dinsdag 2 oktober 2012

Lost pictures (kind of sad)

in een doos,
op de markt in Gent vond ik,
tussen kapotte borden, niet werkende oude horloges,
en mottige boeken,
deze 2 foto's 
altijd als ik oude foto's vind,
voel ik iets van een mengeling tussen
fascinatie en iets wat ik niet precies kan benoemen,
een soort schrik,
ach, nee toch...
 hoe komen die hier terecht,
 ik vind het ook een beetje sneu,
ze zijn natuurlijk helemaal niet voor mij bedoeld,
maar ook niet om Zo in een doos te liggen,
dus ik neem ze vaak mee..

naar deze foto's kan ik blijven kijken,
ze zijn ingekleurd met verf,
waardoor ze er wat onwerkelijk uitzien,
maar de blik van het meisje..
ze ziet er...ja wat is het eigenlijk,
ongelukkig, verlegen, beetje treurig...wat vind je?
beide foto's hebben hetzelfde stempeltje achterop: 225,
zijn het broer en zus,
of, jong geliefden, 
ik kan moeilijk schatten hoe oud ze zijn..
(de foto's zelf lijken mij ergens uit de jaren 50?)

ze staan hier op mijn tafel,
maar Eigenlijk horen ze natuurlijk thuis
 in een familie-album,
dus mocht iemand ze herkennen ,
ik begrijp dat de kans Heel erg klein is..
maar ik zou ze graag Daar zien, waar ze horen...

fijne dag
-X-

10 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar! Ik heb hier in de kamer foto's ophangen die ik kocht op rommelmarkten, van mensen die ik echt niet ken en ben zo benieuwd naar hoe hun leven is of was. Heb je laatst het blogberichtje van Merula gelezen over Wolfgang, heel leuk en gaat ook over oude foto's. Je kunt het hier lezen: http://merula2000.blogspot.nl/2012/09/wolfgang.html

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo mooi die oude foto's. Je kan er inderdaad een heel verhaal bij maken.
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begrijp het helemaal. Ik moet dan altijd denken aan de verzameling (of kunst)van Erik Kessels, kijk maar eens. http://www.foam.org/press/2012/erik_kessels
    Misschien ken je zijn werk wel! Groet, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het meisje kijkt inderdaad niet echt gelukkig...
    (maar heeft wel een geweldige jurk aan!)
    Wie zou het zijn, zijn geweest, wat voor een leven hebben ze gehad en waar...oh ik kan er uren over fantaseren...

    fijne dag xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze lijkt me verlegen..ze heeft wel voor de foto haar mooiste bandje om haar hals gedaan. Lief.
    Ik heb ook een vreemde bij elkaar gescharrelde "familie" thuis. Oude trouwfoto's op de rommelmarkt hebben ook zoiets treurigs..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtige fotoos..
    ik heb ze hier ook.. van die ingekleurde fotoos..
    o.a. van mijn vader eentje uit 1925...
    maar ook van mezelf uit 1957..
    dus het is echt niet te raden hoe oud deze fotoos zijn..je kan er zomaar een jaar of 50 naast zitten!
    het meisje kijkt niet ongelukkig.. kijk maar in haar ogen.. ze is gewoon verlegen!!
    de jongen ziet er franserig uit.. vraag me neit waarom ahahah is gewoon het eerste wat in me opkwam.. dattie uit frankrijk kwam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijzonder om te vinden! Ik denk dat ze een jaar of 12 zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moest meteen denken aan Vivian Maier
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/19/vivian-maier-nieuwe-straatfotografie-zestig-jaar-oud/
    Ook heel bijzonder is:
    http://www.disfarmer.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)