vrijdag 24 maart 2017

Op pad..


Soms vraagt het moed om optimistisch te blijven
en elke dag weer je weg te vervolgen.
Dat kan zijn om persoonlijke redenen maar ook 
de dingen die gebeuren in de wereld kunnen zo overweldigend
zijn (dat heb ik wel eens) dat je bijna de neiging hebt om
huilend ter aarde te storten (zoals wij wel eens grappen)
Het politieke klimaat, hongersnood, mensen op drift,
de dreiging van aanslagen, het smelten van het poolijs,
oh oh, het kan je niet ontgaan, ook al ben je een nieuwsmijder..
Ooit reed ik op de ring rond Parijs, daarlangs stonden
de meeste grauwe, afgeragde flats die je maar kunt voorstellen,
maar aan een van de balkons hing, in die grijze sombere
omgeving, een bak met roze bloemetjes als een baken,
 dat vond ik zo ontroerend..
Als je hele omgeving, grijs, lawaaierig en deprimerend
is en dan toch je eigen paar vierkante meters zo opfleuren,
dan heb je de moed om optimistisch te zijn en ben je bereid
de wereld iets mooier te maken ondanks alles.
Ik denk regelmatig aan de vrouw, het moet bijna 
wel een vrouw zijn,  die in al die somberheid
haar plantenbak verzorgt en de bloemen water geeft.
En ik volg haar voorbeeld, niet dat ik een balkon heb
met een plantenbakje maar ik probeer net zo moedig
te zijn om optimistisch te zijn om elke dag de dingen
wat op te fleuren en de moed te vinden
om weer op pad te gaan..

Ik wens je een fijn weekend
-X-

14 opmerkingen:

  1. Dank je wel Ingrid, je hebr het weer ontroerend mooi gezegd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet aleen achter de wolken schijnt de zon, ze schijnt ook nu hier. Heerlijk ! Hartelijke groeten, Beerta

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Ingrid. Ben zo eens met je. Kan somber worden van alle ellende. Trek me dat ook teveel aan. Aard van het beestje. Probeer het thuis ook wat fleuriger en kleuriger te maken. De moed er in houden.
    Fijne dag
    Liefs Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontroerend mooi beschreven! Zo geef je mij ook weer moed! Jij ook een heel fijn weekend! Jacquelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een klein gebaar kan heel veel doen. En jouw teksten doen mij goed. Groeten, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi en moedgevend stukje!
    Ik wens je een zonnig weekend,

    Liefs Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Awel (zo zeggen we dat in België) ik vind dat je hier met je webstekje in slaagt ! Jouw blog is het bloembakje voor mij en ik denk veel van je lezers .. bedankt daar nogmaals voor !

    Ook op grijze dagen.. of vooral op grijze dagen... toch zo nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja wat zeg je dat weer mooi. En die foto is ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi ......
    Ik ken het gevoel.
    Als de zon schijnt word ik al blijer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met de zon zien zelfs de donkerste dagen er iets minder somber uit... Dus, kom maar op met die zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe kleine dingen groots kunnen zijn. Ik vergeet nooit meer het gigantische, grauwe vluchtelingenkamp met allemaal tentjes waar een man vol optimisme een minituintje naast zijn tent had gemaakt. Zijn enige gereedschap was een klein nagelschaartje. In die mistroostige omgeving straalde dit mini tuintje hoop en optimisme uit.

    Houd moed, hoop en optimisme door de kleine positieve dingen die je zelf kunt doen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)