donderdag 27 november 2014

Will you please not...


Ik zit hier voor of achter mijn tafeltje
(het is maar hoe je het bekijkt)
en dit is mijn uitzicht, hoewel er vandaag geen
vrolijk zonnetje op mijn kastje schijnt..
Ik ben wel drie keer naar het tafeltje gelopen,
en weer weg, ik had eigenlijk een heel ander blogbericht
in gedachten, maar zoals wel vaker het geval is 
met mijn blogberichten, is er Ineens iets anders 
wat Zo in mijn hoofd zit, dat dat voor het andere gaat.
Dus ik twijfelde, ik keek of ik een ander verhaal
naar voren kon krijgen, maar dat is niet zo..
Gisteravond maakte ik de vergissing mijn boek
even te googelen om te zien in welke winkels 
ze het verkochten, ik wou dat ik het niet gedaan had..
Ik kwam overal foto's tegen uit mijn boek
die zonder mijn of van mijn uitgever geplaatst waren,
mijn hele boek staat er zo ongeveer op.
(en in het kielzog daarvan ook allerlei blogfoto's)
Nu geef ik via deze blog al jaren lang alle patronen,
ideetjes, en wat dan ook, weg, gewoon voor niks
(ik zie ook veel mensen die patronen verkopen via bv. Etsy)
Daar kies ik zelf voor om dat te doen,
ik krijg er niets voor terug, tenminste niet in de zin
van geld of spullen, daar gaat het mij ook niet om,
ik vind het fijn om te delen wat ik heb en weet


Daarnaast werkte ik lange tijd aan mijn boeken,
ik deed alles zelf, en ik kan je zeggen dat ik daar niet van
kan leven, ik denk dat je verbaasd zou zijn
als je wist hoe weinig je daar aan over houdt
(tenzij je een bestseller auteur bent, 
wat natuurlijk niet het geval is..)
Het begint bij mij te wringen als anderen vervolgens
zomaar zonder het te vragen mijn werk gebruiken.
Ik bedoel als je de moeite neemt om het van internet haalt
(tot aan hele zelfmakers toe)
kan je mij toch ook wel even drie zinnen mailen?
Ik ben heel benaderbaar hoor.
Als ik mensen dan mail, soms doe ik dat,
zijn veel gehoorde antwoorden:
-Ik dacht dat je het leuk zou vinden
-Zie je het dan niet als een compliment?
-Ja maar ik heb het zelf gescand/gefotografeerd uit je boek,
dan is het toch mijn foto?
-Ik haalde de foto's van een andere site,
dan hebben zij toch de rechten?
Daar kan ik overal met nee op antwoorden.

Mijn wedervraag is dan: wat zou je ervan vinden
als je morgen mijn blog aanklikt en ik gewoon 
werk, waar je veel tijd en aandacht aan besteed hebt
van jouw site af heb gehaald zonder het te vragen
of zelfs zonder maar je naam te noemen, niet fijn toch?
(nu, heb ik natuurlijk niet tegen de mensen die 
respectvol omgaan met deze materie)

Ik snap wel dat ik mezelf niet populair maak
met dit soort berichten, maar het voelt voor mij ook 
niet goed dat anderen zich populair maken met mijn werk.

Waarschijnlijk is het dweilen met de kraan open,
maar ik moest het toch nog een keer kwijt,
Bedankt voor je begrip.

Ik wens je een fijne dag
(ik ga niet dweilen hoor, 
ik zet mijn pc maar eens uit voor een dagje:)
-X-

46 opmerkingen:

