dinsdag 8 mei 2012

Crochet on (and count)


nu de dozen zijn opgestapeld,
de volgende markt pas over een paar weken,
het huis Redelijk netjes
(vroeger zeiden we: de Grove Kuis is gedaan,
dat klinkt lekker opgeruimd,
maar alleen voor het Zicht,
en de kastdeuren dicht houden..)
voel ik ineens weer ruimte om te haken


kleine slingertjes volgens dit patroontje
je kan ze zo klein of groot maken als je wil,
als je wil zelfs een vierkante granny,
om een deken of kussentje van te maken..


ook heb ik nog wat kleine opdrachtjes lopen,
appeltjes , klavertjes en bloesem,
dus ik haak en ik haak,
het ene dingetje na het ander,
niks is zo rustgevend als dat,
doordat ik constant aan het tellen ben,
is er geen ruimte om echt na te denken,
of te piekeren over...


wat wel en wat niet,
over wat je moet doen,
over wat je moet laten
(oh oh wat moet je toch veel Laten,
ik zou er een blogbericht over kunnen schrijven)
over..
je kan het zo gek niet verzinnen,
en ik heb er wel wat over te piekeren..
(terwijl ik heel goed weet dat het niks oplost,
maar ik kan gewoon de Uit-Knop niet vinden..)


maar niet als ik haak, dan tel ik..
ik ben benieuwd waar jij over piekert,
en misschien ook wel helemaal Niet,
(of als je toevallig de Uit-Knop hebt gevonden)
onder degene die reageren, 
verloot ik een setje van 15 appeltjes,
want dan kan ik lekker doorhaken
als een kleine meditatie,
en hoef ik even Niet na te denken...

32 opmerkingen:

  1. love all these little crochet "things" : so cute!!
    xxx Alessandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eind vorig jaar begin dit jaar een `diepe` piekerperiode gehad. UIteindelijk heb ik echt mijn uit-knop gevonden... Ik weet niet waar, maar opeens ging het gewoon weer allemaal.
    Ik had een paar beslissingen genomen voor mezelf en dat heeft zeker wel geholpen. maar ik vrees dat ieder zijn eigen uitknop moet zoeken en vinden.
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piekeren is soms ook wel fijn, over de meest onbenullige dingen en dan te weten dat er een oplossing zal komen, in je hoofd, zomaar opeens, want die komt altijd en meestal onverwachts... Soms omdat je opeens het licht ziet, letterlijk of figuurlijk, soms omdat er iets moois gebeurt... een vogeltje dat de insectjes uit het spinnenweb dat aan het raam hangt er uit komt pikken...of een zonnestraal die op je hoofd schijnt of juist kletterende regen waardoor alles intens groen wordt of iets in huis vinden wat herinneringen oproept aan een wandeling of een moment....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij ben ik piekerend geboren, hahaha. Ik ben altijd wel 3 stappen vooruit en die zelfde 3 stappen gebeuren vrijwel nooit. Dus realiseer ik me weer dat ik mezelf druk heb gemaakt om helemaal niks. Dus ben ik heel hard bezig om te leven in het moment van nu en probeer ik te denken "ik ga me pas druk maken over iets als het zover is". Of als ik iets moet doen wat ik niet leuk vind, probeer ik daar niet al een week van te voren over te stressen. Zucht, het is maar moeilijk hoor.... Maar ik wil zo graag 100% genieten, vind ook dat ik dat wel verdiend heb, dat genieten. Maar met de liefde van m'n leven aan m'n zijde die me steunt in alles en keer op keer zegt dat alles goed komt, gaat het me vast wel eens lukken... Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je wilt niet weten waar ik over pieker, trust me. Maar een portie vers fruit kan ik wel gebruiken...
    -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de Flow las ik pas een artikel over het 'pieker kwartier', dat als je jezelf betrapt op piekeren, je met jezelf afspreekt dat je er 's avonds tijdens je piekerkwartier helemaal suf over mag prakizeren. En 9 van de 10 keer ben je het 's avonds alweer kwijt natuurlijk, omdat de meeste dingen zó zinloos zijn om over te piekeren. En idd, haken maakt het hoofd zo lekker leeg! Gisteren heb ik mij eerste tijdschriftartikel als freelancer ingeleverd. Superspannend! Maar nu wil ik natuurlijk nóg méér opdrachten voor leuke tijdschriften... en daar pieker ik dus over (óók tijdens mijn piekerkwartier!), want ik wíl zó gráág nóg meer schrijven voor tijdschriften. Hoe ga ik dit eens aanpakken?
    Pieker ze nog even...
    Groetjes,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat ben je toch een lekkere mijmerkont!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Ingrid

