn zou je er ook elke week een paar uurtjes aan kunnen besteden.
    Hoewel ik nog niet veel heb verkocht online vind ik het zelf een goede aanvulling op de markten. Je producten zijn zo het hele jaar verkrijgbaar en zichtbaar voor iedereen.
    Ik heb de Dawanda shop nu ook op m'n website gezet www.monstermatti.nl, zo verminder je een nadeel van beide sites. Er is zoveel moois te zien dat mensen die voor jou spulletjes komen snel worden afgeleid.
    Mocht je nog vragen hebben over het hoe en wat dan hoor ik het graag.
    Groetjes Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik verkoop juweeltjes op Etsy & je maakt het voor jezelf eigenlijk zo druk als je zelf beslist... hoe meer leuke dingen er op staan hoe meer pakjes jij zal moeten maken en bezoekjes aan het postkantoor brengen. (je kan natuurlijk ook bv. op 2 vaste dagen pakketjes naar de post brengen en dat vermelden bij je winkeltje. Als ik eventjes geen tijd of zin heb zet ik mijn winkeltje gewoon op 'vakantie'-modus, dan heb je weer wat adem! Ik ben nog steeds een groter fan van Etsy dan Dawanda, en de mensen gaan je sowieso vinden daar via je drukbezochte blog!
    Het is natuurlijk ook geen slecht idee om gewoon hier op je blog een extra afdeling te maken met spullen die je te koop aanbiedt, ik ben alvast fan!!
    Succes met wat je ook beslist!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb een webwinkel Hartenliefjes van mijnwebwinkel (betaald) en een dawanda winkel de laatste heb ik pas. Het kost tijd en sommige dingen is het plakken en knippen van de ene site naar de andere. Je merk wel dat de mensen bewuster kopen dan een aantal jaar geleden toen was het gelijk een aantal stuks nu mar 1. Maar iets maken wil ik toch dus maakt dit niet uit.En ik zou een mix maken van zelf gemaakt en vintage en hoe druk je het heb lig aan je zelf wat je te koop biedt en of je op bestelling dingen wil maken of alleen
    wat erin je winkel op voorraad is.

    Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Ingrid, wat een ontzettend leuk idee! Ik heb zelf geen ervaring met eigen internetwinkeltjes... Maar volgens mij tips en meningen genoeg hierboven! Ik zou een combi van vintage en handwerk leuk vinden. Succes met overdenken. Fijne dag! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh Ingrid, niet geschoten is altijd mis!
    Probeer het eens, Etsy of Dawanda, en wordt het niets, sluit je je account, jammer van de moeite maar dan weet je het wel.
    Natuurlijk heeft een webshop, in welke vorm dan ook, aandacht nodig, net als een blog.
    Het kost tijd.
    Maar dat heb je zelf in de hand.
    Ik zit op Etsy en het bevalt héél goed.
    Ik ben zó blij dat ik het gedaan heb!
    De voorwaarden voor mijn eigen shop bepaal ik grotendeels zelf, voorwaarden mbt tot verzenden, betalen, retourneren ed.
    Voor mij werkt Etsy ideaal, met een Paypal account is het héél overzichtelijk.
    Als je je voorwaarden eenmaal hebt geplaatst, de verzendkosten overzichtelijk bij de hand hebt en een goede camera hebt, ben je er al
    bijna klaar voor.
    En echt, ik ben geen wizkid, maar ik kan goed met Etsy omgaan, en ik zou er nog véél meer uit kunnen halen, dat ligt dus aan jezelf.
    Mijn voorkeur ligt wel bij Etsy, ik verkoop veel aan de UK en US, leuk!
    Ik had zo goed als bijna een Dawanda winkeltje geopend, maar vond het toch te onoverzichtelijk en teveel, ik steek dan liever alle tijd in één
    webshop.
    Denk er gewoon rustig over na, je mag me altijd mailen! dan kan ik je helpen...

    succes xx fijn weekend!

    ps doe het maar gewoon, kan ik lekker bij je shoppen ;-)


    BeantwoordenVerwijderen
  23. jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....een ingthings winkeltje!!!!joehoe!
    Love Theetje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo,
    Leuk om al deze reacties te lezen, ik heb ook wel eens gezien dat iemand op zijn/ haar blog een link had naar alles wat hij/ zij op marktplaats aanbood. Misschien niet zo'n professionele uitstraling als b.v. etsy, maar wel simpel en goedkoop. Ik zit hier zelf ook over na te denken, maar twijfel nogwel. Vaak word op crafty marktjes ook wel gevraagd er een winkel/ webwinkel is. Een combinatie van vintage en zelfgemaakt lijkt mij een leuk en afwisselend assortiment. Good luck.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geen ervaring met zo'n winkeltje, lijkt me wel leuk... maar tijdrovend. Maar mocht je er aan beginnen, ik zou meteen die kerstbalpaddenstoel die je vorig jaar eens op je blog liet passeren willen kopen!!! (Als je die nog hebt)
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Ingrid,
    4 jaar geleden een webwinkel gehad. Vintage spulletjes verkochten we (dochter en ik) Dat liep nauwelijks omdat we geen naamsbekendheid hadden. Ik ben mn spullen op marktplaats gaan zetten en dat liep als een tierelier ! Ik had het er op mijn manier gewoon druk mee ! Winst van gemiddeld 200 euro per maand. Dat doe ik minder dus de winst is ook minder bovendien denk ik dat de economische crisis er geen goed aan doet. Handwerk verkoopt op marktplaats matig, nadeel van MP is dat men het bijna gratis wil..