  1. Je hebt gewoon GELIJK. En opkomen voor je rechten is nooit verkeerd.
    Fijne dag!
    Liefs Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me goed voorstellen dat je daar de pest over in hebt. Ik heb iik wel eens gelezen dat mensen gratis patronen te koop aanbieden, nog gekker......
    Probeer het maar te laten gaan........hoe moeilijk dat ook zal zijn. Neem een stukje appeltaart of gevulde speculaas en een kopje lekkere koffie en laat die Mac maar een dagje alleen......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Ingrid,
    ik begrijp helemaal wat je bedoelt en wat goed van je om het even op het net te smijten! Ik heb onlangs in de Flow gelezen dat het belangrijk is om je grenzen te bewaken en voor jezelf op te komen en dat is precies wat je doet! Zelf heb ik geen blog maar ik kan me voorstellen dat het teleurstellend is dat mensen zo onrespectvol omgaan met jouw werk. Ik leef met je mee...
    Ik ben alleszins blij met je mooie boeken en geef graag een centje voor jouw harde werk!
    Groetjes, Tiny (België)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je het gewoon schrijft. Jij hebt er veel werk van gehad en een ander misbruikt dat....er zou gewoon een boete op moeten staan die jij dan kan innen ;) Niet voor het geld maar wel om een signaal af te geven dat je niet ongestraft dingen uit iemand anders zijn boek mag gebruiken en publiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed zo Igrid! Flink gezegd waar het op staat. Warme groet, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt groot gelijk dat je er wél wat van zegt!
    Joh, mensen denken er niet over na, echt absoluut niet. De term copyright kennen ze niet, zo jammer.
    Bovendien lees ik hier en daar wel vaker dat mensen gratis patronen dood leuk gaan verkopen of buitenlandse betaalde patronen vertalen en deze verkopen alsof het van hun zelf is. Het is van de zotte, bovendien staan er dikke boetes op!
    Ik heb ook wel eens gelezen dat je gewoon een rekening kunt sturen naar mensen die ongevraagd je foto's gebruiken.

    Liefs Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt gelijk hoor Ingrid. Er bestaat niet voor niets zoiets als copyright. Dit wordt helaas maar al te vaak met voeten getreden. Wees lief voor jezelf vandaag en doe iets waar je vrolijk van wordt. Morgen is er weer een dag en dan ziet de wereld er weer heel anders uit. En vooral niet stoppen met dat wat jij vindt dat goed is hoor. Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat mensen echt hun blog gaan vullen met dingen waar jij zo veel werk mee hebt gehad kan ik goed begrijpen. Zelf ben ik totaal niet creatief, maar ik geniet wel van je mooie foto's en schrijfsels en ik heb ook je beide boeken. Kijk maar

    http://gekwek.blogspot.be/2014/11/hier-word-ik-zo-blij-van.html

    Ik doe wel ideeën op uit je boek voor mijn hoekjes enzo.

    Vind je het ook erg wanneer iemand een foto plukt van je blog of vind je dat dat altijd moet gevraagd worden. Mogen je foto's van pinterest gebruikt worden of is dat iets anders?

    Ik geniet alleszins van je blog,

    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoel dat ik begrijp dat jij dat niet leuk vind dat mensen dit doen en vind dat ze het alleszins moeten vragen! Na mijn geschrijf zag ik dat ik wat snel was geweest met puliceren

      Verwijderen
  9. Begrijp ik helemaal dat je daar gefrustreerd over bent en zo te lezen overkomt het iedereen. Afgezien van dat je respectvol met elkaar om hoort te gaan, beseffen mensen niet dat de lol er zo af gaat voor patronen/boeken-schrijvers.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. je hebt gelijk hoor , word er soms gek van zoveel mensen zo iets doen, ze hebben geen respect vind ik. Ik zal dit verhaal op de groep zetten. (vertalingen van brei en haak patronen) heb nog geen gezien gelukkig . ik hou er ook niet van nl. ze vergeten vaak hoeveel werk in alles zit pfff

