maandag 23 mei 2016

Under water..


Na al die redenen om opgewekt te zijn, kon 
ik er van het weekend ineens geen eentje meer bedenken,
misschien kwam het gevoel met het weer opzetten,
bewolkt en regenachtig werd het..
Het begon met verschillende foto's die ik zag van mensen
op de social media die spullen verkopen die ik 
had verzonnen en gemaakt, nu weet ik echt wel dat
van heel veel dingen niet meer kan zeggen wie het
bedacht heeft en dat ook ik varianten op een thema maak.
(Zo kijk ik er ook naar en van heel veel 
dingen die ik maak maakt het mij niet uit wat je 
er mee doet, of je laat je inspireren, ook heel fijn!)
Maar sommige dingen zijn zo specifiek van mij
en bovendien geef ik al mijn patronen al jaren gratis
weg met het idee anderen ermee te plezieren..
En natuurlijk vind ik het fijn als ze gemaakt worden,
en al maak je er 1000 en deel je ze uit op de Dam,
mij best, maar verkopen vind ik toch iets anders..
Het is een ingewikkelde discussie, dat snap ik,
en ik weet ook dat ik er weinig aan kan doen,
behalve hopen dat mensen zich afvragen of het 
goed voelt, als je het doet, en in gedachten het even
omdraaien, wat zou je ervan vinden als ik jouw 
patronen, waar je heel veel moeite en tijd in stak,
 maak en die ga verkopen alsof ze van mij zijn..
Ik laat mijn blog noch mijn boeken sponsoren
om onafhankelijk te blijven en ik moet echte moeite
doen om het hoofd boven water te houden,
daar kies ik zelf voor, natuurlijk, maar toch
vraag ik me af of ik het nog fijn vind om 
veel en hard te werken voor bijna niets..
terwijl sommige anderen er aan verdienen
 (uiteindelijk zijn het natuurlijk maar 
een paar mensen op die vele anderen die het 
wel begrijpen en gewoon voor hun 
plezier de dingen maken)


Bergrijp me goed, ik gun iedereen alles hoor, dat is 
het punt helemaal niet, en een ieder zal hier anders 
in staan en misschien zeggen zie het als een compliment.
(maar daar kan ik niet van leven, uiteindelijk)
Waarschijnlijk reageer ik weer veel te gevoelig,
en zou ik moeten denken je gaat je gang maar
en misschien zelfs: whatever..
(oh wat zou dat fijn zijn als ik dat voelde)
Soms heb ik het gevoel dat ik op geen enkele manier
ben opgewassen tegen dat hele online leven..
Misschien zeg je; leg het naast je neer, dat 
vind ik ook, maar het lukt me nu gewoon niet..
Het was alsof dit een dominosteen was, 
die de rest van het parcours langzaam maar zeker
omkieperde en ik zit hier nog steeds met de 
bergen steentjes en ik heb even geen idee 
waar ik moet beginnen met opbouwen..
Het begin is natuurlijk dat ik denk; ach nu ja,
laat iedereen maar doen wat ze willen, en ga door
met wat je aan het doen was, maar hoe harder 
ik dat probeer hoe minder het lukt..

Dit is natuurlijk geen goed bericht om een nieuwe 
week te beginnen maar soms schijnt de zon
en soms regent het, vandaag regent het..

Ik laat het wel weten als ik boven water ben,
ik denk hierbij onmiddelijk aan het Zeeuwse motto:
Luctor et emergo (ik worstel en ontzwem)
Dus het komt wel weer goed, maar ik
ben even in de tussentijd, op zoek naar Whatever..
-X-

20 opmerkingen:

  1. Het wordt in het onlinecircus inderdaad steeds moeilijker om uit te maken wie wat nu heeft uitgevonden en wie welke rechten toekomt. Ik begrijp je frustratie. Ik kan maar zeggen dat ik heel blij ben met jouw boeken en dat ik nog elke week geïnspireerd geraak door wat jij hier post. Ook mijn leerlingen heb ik afgelopen mondiale dag aan het werk gezet met jouw blog. Ze leerden stap voor stap wat origami vouwen, waarvoor bedankt!

