donderdag 30 maart 2017

Pontje


Altijd als ik naar de stad ga, zo noem ik het nog
steeds, terwijl ik natuurlijk eigenlijk in de stad woon,
maar over het IJ voelt als de stad, dan neem ik het pontje.
Er zijn er verschillende, maar de pont achter het 
Centraal station naar de Buiksloterweg 
 is tegenwoordig zo druk, ook met toeristen,
dat ik die liever niet neem, ik ben altijd een beetje
schrikachtig van grote groepen mensen bij elkaar..


Ik neem liever het kleine pontje wat naar het Java eiland
vaart, het is wat verder fietsen maar vele malen rustiger.
Ook is het het allerkleinste pontje wat vaart, of eigenlijk
zijn het er twee, eentje heet de Jumbo, heel grappig..
Je kan de kapitein, haha, ik weet niet of het zo heet
bij een pont, misschien is het de stuurman, goed zien staan,
in zijn kajuit op de pont, ik zwaai altijd even naar hem..
Stiekem vind ik het een beetje jammer
dat hij niet zo'n mooie witte pet op heeft,
 of dat er een matroos op het dek staat te zwabberen,  
maar die fantaseer ik er dan maar bij..


Ik fiets er altijd op de gok naar toe, het pontje vaart
om de 20 minuten, soms heb je geluk en kan je er zo
op fietsen, maar evenzo vaak is hij net aan de overkant.
Het is ook echt een fijn tochtje, de oversteek..
Als ik er op sta moet ik altijd denken aan een
kinderboekje wat ik ooit las, over een kapitein van een
pontje die er ineens genoeg van had, van dat steeds maar
heen en weer varen en zomaar ineens op een dag,
een andere route nam, niet naar de overkant, maar 
de rivier op, stel je voor, hoe leuk zou dat zijn..


Enfin, mocht je ooit in de stad (Amsterdam) zijn, dan
zou ik zeker even op een pontje stappen, ze zijn gratis,
deze is wat ver van het centrum, maar die naar de NDSM
is ook heel leuk, die vertrekt achter het Centraal station.

En oh, mocht de kapitein ooit besluiten om niet naar
de overkant te varen, maar de rivier op, dan hoop ik 
dat ik er toevallig net op zit en dat hij dan voor
die speciale gelegenheid, zijn mooie pet op zet, die hij
normaal nooit draagt, maar die wel ergens in de kajuit
ligt, dat weet ik zeker ;-)

Ik wens je een fijne dag
-X-

8 opmerkingen:

  1. Dat zou wel heel fijn zijn, zo een spontaan tochtje de rivier af op een fijne zonnige dag als vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was dat soms de Heen-en-weerwolf uit Pluk van de Petteflet? :)
    Ja die pet ligt er vast, netjes opgeborgen in een kastje, voor speciale gelegenheden.
    Geniet van de zon!
    Fijne dag!
    Liefs, Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  3. (: Je schrijft zo gezellig en verwonderend. Lichtpuntjes voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit doet me denken aan Berend Botje. Nooooit kwam Berend Botje meer om. Lekker weggevaren naar Amerika. Ik noem maar iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik vroeger in Amsterdam Noord woonde nam ik iedere dag de pont, het bleef een belevenis... en die wind in je gezicht, zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk dromen. In een droom kan alles, dus de kapitein van een pont kan best eens zin hebben in een andere route. Hij verdient het om een echte kapiteinspet te dragen. Zeker op die bijzondere dag.
    Wie weet komt die droom eens een keer uit.
    Ik woonde jarenlang in Amsterdam Oud-Zuid en wij hadden het ook over 'naar de stad gaan'. Zo grappig. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ik al in de stad was.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat het pontje je doet denken aan Christoffel en de Columbus, een Gouden boekje. Nummer 14. Maar r zijn vast meer van dat soort verhalen, willen we niet allemaal af en toe ontsnappen aan de dagelijkse werkelijkheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk, als ik een keer naar Amsterdam ga zal ik eraan denken.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)