    BeantwoordenVerwijderen
  11. laatst las ik op een blog een verhaal dat me erg bekend voor kwam. Even gecheckt en het was nagenoeg letterlijk overgenomen van een andere blogger. ik heb dat in een reactie gezet, die uiteraard niet geplaatst werd. Wat me nou nog het meest verbaast, is dat dat bericht er maar gewoon blijft staan. sommige mensen kennen geen schaamte, dat duidelijk!
    Heeft je uitgever geen mogelijkheid om wat meer op jullie strepen te gaan staan ivm inbreuk op rechten, of denk ik nu te veel als een jurist :) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik begrijp je helemaal Ingrid... het is heel frusterend ook heel jammer voor je zoveel werk en aandacht aan besteed en dan krijg je dit...bah!!!
    Het zou niet bij me opkomen om er met de ideetjes van andere mee van door te gaan...het is treurig...
    Goed dat je het van je afschrijft......
    hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oef ja het is wat met boeken... Jouw pc staat nu uit dus misschien lees of kijk je wel in een boek.
    Boeken moeten blijven. Als boek! Jou boek is erg leuk. Helaas identificeren anderen zich met jouw leuk zijn op een verkeerde manier en klaarblijkelijk niet eens (altijd) met opzet. pfff lastig (tis waar ik ook straks als mijn boek uit komt een beetje bang voor ben)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. naar en lastig voor je. Ik denk dat iedereen die boeken schrijft/maakt hier ervaring mee heeft, helaas. Wel goed dat je het weer noemt want veel mensen zijn hier niet bewust van!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt helemaal gelijk! Ik heb bewust de voorkant gefotografeerd en niets herkenbaars van de binnenkant. Zou er zelf ook zwaar de pest in hebben.!
    groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zeggen waar het op staat. Wat van jou is, is van jou.
    Jouw talent, waar je trots op mag zijn,
    groet Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve Ingrid
    Wat super irritant zeg. Waar halen mensen de brutaliteit vandaag. Bah. Heel goed dat er aandacht aan hebt besteed. Groot gelijk.
    Geen woorden voor.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik weet nog dat ik een tijdje geleden over jouw boek kringloopgeluk schreef (die ik pas van een vriendin heb gekregen) en een plaatje deelde van de binnenkant van je boek en opeens toen ik hier kwam realiseerde ik me dat dat niet netjes van me was, dus heb de zelfmaker foto eruit gehaald en alleen een veraf foto erop laten staan...tenminste als het goed is heb ik het zo opgelost ;). Ik ga nog eens even spieken...de duidelijke foto is er niet meer alleen de veraf foto...als je graag wilt dat ik hem verwijder hoor ik dat graag op 365dagencreatief(apestaartje)gmail(punt)com

    Warme groetjes van Susan
    http://365dagencreatief.blogspot.nl/2014/10/pompoms-maken-oh-nee-naaien-en-een.html
    Is de betreffende blogpost.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je hebt helemaal gelijk! En als die mensen je niet aardig vinden omdat je je eigen werk beschermt, dan is dat jammer voor ze. Het is je goed recht. Het is wel heel jammer dat het moet. Je zou toch denken dat het heel normaal is om niet zomaar iemands werk te plaatsen zonder toestemming.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je hebt zo gelijk dat je die mensen benaderd. Het is juist zo leuk en fijn dat je jouw ideeën met ons wil delen. Zo maar voor niets en dan krijg je dit ervoor terug. Ze moesten zich schamen. Hopelijk weerhoudt het je niet vangst blijven plaatsen van je leuke ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Copyright ... http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit heet gewoon copyright.
    Mensen die het zomaar overnemen zijn copycats,en als ze het openbaar maken in overtreding. Heel jammer dat het zo gaat maar ik vrees bijna onmogelijk om het tegen te houden. Wel heel terecht dat je er een bericht aan wijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve Ingrid
    Wil je voor al die mensen die zo erg van je genieten zonder zich te " misdragen" wel blijven schrijven?
    Liefs, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Groot gelijk! Dit valt onder copyright.
    Maar ik ben bang dat het onmogelijk is om tegen te vechten.. helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. zelf heb ik op fb ook een handwerkgroep
    daar plaats ik een foto die ik vind op het internet/blog/...
    en dan zet ik de link van die blog erbij

    zo kunnen mensen die op de link klikken ook andere werkjes bewonderen en de blog doorspitten.

