woensdag 4 mei 2016

A little crochet lesson


Het is al weer een tijdje geleden dat ik een 
soort van lesje op mijn blog plaatste, ik ben zo 
op gegaan in andere dingen die ik ook leuk vind om 
te doen, zoals tekenen enzo dat het er niet zo van kwam.
Ik had eigenlijk ook niet zo'n idee wat ik zou kunnen
maken want in tegenstelling wat iedereen misschien
zou denken, heb ik hier in huis eigenlijk geen 
enkel gehandwerkt dingetje liggen of hangen..


Ik vind het leuk om iets te maken, maar vervolgens
hoef ik het niet te hebben, het gaat mij om het 
bezig zijn en nieuwe dingen proberen..
Omdat ik het Tunisch haken nooit eerder had gedaan
zocht ik het op in een oud haakboekje, in nieuwe boeken
kom je het nauwelijks tegen, misschien is het 
per ongeluk uit de mode geraakt, terwijl het 
er echt heel mooi uitziet vind ik..
De achterkant lijkt wel een breiwerk.
Het duurde even voordat ik het begreep want 
ik kan eigenlijk helemaal niet goed patronen lezen,
al die afkortingen en schema's, ik denk de hele tijd; he..
dat kan helemaal niet, ik maakte vele proeflapjes
en uiteindelijk is het gelukt, of in ieder geval denk ik
dat het zo moet, haha:





Nog even een paar dingetjes; je moet met een dikkere
naald werken dan je normaal zou gebruiken.
Dit is wol voor haaknaald nummer 3,5 maar ik gebruikte
een naald 5, dat deed ik eerst niet en het werd 
een soort wollen plankje, dat ten eerste.
Mijn eerst proeflapjes werden allemaal scheef,
of ik begon met 20 steken en eindigde met 10.
Ik geloof dat ik nu weet hoe dat komt.
De eerste steek van de rij waarbij je de steken
moet opnemen moet je niet haken, en de laatste
steek van die rij moet je echt even zoeken,
ik stopte steeds na het laatste verticale lusje,
maar dan ga je minderen, je moet echt je naald
in de laatste steken proppen ;-) en steeds
toch weer even tellen of je nog hetzelfde aantal
steken hebt als waarmee je begon.


Als het niet meteen lukt gewoon blijven proberen
als je daar tenminste zin in hebt..
Het kostte mij een paar avonden om een goed 
lapje te krijgen en als je een maal de slag te pakken
hebt gaat het echt heel lekker..
Oja, ik zie nu de roze verticale lusje over de gele wol,
dat krijg je door van kleur te wisselen, als je 
alle lussen op je naald hebt staan.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo, 
vragen erover via de mail zijn bijna niet te beantwoorden,
ik moet het werkje in handen hebben om er 
iets over te kunnen zeggen..

Ik wens je een fijne dag
-X-

7 opmerkingen:

  1. Wat toevallig dat ik maandag een Tunisch haaknaald heb gekocht om het eens uit te proberen en nu plaats jij een lesje! Erg leuk! Binnenkort ga ik het eens uitproberen! Ben benieuwd of het gaat lukken. Patroon lezen is ook niet mijn sterkste kant! ;-) Fijne woensdag!
    Liefs, Ester
    (EssSpecially)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Ingrid voor je lesje, ik ga dit ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gaaf dit lesje, ik heb het nooit aangedurft want het zag er zo ingewikkeld uit, maar zo snap ik het wel. Mijn dank daarvoor, ik ga het uitproberen, ik heb nog zo'n naald liggen
    Geniet van het zonnige weer
    Met warme groet
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ga deze zeker proberen. Bedankt voor de uitleg.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoog tijd om toch eens zo'n haaknaald te kopen want het is wel erg leuk om te doen en het resultaat is ook wel erg leuk. Je hebt me weer geïnspireerd. Hoe kan het ook anders :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt zeker het proberen waard ! Ik kijk uit naar een Tunesische haaknaald.
    Ik begrijp het helemaal : iets maken of iets nieuws proberen, maar het niet echt nodig hebben of willen houden : dan gaat het hier naar een goed doel. Een win-win situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het ook eens geprobeerd en het werd bij mij ook erg strak en ik brak zowaar de haaknaald.Ik zette naar mijn aanvoelen ook veel te veel kracht, maar anders lukte het me niet. Maar ik vind het wel een mooie steek, dat tunisch haken.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)