maandag 28 november 2016

De namiddagvrouw


Nu zeggen ze altijd dat je ochtend- en avond mensen heb,
in beide herken ik me niet, dus ik wil graag een 
derde variant toevoegen, de middagmens, of 
preciezer gezegd; de namiddagvrouw..
Ik ben helemaal niet goed in ochtenden, ik wordt altijd
op dezelfde tijd wakker, uitslapen kan ik helemaal niet,
dat zou fijn zijn als ik dat zou kunnen want het
zou een hapje uit de lange ochtend nemen.
Nee, ik ben altijd om ongeveer half acht wakker,
of ik nu vroeg of laat ga slapen..


Ik kom uit bed, zet koffie en de computer aan, 
het liefst kom ik niemand tegen en in praten heb
ik al helemaal geen zin, vervolgens typ ik (door de week)
mijn blogbericht, gek genoeg is dat het beste tijdstip.
Ik heb wel eens geprobeerd om het in de middag of
avond te typen, maar dan ga ik er veel te veel 
over nadenken en kom ik er helemaal niet uit.
In de ochtend heb ik blijkbaar de juiste wazigheid 
waarbij het fijn schrijven is, maar dat is dan ook
zo ongeveer het enige..
Vervolgens veeg ik het huisje, doe de was,
dat soort dingen, ik kan alleen maar werken als 
er een zekere mate van opgeruimdheid :-) is 
in het huisje, als dat hele ritueel achter de rug 
is ga ik aan het werk, mail beantwoorden,
misschien een opdracht of wat bestellingen inpakken.


Daarna de boodschappen en wat er zoal gedaan moet
worden en dan is het ineens een uur of twee.
Dan begin ik me al stukken beter te voelen, 
het huis is opgeruimd, verplichte zaken gedaan en
begint er een serene rust in het huisje neer te dalen.
De zon (als hij schijnt) komt via het voor-raam 
naar binnen en het licht is prachtig en helder,
en ik voel een soort vrijheid om te doen wat ik wil.
Al mijn tekeningen en vrij werk maak ik altijd
in dit deel van de dag, muziekje aan en werken..


Natuurlijk heeft ook de avond zo zijn eigen charme,
lange warme zomeravonden of zoals nu, vroeg donker
kaarsen aan en vroeg op de bank kruipen maar de middag..
Ja, de middag is mijn deel van de dag en 
daarom wil ik graag de namiddagvrouw een plaats 
geven tussen de ochtend-en avondmensen..

Ik wens je een fijne dag, en ik ben best
benieuwd wat jouw beste dagdeel is, of misschien 
ben je wel altijd op zijn best, dat kan natuurlijk ook :-)
-X-

12 opmerkingen:

  1. Hier een typisch ochtendmens! Maar de namiddag mag er ook zijn inderdaad... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Al voel ik me vooral een dag mens ;) Ik functioneer het beste overdag. Ik ben in de vroege ochtend en de late avond niet op mijn best.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben een middag/avondmens althans dat gevoel heb ik. Ja, een ding is zeker, ik ben een mens ;) hartelijke groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor een namiddagmens lukt het je goed om de ochtend actief door te komen. Om daarna heerlijk ontspannen jouw creatieve activiteiten in de middag te doen. Hordes mensen volgen cursussen en begeleiding om hun dag zo goed te structureren. Dat heb jij als namiddagvrouw dus echt niet nodig (lucky you :)).
    Als ik mijn biologische klokje haar gang laat gaan, dan word ik spontaan wakker tussen 9.00 en 9.30 uur. Niet praktisch in onze maatschappij, dus een wekker moet het eerste werk voor mij doen. Ik voel me gaande middag steeds beter en 's avonds ben ik op en top.

    Groetjes en fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I agree, afternoons are lovely. Me time!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben een vroege ochtend en late middag mens,
    Dan kom ik tot iets, misschien ook omdat ik het licht dan zo mooi vind...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou, ik ben (ook) toch echt wel een middagmens en dan bedoel ik dat ik het liefst teken zo rond 3 of 4 uur in de middag tot een uur of 7 of 8, alleen...komt dat bijna nooit goed uit omdat dat een van de drukste tijden is hier in huis:) Misschien is het een soort van vlucht van me, dat kan natuurlijk ook...maar àls het dan een keertje kan, dan is het heel heel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben een ochtend mens. Heerlijk vroeg opstaan en mijmeren over wat je die dag allemaal kunt doen. In de namiddag denk ik alleen nog maar wat ik nog meer had willen doen en vind ik meestal dat de dag weer om is gevlogen. Ik werk heel erg onregelmatige uren. Als ik vroeg werk, kan ik dat afvinken en vervolgens nog aan de slag met andere dingen. Het is dus een combi van een ochtend mens tot een lange-dag-mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben absoluut een ochtend mens. Uitslapen kan ik beslist niet. Altijd wakker tussen half 6 en 6, ook als ik niet hoef te werken. 'S zomers is het nog gekker, dan ben ik rond 5 uur klaar wakker. Voor 10 uur kan ik het hele huis aan kant hebben en de boodschappen gedaan. Na 2 uur 's middags begint mijn kaarsje al langzaam uit te gaan. Dan komt er echt niets meer uit mijn handen. In de zomer rommel ik dan nog wel in de tuin, maar nú.....'s winters ben ik echt pro-actief. Het wachten is op de kortste dag en daarna begin ik mij weer beter te voelen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben een nachtmens! Gelukkig moet ik doorgaans pas om 10 uur op mijn werk zijn en ben ik daar binnen een half uurtje. Maar in het weekend lig ik er niet voor 3 tot 4 uur in en sta ik op tussen half 11 en half 12. 's Morgens verloopt alles altijd moeizaam voor mij , de voormiddag gebruik ik dan ook voor de minder inspannende dingen. In de namiddag kom ik op gang en tegen een uur of 4 ben ik goed op dreef. Om 6 uur trek ik de deur van hetw erk achter me toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een overdagmens ben ik, beslist geen avondmens. Na het eten doe ik zelfs wel eens een klein tukje van een kwartier. Anders kom ik de avond niet door.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Daar herken ik mij helemaal in, ik zal dan ook wel een namiddagvrouw zijn. ;-)'s Morgens heb ik altijd moeite om op gang te komen en 's avonds kruip ik het liefst op de bank met een boek.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)