vrijdag 2 december 2016

Blaadjes


De laatste tijd veeg ik heel veel blaadjes,
die op het stoepje liggen bij elkaar en gooi ik ze
in de tuin, het is een eindeloze hoeveelheid..
Steeds als ik denk dat mijn stoepje schoon is,
zie ik alweer nieuwe blaadjes naar beneden dwarrelen,
op weg naar mijn geveegde stoepje.
Mijn werktafel staat voor het raam op de eerste
verdieping, beneden is de keuken, of beter gezegd,
het keukentje, het is een dijkhuisje en de helft
van de keuken ligt in de dijk, en doet dienst als kelder.


Eigenlijk is het hele stoepje vegen onderdeel 
van de dagelijkse strijd tegen het verval,
als je erover nadenkt ben je daar toch een deel van
de dag mee bezig, maar helemaal winnen zal je het nooit.
Ik veeg het stoepje omdat er anders op een geven moment
zoveel blaadjes liggen dat het stoepje glad word,
bovendien loop je alles mee naar binnen, daar moet ik
dan weer vegen zodat het huisje schoon blijft.
Ik ruim op omdat het de kamers anders dichtslibben,
met stapels was, handwerk, papieren en wat dan ook.
Ik doe de was omdat de boel op te frissen, als ik dat
niet zou doen zou ik er op den duur als een
zwerver bij zou lopen, met mottige kleren..


Ik was mijn haar omdat het anders een vettige klittenbos
zou worden, ik verf het omdat ik nog niet 
grijs wil zijn, ik maak lijstjes van alle dingen
die ik nog moet doen, maar er komt altijd weer
een nieuw dingetje bij, de lijst lijkt nooit klaar..
Allemaal in de strijd tegen het verval, terwijl ik dit 
typ zie ik mezelf zitten, met dat haar, vieze kleren
tussen de stapels spullen, onafgestreepte lijstjes
in een stoffig huisje waar de muizen doorheen scharrelen
en wat overgroeid is door takken en overladen met blaadjes :-)


Maar als je zo door de tuin loopt, zie je natuurlijk 
dat ik de strijd nooit ga winnen, alles is bezaaid met
blaadjes, ik heb ze alleen maar verplaatst.
Het is gewoon onmogelijk om alles onder 
controle te hebben, dat gaat gewoon niet..
Er zit zelfs een zekere schoonheid in het verval,
als je het maar wil zien, dus misschien moet ik de
 sommige dingen gewoon op zijn beloop
laten, de controle-teugels wat laten vieren 
en kijken wat er gebeurt, waarschijnlijk 
helemaal niet zoveel bijzonders..


Ik ga zo maar eerst even het stoepje vegen, haha,
en daarna ga ik de boel de boel laten..
(in een keer alle controle loslaten is wat veel gevraagd ;-)

Ik wens je een heel fijn weekend, mocht je 
Sinterklaas vieren, heel veel plezier.
-X-

7 opmerkingen:

  1. Dank weer voor je mooie verhaal
    Waarom schrijf je geen colums in een krant? Ik gun veel meer mensen dat ze even genieten bij het lezen van jouw post

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Ingrid! Het mooie van die blaadjes is dat ze deel uitmaken van de kringloop in de natuur. Ze dienen als ze verteerd zijn weer als voedsel voor komend jaar. Dat verval is eigenlijk de voorwaarde voor nieuw leven in de lente. Succes met je stoepje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aanvullend aan Adelheid: Een boom moet nodig zijn blaadjes kwijt voordat het te koud wordt en hij geen water meer met zijn wortels opnemen. DAn zouden de blaadjes wel nog water verdampen, en zou de boom uitdrogen. Dus weg met die ballast, opruimen dat huis en ruimte maken in je hoofd, die lijstjes wachten maar even. En misschien, als je toch aan het breien bent, wil je nog wat meer muisjes in huis?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je toch een gezellig huisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie leuke blog weer! Geniet van je blogs! Je schrijft zo leuk! Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat een herkenbaarheid weer... en dat terwijl ik mezelf echt gedwongen heb het laatste uurtje vanmiddag een tijdschrift te lezen en niet... vul maar in ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)