vrijdag 24 februari 2017

Tot zover..


Tot zover zijn we gekomen, dat is een zin uit een boek
van Mankell, die ik altijd heb onthouden, omdat het
zo'n mooie zin is en het eigenlijk alles zegt..
Ik moest er vanochtend aan denken, omdat 
het mijn verjaardag is en ik tot hier gekomen ben..
Nu vier ik al in geen jaren mijn verjaardag meer,
ik denk dat de laatste keer dat ik een feestje gaf
op de lagere school was..
Zo'n feestje waarbij je alle meisjes uit de klas uitnodigde,
spelletjes deed, taart at en cadeautjes kreeg..
Meestal was dat van iedereen een weerbeeldje,
ik weet niet of ze nog bestaan, maar het kleurde roze
als het warm was en blauw als het koud was..
Het winkeltje in het dorp, had niet zoveel keuze:-)
Ik had een grote collectie van die beeldjes tegen
de tijd dat ik twaalf was.


Tot zover ben ik gekomen, het is niet zo, dat ik blij
word van mijn spiegelbeeld, soms schrik ik er zelfs een 
beetje van, ouwe heks, denk ik dan, haha, vervolgens haal 
ik mijn schouders op, ik heb er nooit bijzonder veel
om gegeven hoe ik er uit zag, en dit is het..
Ook denk ik dan vaak aan een aantal vrouwen die ik 
gekend heb en die helaas veel te jong zijn overleden 
en die niet zo gezegend waren hun kinderen
volwassen te zien worden..
Op de een of andere manier zijn de dagen rond 
een verjaardag, een tijd van overdenkingen, over wat
was, wat is en wat komen gaat.


Dus vandaag vier ik mijn jaren in alle bescheidenheid,
op deze hele gewone vrijdag.
Vanmiddag komt mijn vriendin Fem, uit Zeeland,
 in al die jaren dat ik haar ken, is ze nog
nooit op mijn verjaardag geweest..
Dus dat is bijzonder en ook wel een beetje feestelijk,
en samen gaan we een taartje eten, een moccataartje,
geen echte verjaardag zonder dat, en zullen we even stil
staan bij het feit dat we tot zover zijn gekomen..

Ik wens je een fijne dag
-X-

46 opmerkingen:

  1. Lieve Ingrid, een heel gelukkige verjaardag! Ik wens je alle mokkataartjes van de wereld, slingers en zonnige dagen.
    Dankbaarheid past, zeggen wij altijd, jaren moet je vieren.
    Ik ben blij dat ik jou ken en hoop je snel te zien xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd en fijn dat Fem komt. Dan zal het taartje extra lekker smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vier ook al jaren mijn verjaardag niet meer.
    Alleen met de kinderen en kleinkinderen.
    Maar toch van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Gezellig met je vriendin.

    Gr. Anita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ook al wordt het niet echt gevierd, toch van harte gefeliciteerd. En mokka taart, lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd! veel plezier met de taart en vergeet niet een beetje te genieten!
    Groet, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En nog een verjaardagsgroet uit Middelburg. VAN HARTE!
    Tante Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geniet van je lekkere mokkataartje met Fem! Een mooie dag om te genieten van je verjaardag met een lieve vriendin! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd Ingrid, hier in het Noorden van het land schijnt de zon voor je!Een fijne dag toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hartelijk gefeliciteerd! Een verrukkelijk mokkataartje en een zonnige dag gewenst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hiep hiep hoera!
    Extra feestelijk vandaag vanwege je lekkerste broodje tip op de FLOW kalender!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook een hele gelukkige verjaardag gewenst uit Brussel.
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelukkige verjaardag! Geniet van het taartje en vooral van het gezelschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Van harte gelukgewenst Ingrid, met deze dag! De storm is gaan liggen, de zon schijnt :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. van harte ook van de mingle-mangle dames
    fijne rustige dag vandaag laat het je lekker smaken

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Proficiat Ingrid, nog heel veel mooie jaren gewenst met al je dierbaren en vandaag een fijne dag met je vriendin, Madeleine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een mokkataartje met een vriendin. Wat een leuke manier om je verjaardag te overdenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hieperdepiep hoera. Maak vandaag echt een bijzondere dag samen met jouw vriendin. Als je zelf geen feestje van het leven maakt, een ander doet het niet voor je.
    Voel dat je leeft, nu. En zeker op jouw verjaardag. Goed dat je de slingers hebt opgehangen (ook als het misschien alleen maar op jouw blog is). Je leeft maar één keer en met hele gewone dingen kun je ook een feestje van deze dag maken.

    Lieve groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd!!! Geniet van het taartje vanmiddag! x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gefeliciteerd! Fijne dag. ��
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook al vier je het niet echt. Veel plezier vanmiddag met Fem.De slingertjes zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gedicht van Annie MG Schmidt, het toverstokje. Toen Hans Pansje Pingeling... de meester werd een moccataart...

    Alleen de meester is verdwenen
    vanaf zijn haren tot zijn tenen.
    Bij was een taartje moet je weten, en iemand heeft hem opgegeten.

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en denk bij het eten van het moccataartje even aan dit leuke gedicht.

    Fijne dag, Mariët

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Ingrid, van de heel erg hartelijk gefeliciteerd! En dat er veel appeltaartdagen mogen volgen! Dikke virtuele verjaardagsknuffel xxx Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Gefeliciteerd met je verjaardag maak er toch maar een klein feestje van hoor xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  24. "Druk vandaag op pauze en geniet."
    Warme verjaardagsgroeten vanuit België. Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hele fijne verjaardag gewenst; toch een speciale dag en goed om (een beetje) te vieren! (er niets aan doen geeft mij altijd zo'n kaal gevoel ....)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gelukkige verjaardag Ingrid! Mijn adem stokte even toen ik de titel las, ik was bang dat je zou stoppen met bloggen! Maar gelukkig niet dus. Happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Lieve Ingrid,
    Een heerlijke dag gewenst! Ik vier mijn verjaardag ook nooit 'echt' (gelukkig dat dat niet hoeft!).
    Van harte gefeliciteerd
    van Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Nog een fijne rest van je verjaardag vanuit Californie. Ik volg je blog al een tijdje met heel veel plezier. Dankjewel voor je mooie schrijfsels.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. O, nu ben je echt jarig! Dan wil ik je NU ook echt feliciteren! Ik hoop dat het een vrolijke, feestelijke en gezellige dag was én blijft en wens je nog veel vrolijke verjaardagen voor de toekomst!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hartelijk gefeliciteerd,vanuit het Zeeuwse,lieve groetjes Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Gefeliciteerd! En het mokka-taartje zag er lekker uit op Instagram.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Proficiat!
    Groetjes, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Tja, dit zijn van diendagen dat je inderdaad eens terugkijkt op wat was.
    Ik heb je berichtje met veel plezier gelezen, wat heb je dat mooi verwoord.
    Nog vele gezonde jaren toegewenst.
    Lieve groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Nog gefeliciteerd met je verjaardag! Het taartje zag erg lekker uit... Groetjes Britt

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Nou ben ik tóch nog een dagje te laat, sorry! Maar alsnog van harte gefeliciteerd met alweer een nieuw levensjaar! Ik wens je een prachtig jaar toe :)
    Veel liefs, Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  36. een dagje te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met het jaartje erbij! Zover ben je dan! en op naar de volgende ...
    groetjes
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wel wat laat maar heel erg van harte.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)