    Geef de appels maar aan Roos,zij heeft echt wat om over te piekeren ! Veel succes,Roos,en veel haakplezier,Ingrid !

    Groetjes van die Ingrid uit België !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooh, beek me de bek niet open. Ik ben een echte piekermieke. Maar sinds ik mee doe aan count your blessings is het afgenomen! Ik waardeer de goede dingen meer, ZIE ze meer, terwijl ik toch ook eigenlijk al heel positief ben ook van mijzelf. Piekeren kun je afleren... Denk ik. Ik leer het! X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou ik heb nieuws hoor...die uit knop bestaat nl.NIET.
    Er is toch niets zo zinloos als piekeren, en wat doen we het toch veel...pffff.
    Maar ik heb gemerkt..jaja,accepteren dat het zo is en gewoon iets volledig anders gaan doen.Haken bijvoorbeeld,nu kan ik dat zlef niet ,ik ben meer van de stofjes en het papier,maar ik vind het wel heeeeel erg leuk hoor al dat gehaak.Na goed ben benieuwd naar wie de bloemen gaan.

    Groetjes, Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik probeer bij piekeren vaak te denken aan die circle of influence/ circle of concern-theorie. Kan je er invloed op uitoefenen? vooral doen. Kan je er geen invloed op uitoefenen? Loslaten!

    En van een psycholoog kreeg ik ooit de opdracht Sudoku's op te lossen om mijn gedachten even los te laten. Dan is haken en tellen toch een stuk leuker.

