woensdag 23 mei 2012

Little paper treasures


af en toe vind ik hier en daar,
oude papieren berichten uit het verleden,
ze waren natuurlijk nooit voor mij bedoeld,
maar voor een klant, een geliefde,
of zomaar een aantekening
Ergens in de tijd zijn ze kwijt geraakt,
en uiteindelijk beland in een doosje,
op een markt,
tussen andere verloren papiertjes



ze hebben op mij een grote aantrekkingskracht,
alsof je even terug kan kijken in de tijd,
een inkijkje in het leven van Toen,
zo vond ik deze kleine aquarel,
waar achterop staat: Per Giannina,
mooi nog met een vulpen geschreven...
ik zie de schilder voor me op de boulevard van Menton,
met een rieten hoed op
 waar hij zijn werkjes verkocht
aan toeristen en toevallige voorbijgangers,
en dan, als ze er een kochten,
met een zwierige haal hun naam erop zette,
merci beaucoup..et bon voyage..



of deze, uit 1875,
met alleen een naam en plaats erop,
blijkbaar was dat voldoende in die tijd,
bezorgd met een postkoets?
met een werkelijk onleesbaar bericht,
maar zo prachtig geschreven..
en ik vraag mij meteen af 
welke reis dit bericht heeft afgelegd,
en hoe het bij mij terecht kwam..


deze vond Fem,
een set kaartjes, zo ontroerend,
keurig in een papiertje gevouwen,
meet daarop beschreven wat er in zat:
onder andere,
80 geelwitkop Engelsche langvoorhoofd tuimelaars,
 ik heb geen idee hoe ze er uitzien,
maar de ijver en de liefde waarmee het gedaan is..och



een recept van de apotheek,
waarin absinth word voorgeschreven,
tezamen met wat andere ingrediënten,
heet op te drinken...
absint was vroeger een populair drankje,
onder kunstenaars (bv. Van Gogh) en schrijvers (bv Hemingway)
het werd ook wel de Groene Fee genoemd,
en zou de gebruiker drijven tot grote artistieke prestaties..
(kijk ook even naar het telefoonnummer..3 cijfers!)



en dan heb je nog de ansichtkaart,
zorgvuldig uitgezocht, een kleine papieren noot,
om even te laten weten, dat er aan je gedacht werd,
terwijl de verzender genoot van een uitstapje...

ik heb hier 10 kaartjes klaarliggen,
die ik graag wil versturen,
wil je er een ontvangen,
laat dan een reactie achter,
en misschien word het kaartje
over 60 of 80 jaar wel hier of daar gevonden,
ergens in een doosje tussen allerlei,
berichten van Toen,
en bekeken met verwondering:
goh, toen stuurden ze nog papieren post....
wat is het Verhaal hier achter?

32 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal!
    Ik ben dol op post en wil graag een kaartje ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mij mag je ook een kaartje sturen! ik verzamelde vroeger postkaarten, liefst afgestempeld met een mooie zegel... En oude liefde roest nu eenmaal niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie vondsten! Lijkt me heel leuk om een kaartje van je te ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil ook best een kaartje ontvangen, zomaar (anders is het altijd voor mijn verjaardag)... en dat onleesbaar geschrift is niet zo onleesbaar hoor, in wel in het Frans:) Als je het wil, vertaal ik het wel voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou zoveel van post!!!! En van jouw mooie berichten!

    Zie ook: http://fetedesgamins.blogspot.com/2012/04/pay-it-forward-2012.html

    dus ik zou heel graag zo'n kaartje ontvangen!

    Uiteraard stuur ik jou met heel veel plezier een knap exemplaar terug want ik ben hier net vanalles moois aan het ontdekken bij mijn moemoeken (zelfs van 1925 en dergelijke!)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb j al beslist naar wie je gaat zenden; horen we dat later of mailen we gewoon ineens ons adres of ...?!

      Verwijderen
  6. Ja leuk Ingrid , ik doe graag weer mee.
    Mooi hoor al die oude post, kan je zo heerlijk bij wegdromen.
    Fijne dag
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Graag! Ik ben dol op kaarten!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb dezelfde passie,heb er laatst nog een post van gemaakt.Zo vind ik regelmatig boeken met tekst er voorin.Soms ontroerend en boeiend en soms alleen maar een naam.Dus ja ik wil graag in aanmerking komen van z`on bijzonder briefje...Want ja ik ben nu eenmaal een verzamelaar van vele mooie dingen en naast de knipwerkjes is dit er ook eentje van (sorry).