    Ik hoop dat dit mag en vind het jammer voor u dat men uw patroontjes toe eigent :(

    Ik zal uw bericht ook op groepen zetten, zodat mensen beseffen waarom we niet willen dat men bij een kooppatroon telkens schrijft: u heeft pb
    of waar mens schaamteloos het hele kooppatroon toch deelt

    BeantwoordenVerwijderen
  26. He wat is dit ontzettend vervelend voor je :(, dan doe je zo je best en dan krijg je dit. Ik snap best dat je dit even kwijt moet. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  27. He-le-maal mee eens Ingrid.. dank je wel voor het eerlijk benoemen! Liefs van Mip

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoe herkenbaar is dit bericht, ik heb hier ook mee te maken en om die reden mijn gratis patronen verwijderd. Het is heel verdrietig als je merkt dat je werk op illegale sites staan en/of te koop aangeboden worden op Marktplaats. De grootste boosdoeners zijn de Facebookgroepen waar alles of openbaar of via PB gedeeld wordt zonder dat er ingegrepen wordt door de beheerders van dit soort groepen.Men eigen zich foto's toe zonder te vragen en als je daar iets van zegt dan krijg je de hele meute over je heen. Respect voor andermans werk is ver te zoeken. Ik snap dat je even je hart moet luchten maar het zal niets oplossen, alleen voor jezelf zal het wat lucht geven.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Herkenbaar en groot gelijk dat je het aankaart. Het is gewoon van jou en daar hoort iedereen dus af te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zoek eens naar het begrip Creative commons

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Ingid,
    Ik ben een stille genieter van jouw blog.
    Ik schrik ervan dat er mensen zijn die misbruik maken van jouw creativiteit!
    Ik snap dat je ontzettend verdrietig bent en je hebt alle recht om dit te laten weten.
    Ik denk altijd maar zo, boontje komt om zijn loontje.
    Dus....van mij mogen zij in de zak van Sinterklaas!!!

    En ondertussen geniet ik weer lekker van jouw heerlijke berichten op je blog.

    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Zooo herkenbaar en vooral dat verkopen van gratis patronen vind ik ergerlijk. Ik heb er ook eens een blogpost aan besteed op mijn blog, veel bloggers hebben er mee te maken en er is eigenlijk niets tegen te doen. Er bestaan ook scrapsites, die halen van alles van andere websites en plaatsen het vaak zonder vermelding van de auteur op hun eigen site. Zij zeggen, je zet het op het publieke internet en het is dus van iedereen. Zucht.

    Sterkte en succes met alles wat je doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dit is heel, heel vervelend en wat is het toch moeilijk om hier mee om te gaan, vind ik.
    Ik bewonder zo hoe je dit aanpakt, je hebt ook gelijk en staat in je recht maar wat is dat toch vervelend om te moeten uitdragen. Ik denk dat het in enkele gevallen ook dommigheid is, ik hoop het zo, dat is zoveel beter dan bewust 'stelen' en doorbrieven wat niet van jou is.
    Helaas weet ik dat dit vaak toch moedwillig wordt gedaan, het heeft mij het plezier ontnomen in wat ik zo graag deed. Ik verkocht mijn maaksels via een eigen webwinkel en kwam er gaandeweg achter dat verschillende winkels en webwinkels mijn maaksels verkochten voor hogere prijzen en zonder vermelding van mij, mijn foto's werden gebruikt voor flyers en uitnodigingen voor koopavonden, etc. Ik ben al eens boos benaderd omdat diegene veel kilometers had afgereisd om mij te zien waar ik niet aanwezig was, zij zag de foto's en dacht dat ik er dus ook iets mee te maken had. Ik snap niet dat mensen niet denken aan de mensen die er zoveel tijd en energie in steken iets moois voor ze te maken.
    Ik snap dat dit een dikke vette domper is maar hoop zo dat de talloze anderen (meerderheid) die het wel waarderen en graag je boeken kopen en weggeven (want als het hier ligt willen ze het graag hebben waardoor ik het toch weer weggeef, maar wel op de juiste manier) je gelukkig stemmen..
    Je bent een inspiratiebron, dat heeft een mooie en minder mooie kant..