    Succes met loslaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het woord piekeren heb ik vervangen door malen, ik maal wat af! Gaat dit goed, wat zullen 'ze' ervan vinden, gaat dit patroon wel goed, waar is toch die beer gebleven, dat rare vlekje is dat nou ande4rs dan gisteren, hé kijk eens wat een grappig bloemetje, gaan die vogels nou nog eens een nest bouwen of hangen die draadjes er voor niks, wat moeten we nù weer 'es eten... Kortom het staat nooit stil! De schaarse momenten dat ik een poging tot mediteren doe worden meestal onderbroken door de gedachte: hé het is stil... :)
    Ik moet mezelf toch eens serieus aan jouw appeltjes zetten!
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe ik van mijn hobby mijn werk kan maken! ik wil leven van vilten en gutsen en freubelen! en daar denk ik uiteraard s'nachts over na, als ik de volgende dag weer vroeg op moet om naar het werk te gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, ik heb hetzelfde als jij. Als ik teveel pieker en aan het stressen ben, is voor mij een goede remedie om even te gaan haken. Ik kan me namelijk maar op één ding tegelijk concentreren en tel dan gewoon mijn haaksteekjes. Dan komt mijn hoofd weer even tot rust.
    Leuke slingertjes trouwens!
    groetjes, Famke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik denk altijd na, ik kan er niet mee stoppen vooral als ik moet slapen, het enige wat mij helpt is voor het slapen gaan een half inslapertje te nemen en dan iets lezen (meestal een kinderboek of een saai stukje van de krant). Mediteren...dat lukt mij niet, dan denk ik zo hard na wat ik moet doen en dan ben ik weer aan het denken ...)
    he hier zijn veel piekermensen...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik zeg vaak "ik sta op een kruispunt, middenop, en al het verkeer vliegt langs me heen, maar ik kan niet bewegen, ik sta daar, in de drukte, en het enige wat ik kan is kijken en denken, en denken, en denken... " zo voelt t vaak in mijn hoofd. piekeren is een onderdeel van mijn dag, en vaak ook van mijn nacht. en nee, die knop? die is er niet, mocht je hem wel vinden bel me dan, ik ben al jaren opzoek, zoals zovelen. ik vind het fijn je blog telkens te lezen, dankjewel voor je openhartigheid, das fijn! geniet je dag, geniet van het moois, geniet van het haken. Heerlik he, om daar ff rust in te vinden? dikke pakkerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hé gelukkig, ben niet de enige.
    Wordt er ook zo moe van.
    En bepaalde personen veranderen er toch niet door. Jammer om daar mijn gedachten aan te wijden, ahum door te laten beheersen, wil graag aan leuke dingen denken. Vorige week in de bieb viel mijn oog op dit boek: http://www.bol.com/nl/p/is-dit-het-nou/1001004007508071/. Vast niet geheel toevallig ;). Stonden ook veel verwijzingen naar boeken in. Ook deze bv: http://www.bol.com/nl/p/vier-vragen-die-je-leven-veranderen/1001004001951545/ Kreng van een boek: confronterend, en kost nogal wat moeite om het tot me door te laten dringen hoe zelf toe te passen, maar ik denk wel dat ik die kant uit wil. Dit ge'maal' is zo zonde van mijn tijd. En ook oa nog een boek van http://www.bol.com/nl/p/gebruik-je-hersens/1001004005472188/.
    En idd, haken werkt ook prima, maar ik zoek ook juist wat voor de momenten dat ik niet kan lezen of haken om mijn gepieker weg te zetten. Wil de baas worden over mijn gedachten, haha, maar of dat lukt. Probeer overigens als laatste gedachte voor het slapengaan een kleurrijk haakwerkje te hebben, 'makes me happy'. Succes Ingrid, allen, heb ik het misschien ook. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind haken heerlijk... het is een welkome afwisseling in deze drukke stressvolle tijden. Ben de hele dag in de weer met mijn kids en dan moet ik ook nog tussen de luiers en het geruzie door mijn scriptie schrijven( moet ik augustus afstuderen) en als ik dan s'avonds rond een uur of elf na nog een paar uur flink aan mijn scriptie gewerkt te hebben, uitgeteld op de bank plof. Dan kom ik echt tot rust als ik nog heel eventjes aan mijn haakprojectje werk. Ben een sprei aan het maken van grote oma vierkantjes voor op het nieuwe kamertje van mijn oudste zoontje. Dus ik herken je gevoel helemaal. Ik hoop dat er binnenkort weer betere tijden aanbreken waarin ik lekker veel kan haken!Groetjes Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi, ik doe weer mee..want ook ik kan piekeren.
    Begin juni doe ik examens (2) en daar pieker ik erg veel over, of ik het wel ga halen. Omdat ik een kleintje heb, kan ik overdag weinig aan mijn examen opdrachten doen. ik moet alles sávonds doen en dat maakt het allemaal wat lastig. Verder voel ik mij wel goed :)
    Groetjes Afke en succes met haken, het idee dat je haakt voor mensen die je daarmee blij maakt geeft ook een goed gevoel denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb het Piekeren afgeschaft. Niet dat ik nooit pieker, maar veel minder dan vroeger. Het heeft toch geen zin en het is verspilde energie.
    Veel leuke dingen doen, negatieve mensen uit de weg gaan en veel naar buiten kan helpen.
    Probeer maar eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een herkenbaar stukje.. net terug van een weekje vakantie en daar begint het gepieker al weer.. ik moet dit en dat en vooral ik moet niet dit en dat.. waarover ik pieker, ach, de alledaagse dingen, de kinderen, maar ook over grotere dingen, een te dure auto-rekening, de scheiding tussen mijn broer en schoonzus die al zo lang loopt en die zoveel verdriet en ellende veroorzaakt maar waar ik vooral niet over moet piekeren.. en dan ga ook ik haken.. heerlijk.. ik vond het fijn je post te lezen en te weten dat ik niet de enige ben!
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik pieker af en toe over mijn baan, of het de juiste voor me is of helemaal niet. Wat ga ik in de toekomst doen om m'n onderhoud te voorzien én vreugde aan m'n werk te hebben.