    Groetjes, Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk! Kaarten en kattebelletjes blijf ik leuk vinden. Zo'n pop upje dat je een elektronisch kaartje hebt gekregen is tot anders dan thuiskomen en daadwerkelijk een mooi uitgezocht en handgeschreven kaartje op de mat vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. nu jij kan echt niet klagen dat je niets vindt hoor ;-)...wat een prachtige vondsten ...en idd heel intrigerend , wat het verhaal erachter is ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, wat mooi allemaal. Die handgeschreven teksten maken oude kaarten en boeken zo levend. Net alsof je even een blik mag werpen in het dagelijks leven van heel lang geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. o leuk, zo'n oude papiertjes en kaarten, ik koester die ook. dus graag...want post krijgen van ingthings, wie wil dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo heb ik een keer een Duits briefje in een 2e hands portemonee gevonden. Heel oud, heb het nog steeds. Omdat iemand het waard vond om te bewaren kan ik het niet weggooien. En een oud kaartje via de post: super!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. He, wat leuk! Rijsdijk uit de Julianastraat in Bolnes. Da's familie van mij! :)
    Wie weet hoe dat berichtje bij jou terecht is gekomen. Grappig...
    Ik bewaar ook zulke gevonden berichtjes, heb er al aardig wat gevonden in ouwe boeken van de kringloop: een badhuiskaart uit de oorlog, filmsterrenplaatjes, een lieve brief van een moeder aan een zoon, enz. Ik kan het ook niet wegdoen hoor.
    En een kaartje krijgen vind ik heerlijk! :)
    Geniet van de zon vandaag..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat toevallig!echt? familie!, mail me je adres dan stuur ik het je op!

      Verwijderen
  15. Ik ben nu ook wel heel benieuwd wie mijn familie een kaartje heeft gestuurd en waarom. Was het familie uit Rotterdam?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. fam G Braber uit Rotterdam!(met de hartelijke groeten!)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wee echt gezellig om te lezen; ook de reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, ik zou heel graag een kaartje ontvangen! Ben dol op post, krijgen en versturen! Heb net nog 2 kaarten en een brief weggedaan, en er liggen nog 3 brieven om beantwoord te worden.
    Ik heb ook een paar van die oude kaarten liggen, gevonden op een rommelmarkt, fascinerend vind ik dat, die kaarten meer dan 100 jaar oud, die bij mij in de kast liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Yay gezellig, een kaartje. Ik wil wel mee doen hoor. Dankje!!
    Oh enne die Ketelstraat in Arnhem, een heel bekende winkelstraat. Vraag me af wat er nu op nr. 50 zit. Fijne warme dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook ik ben dol op post... kan er geen genoeg van krijgen en hoop daarom ook dat handgeschreven post niet in de vergetelheid raakt... fijne zonnige dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb ook wel eens absint gedronken, maar op mij had het een heel andere uitwerking dan het hebben van Grote Artistieke Prestaties. Ik zag misschien wel een groene fee, dus ik snap de naam ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh zo mooi! Ik word ook altijd erg gelukkig van zulke briefjes en kaarten. Net zoals tweedehands boeken waar vaak de mooiste wensen of gewoon de naam van de vorige eigenaar staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ingrid deze post is echt SMULLEN Wauwwwwwwwwwww heerlijk!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat recept voor Absint... helemaal leuk! Ik werk in een apotheek, en tussen de oude medicijnen die retour komen spot ik weleens oude doosjes met een handgeschreven etiket... zo gezellig, veel leuker dan die geprinte etikettn van tegenwoordig!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ben dol op post en oude handschriften! Dus kaartjes zijn altijd welkom :)
    En die duifjes zijn prachtig, m'n opa had vroeger duiven... Ruik meteen weer de geur van het voer en hok. Mooi zulke herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Vintage kaartjes maken me blij!
    Dus ...graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. bewaarkaartjes voor de eeuwigheid... Ik zie dat wel zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuk en ontroerend hé! Ook fijn dat er nog steeds iemand is om ze te koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. O wat was ik blij jouw kaartje te mogen ontvangen!!!
    Er staat een kleine verwijzing in mijn post van vandaag.
    Dikke merci!

    http://fetedesgamins.blogspot.be/2012/06/home-sweet-home-2.html

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)