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Een wat late reactie. Goed dat je dit goed uitlegt op jouw blog. Het is zo makkelijk om de ideeën en het werk van anderen gratis weg te geven.
    Je bent niet de enige vrijgevige creatieveling die dit overkomt.
    Zo hebben Stip en Haak en ikzelf recent ook vervelende weggeef ervaringen met onze kooppatronen, terwijl we al zoveel patronen gratis weggeven.
    Goed dat jij dit onder de aandacht brengt. Ik heb het op miijn blog afgelopen week ook gedaan. Hopelijk vind je de positieve flow weer terug en ga je vooral door met waar jij zo goed in bent en waar jouw volgers jouw zo om bewonderen.

    Liefs, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mee eens, maar ik vind het jammer dat je nergens reageert. Daarmee ontstaat een afstand waardoor het er ook niet toe doet wat je lezers vinden. Dezelfde reden waarom mensen dingen 'gebruiken', want wie maakt het uit. Niet om iets goed te praten maar de afstand die er is om iemand's ontwerp te gebruiken wordt m.i. hiermee wel geïllustreerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. geïllustreerd is niet het goede woord, zie ik als ik het teruglees. Ik bedoel dat internet afstand geeft en als je het nooit/nergens persoonlijk maakt het eigenlijk wel een soort van logisch is dat we elkaars creativiteit niet respecteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag colurful home, ik begrijp niet wat je daar mee bedoeld, mijn blog is behoorlijk persoonlijk, ik beantwoord zo ongeveer elk mailtje, ik reageer op IG op Twitter..
      Maar deze blog is geen discussie forum..
      Bovendien jij hebt toch ook niet met elk van je volgers persoonlijk contact. Is het niet juist zo dat je het merendeel van de mensen niet persoonlijk kent
      op de social media? Ik tenminste niet, en ik vind dat je ieders werk moet respecteren, of je hem/haar nu kent of niet.

      Verwijderen
  37. Ingrid je hebt helemaal gelijk, alleen heel veel mensen hebben geen enkel idee wat copyright of privacy is en gaan ervan uit dat je op internet zo maar klakkeloos mag plaatsen, kopiëren, pikken van anderen wat je maar wilt, aangezien het wereld wijde web toch van iedereen is... Dat de werkelijkheid net iets anders in elkaar steekt daar hebben ze geen flauw benul van. Dus gewoon zo nu en dan stoom afblazen op je blog en daarmee mensen bewust maken! Mij (en vele anderen) inspireer je in ieder geval met je berichtjes en allerlei knutsels laat anderen daarin je niet je plezier in afnemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ongelofelijk.. Ik snap heel goed dat je er helemaal naar van bent. Hopelijk maakt dit blogbericht een aantal mensen wakker die er oprecht niet over hebben nagedacht en ontmoedigt het je niet om vooral door te gaan met jouw mooie werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Waardeloos zeg voorje. Goed dat je er over schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ikzit er over na te denken....
    Kun je geen lijstjemaken met die copy cat blogs, dan kunnen wij - jouw volgers - daar wat reacties achter laten met onze mening hierover.

    Iets te wraakbelust misschien en niet jouw stijl hè?
    Ik wil je alleen maar graag helpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond nog 2 blogs over dit thema, misschien helpt het je (of iemand anders):
      http://www.webvedettes.nl/wat-dat-content-curatie/
      http://curation.nl/ethische-content-curation-content-overnemen-als-een-gentleman/

      Verwijderen
  41. Logisch dat het frustreert. Maar er zijn maar twee oplossingen: Let it go, of ga achter deze mensen aan en stuur ze een rekening (of laat je uitgever dit doen). De reden dat mensen klakkeloos blijven kopiëren is dat ze er gewoon mee weg komen...
    Happy weekend anyway! ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)