    Liefs, Jo-Lynn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het helpt je natuurlijk niets....maar ik sta volkomen achter je!
    Ben zelf gewoon iedere dag opnieuw, blij met jouw blog en hoop nog lang van jou, van je creatieve geest en gezelligheid op je blog, van je boeken!, te mogen genieten!

    Misschien helpt het, om het in huis gezellig te maken, lampjes aan te doen, een 'Appeltaart-dag' in te lassen en jezelf gewoon eens een héérlijke verwendag te geven.
    Goed boek, vers bakkie leut, filmpje.....en niet te vergeten...☺....de Appeltaart☺.
    Heb ik van jou overgenomen.....die 'Appeltaart-dag'.....en moet zeggen: Het helpt enorm ☺☺☺☺.

    Wens je een fijne dag toe!


    Lieve groet, Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Liefste Ingrid,
    Jouw oprechtheid is gelukkig niet na te maken! Ik kijk elke dag uit naar jou post, het is zo herkenbaar en doet zo'n deugd om iemand die creatief en gevoelig is, bezig te horen. Gevoelig zijn is een mooie eigenschap maar het vraagt ook een diepere verwerking om over iets heen te geraken. Ik worstel zelf al een jaar met een verloren vriendschap en dat gaat de ene dag al beter dan de andere. Die dominosteentjes ben ik ook al tegen gekomen :) Sterkte in de tussentijd... Het komt inderdaad wel weer goed, je bent baas over je eigen gedachten, haha, dat probeer ik mezelf dan toch te zeggen, maar dat lukt niet altijd!
    Tine xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve, lieve Ingrid,
    wat kan het soms toch tegenzitten hè? Ik begrijp je frustratie hééélemaal. Ik zou ook erg boos worden, als ik in jouw schoenen stond. Er wordt je onrecht aangedaan en daar word je boos van. En terecht!
    Als ik om me heen kijk, zie ik veel dingen die ik niet begrijp, dingen die ik iemand anders nooit zou aandoen omdat ik me probeer te verplaatsen in 'de ander'. Spijtig genoeg kan niet iedereen dat even goed.
    Het neemt je boosheid misschien niet weg maar het feit dat jij het niet fijn vindt wat hier gebeurt, bewijst dat jij wel een respectvol iemand bent. En daar kan je alleen maar trots op zijn! Jammer dat er niet meer mensen zoals jij op deze wereldbol rondlopen, het leven zou er een stuk eenvoudiger en rustiger door worden! Ik hoop dat die enkele respectloze mensen jou niet kunnen veranderen want dat zou zonde zijn...
    Veel liefs uit België, Tiny x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He Ingrid wat naar! Ik weet niet zo goed wat ik tegen je moet zeggen. Ik wou dat mensen dit niet deden, jouw spullen kopieren en er geld voor vragen. :( Niet leuk allemaal. Ik hoop dat je gauw weer boven water komt. Ik geniet erg van je blogs. foto's, boeken, knutsels, haakwerkjes en ander moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na regen komt zonneschijn! Voor mij schijnt op jouw blog overigens altijd een zonnetje :) Maar ik snap je wel, sterkte met boven water komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel vervelend, vooral omdat het je zo raakt. Toch lastig om er iets van te vinden, omdat ik niet precies weet wat het is dat eigenlijk van jou is en door een ander verkocht wordt.
    Misschien hielp het al dat je het hier verteld hebt! Ik hoop dat je snel weer boven water komt. 't Is inderdaad wel ernstig, zoveel water....
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan me je boosheid en onmacht zo goed voorstellen. sterkte in de tussentijd en ik hoop dat je er weer snel bent. Ik mis je echt hoor. Had vandaag ook al een paaar keer gekeken en denk dan, goh zou ze ziek zijn, wat naar of heb ik iets gemist is ze soms met vakantie?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ondanks dat het heel hard regent, hoop ik voor jou, dat de zon weer heel snel gaat schijnen...
    Lfs Meinke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Ingrid,
    Ik zou zeggen Namen and Shamen!