    Ik zou heel graag het patroon voor de appeltjes willen weten. Is dat misschien mogelijk?

    Veel geluk toegewenst! Maja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het patroontje staat aan de rechterkant van mijn blog (DIY crochet apples) even op de appeltjes klikken, en daar heb je het, plezier ermee!

      Verwijderen
  23. Wat een geweldige reden om iets weg te geven. Bij mij helpt haken ook erg goed tegen piekeren. Ik heb op het moment veel afstudeer-stess piekers waardoor ik het mijzelf niet gun om mijn stress weg te haken, waar ik dan vervolgens weer over ga piekeren. hmm.. stomme piekers.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Als je de uit knop gevonden hebt, dan wil ik hem graag lenen. Bloggen helpt me om gedachte op een rijtje te krijgen, maar voor de rest is het een stukje haken, aan mijn restjes sprei.. haken en tv kijken, dan kan ik niet meer denken.
    Ik vind het alleen zo moeilijk midden in de nacht om dan niet te piekeren... en dan is de uitknop nog meer zoek! (ik pieker over geld, werk, studie en stage, mijn kinderen en mijn huis)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hé Ingrid, 10 minuten piekeren is genoeg, langer piekeren levert niks meer op. Dat heb ik geleerd in mijn leven. Verzinnen is heerlijk, kun je niet lang genoeg doen, maar als verzinnen peikeren wordt, dan stoppen en pas weer door gaan als het blij verzinnen wordt.Ik haak dekentjes, de één na de ander, daarmee haak ook ik al mijn zorgen weg, want na 24 jaar een enomr fijne baan door bezuinigingen kwijtraken is pittig. Tot Ziens!??
    Kom je appeltaart eten? Lever jij dan de appeltjes? xineke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Volgens mij bestaat ie niet hoor: een uitknop. En... even over de gehaakte bolletjes: als je bovenaan mindert kun je de laatste 8 steken gewoon haken en dan met een stopnaald alleen de voorste lusjes opnemen en het bolletje dicht trekken. Dat is niet zo'n pietepeutrig werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Grappig, ik herken mezelf enorm in jouw post over piekeren. Haken is mijn remedie, en als je ziet hoeveel ik op het moment haak, moet ik wel een piekerkoningin zijn om nog tijd te vinden om te piekeren! Maar toch lukt het nog wel eens hoor!
    Dan moet ik weer eens naar de sauna, waar mijn hoofd echt leeg wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Waar ik over pieker? Dat ik mn leven moet aanpassen aan de fibromyalgie, ik daardoor niet meer alles kan en keuzes moet maken en dan vooral voor mezelf moet kiezen. Ik nu ook werkzoekende ben en dat voor geen milimeter lukt en ik mijn geliefde werk met de kuds binnenkort toch echt gedag moet zeggen.
    Haken werkt ontspannend, rustgevend. Vooral nu ik granny's haak; niet nadenken en gaan :-) Dat is fijn. Binnenkort ga ik weer wat ontwerpen, maar eerst even niet nadenken en gaan ;-)
    Dit opschrijven werkt ook verhelderend. Even opschrijven wat er is en ik ben het weer even kwijt. Dankjewel. De uit-knop? Op vakantie is hij zo gevonden, thuis helaas nog niet...
    Liefs, Mriek

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ieder mens piekert op zijn tijd! Dat is denk ik heel normaal. Ik pieker even over de dag van vandaag. Een crematie van een sportvriendin en een naar gesprek vanmiddag.
    Wat mij enorm helpt is werken in mijn tuin!
    Morgen dus maar weer. Haken doe ik niet, maar breien en werken met textiel, papier, teksten des te meer. Ben volop bezig mijn "atelier" op zolder in te richten!
    Groetjes, Margaretha

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Ingrid, nou, tips genoeg lees ik..
    Ik pieker juist TIJDENS het haken, omdat ik het zó ingewikkeld vind en ik doe het steeds fout, maar snap dan niet wat ik fout doe..!!

    Succes met wel of niet piekeren. (nooit te streng zijn over iets wat bij je hoort..)
    Groetjes, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)