    Succes
    Liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  27. HoI Ingrid,
    Ik heb geen idee of Etsy, Dawanda of mijnwinkel veel werk is. Ik koop er wel vaker iets, dat is niet zoveel werk. Alles vergt een investering in tijd.
    Ik zou het wel leuk vinden om iets bij je te kunnen kopen, bijvoorbeeld een gesigneerd exemplaar van je boek(?). Ik denk dat je het gewoon eens uit moet proberen. Etsy en Dawanda zijn wat prestigieuzer (en je moet een deel van opbrengst afgeven), maar mijnwebwinkel lijkt me ook wel wat. Ben benieuwd!
    groetjes, Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb een Dawanda-winkeltje en hoewel ik het nog wel even een ding vond om hem de eerste keer te installeren is het verder niet zo heel veel werk. Ik moet eigenlijk hoognodig eens wat meer dingen in mijn winkeltje zetten (verkoop er haakwerk) maar was ik grappig vind is dat ik eigenlijk vooral naar aanleiding van wat er in de winkel staat vragen krijg of ik ook in opdracht haak of dat ik misschien ook nog zus of zo heb om te verkopen, en zo verkoop ik het meeste.
    Ik zou zeggen probeer het gewoon eens en bevalt het niet dan is je winkeltje ook zo weer gesloten.
    Nadeel van online verkopen is dat je veel tijd kwijt kunt zijn aan het verzenden. Goed inpakken, naar het postkantoor enz. Mij maakt dat niet zoveel uit omdat ik toch bijna dagelijks in de super kom waar het postkantoor in zit maar het kan lastig zijn.

    En ik zou er gewoon vanalles verkopen, je kunt meerdere categoriëen aanmaken om de dingen te scheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo naamgenoot,
    Het zou voor jou geen extra werk zijn als je een webwinkel hebt.. de fotos heb je al..de tekst ook. Heb 12 jaar een stenen winkel gehad en sinds een jaar "vrij" ...zo voelt het. Je bent nl meer bezig met de winkel draaiend te houden en hebt amper tijd om leuke dingen te maken..en dat wil je toch uiteindelijk?
    Groetjes van een ander zeeuws meisje Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ingrid, een heel gelukkig Nieuwjaar vanuit Australie!
    Ik ben een groot Etsy fan and verkoop mijn werk al een tijdje met Etsy ! Het gaat goed.
    Er is ook een ander website dat mij is aangeraden en dat is bigcartel.com, heel veel artisten verkopen hier, misschien iets voor jou?
    Dank en blijf bloggen, ik geniet van je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Ingrid, ik heb zowel ervaring met Etsy als met Dawanda als met een eigen webwinkel. Ik verkocht het meest op Etsy en Dawanda. Een webwinkel wordt niet zo makkelijk gevonden. Hoewel jij volgens mij veel lezers hebt en via je blog kunt doorlinken en dan ook gelijk de geïnteresseerde potentiële kopers vindt. Via Etsy valt het op zich wel mee hoeveel werk het is. Je moet alleen zorgen dat je elke dag iets nieuws in je webwinkel zet zodat je bij zoekopdrachten elke dag tevoorschijn komt. Mensen klikken vaak door naar de shop waar een leuk artikel in staat. Waar je echter wel even op moet letten, is dat de belastingdienst strenger is gaan toezien op internetverkoop. Je bent in feite al BTW plichtig op het moment dat je meer verkoopt dan alleen voor de hobby. En dat is in het geval van internationale verkopen nog een hele uitzoekerij, want je mag niet naar elk land BTW in rekening brengen. Maar die BTW plicht geldt ook voor een eigen webwinkel. Op Etsy forums is daar wel het een en ander over te vinden. Ik heb om deze laatste reden op het moment niet een heel actieve winkel op internet. Het is een heel ondernemerschap. Maar het groooote voordeel van online verkopen is dat je het ernaast kunt doen. Het druppelt gewoon door naast je andere bezigheden. En sommigen maken er echt een succesvolle onderneming van. Prachtig toch, als dat zou lukken?

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)