    En het je minder aantrekken.......maar dat is moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik maak elke week een blogpost met een zelfverzonnen nieuwe fototutorial, meestal om juwelen te maken. Ik heb er ook heel bewust voor gekozen om dat gratis te doen en geen sponsors te gebruiken. Ik vermoed dat mijn tuts veel minder gebruikt worden dzan de jouwe, maar ik heb me toch ook al dezelfde bedenking gemaakt als jij. Wat als ergens iemand mijn harde werk dat ik met veel plezier gratis ter beschikking stelgebruikt om geld mee te verdienen? Ik weet het antwoord ook niet .... Maar ik wil het wel gratis blijven doen voor al die mensen die daar wel op een correcte maner mee omspringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mail ze en vraag of ze je rekeningnummer willen zodat je kunt meedelen in hun winst. ;-)
    Heb je toch wat met het vervelende gevoel gedaan en misschien levert het nog iets op.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer, pijnlijk en frustrerend dat het zo soms moet lopen...
    Veel kunnen wij hier niet doen; enkel naar je "luisteren" en hopen dat het wat helpt om je hart hier eens te luchten.
    Sterkte en hopelijk tot gauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ontzettend naar dat jij je zo rot voelt. Al is het wel herkenbaar voor mij dat iemand anders er met jouw patroon/idee er vandoor gaat alsof het hun eigen idee is. Is mij helaas ook meerdere malen gebeurd. Eigenlijk zegt dat meer over hun dan over ons toch? Gebrek aan eigen creativiteit vind ik het. Probeer het maar eens zo te zien... Trek het je maar niet te veel aan meis. Er zijn zoveel mensen die genieten van jouw prachtige blog, boeken en patronen. Ik in ieder geval wel! Dikke knuffel! Xx Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Ingrid, ik steun je volledig...
    Maar blijf asje doordoen met je ideëen, ik vind het super, hoe je met zo eenvoudige creaties toch al je volgers behagen zeker kan qua originaliteit... verlies deze gave zeker niet door de 'profiteurs in deze maatschappij'...ohja tipje, kan je geen combipakket lanceren van je boeken? Ik mag er eentje voor mijn verjaardag vragen, maar kan niet kiezen...!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve Ingrid, ik hoop zó dat je je niet lang zo akelig voelt. Maar de bron van dat gevoel kan ik me heel goed voorstellen.
    Ik bewonder jouw gave om mooie, maar ook moeilijkere dingen onder woorden te brengen en dat kan niemand kopiëren, want dat ben jíj.
    "Be reasonable" hangt in A4 ingelijst boven mijn pc en de kaarten die nu naar mij onderweg zijn, komen er om heen te hangen. Ik word er blij van.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb je gezien dat je vandaag op het blog van Dingen die fijn zijn wordt genoemd als bron van inspiratie?
    Een leuk blog is dat trouwens.....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Och Ingrid, dat is echt niet fijn. Ik weet precies wat je voelt. Ik werk al 30 jaar als kunstenaar kei hard voor heel weinig geld. Om wat extra te verdienen ben ik me gaan bijscholen en nu werk ik ook als kunstenaar/docent (en ja hoor ook lesjes worden gekopieerd) Ik merk wel dat ik me niet meer gek laat maken. De negatieve energie die daarin gaat zitten kan ik beter gebruiken. Door de jaren word ik daarin laconieker en leer je ook te relatieveren. Ik hoop dat je het een plaatsje kunt geven of snel vergeten. Sterkte Ingrid en bedenk dat het niet bewust is gedaan om jou te kwetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Toch logisch dat je het als een steekje onder water voelt. Je hebt een geheel eigen stijl en dat is te prijzen, het is alleen maar te bewonderen dat je er duidelijk voor kiest onafhankelijk te zijn en ik kan alleen maar hopen dat je lekker door gaat op dezelfde weg (en met net zoveel plezier als voorheen).

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)