donderdag 2 oktober 2014

Knitted mittens (really easy)


Al een hele tijd had ik dit bolletje wol 
in de kast liggen, ik kocht het ooit
vanwege het mooie etiketje
hoewel ik eigenlijk niet snap wat de gelaarsde kat
met wol te maken heeft, zou de kat misschien graag
wollen sokken dragen in zijn laarzen, maar dat terzijde..
Omdat je verder niet zoveel begint met één bolletje
bleef het lange tijd liggen..
Van de week bedacht ik dat ik er wel polswarmers
van kon breien, zo bedacht, zo gedaan..


Dit is werkelijk de allermakkelijkste want,
vingerloze handschoen of polswarmer
(hoe je het ook noemen wilt..:) die je kan maken..
Eigenlijk is het gewoon een lapje wat je dubbel naait..
(met een gaatje voor de duim, dat wel)


De wol lijkt elke keer een andere kleur te hebben,
het maakt een groot verschil of je in de ochtend
of aan het einde van de dag fotografeert..
Dat vast naaien moet je wel met enige aandacht doen,
om het er netjes uit te laten zien..
Je neemt steeds 2 lusjes met je naald
en dat trek je dan bij elkaar..


Als het aan elkaar genaaid is, kan je nog 
een randje haken, om het duim gedeelte 
en aan de bovenkant, ik haakte 2 rijen vasten.
Omdat ze er zonder handen een beetje suf uitzien
vroeg ik mijn nichtje Guusje om even 
als hand-model op te treden..


Ik mag wel zeggen dat ze dat met verve deed..:)

Ik wens je veel brei plezier,
zijn er eigenlijk nog mensen die regelmatig breien,
of wordt er meer gehaakt?

Fijne dag
-X-

33 opmerkingen:

  1. Bedankt voor dit leuke idee! Zelf kan ik nog niet zo goed breien als haken, maar dit durf ik wel aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Ingrid,
    Ik doe beide maar haak liever gaat op een of
    andere manier toch sneller.
    prettige dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie kleur wol! Grijs past zo goed bij de herfst. Ik ben zelf meer een haker, daar hoef ik niet zo bij na te denken en naar te kijken (maar dat zal vast te maken hebben met oefening baart kunst). Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi,
    wat een leuk blog is dit toch!
    heb naast mn haakwerkjes altijd een paar sokken op de pennen staan!
    op mn 51 e geleerd uit een boekje, een mens is tenslotte nooit te oud om wat te leren
    groetjes mar broeders

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi! en meteen een goed plan om met zo'n klein projectie te starten. Zooooo lang geleden dat ik nog eens iets gebreid heb :-). geniet van het zonneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie zijn ze geworden. Ik ben zelf helemaal verslingerd aan breien. Sokken, sjaal, trui... maakt niet uit en zo heb ik ook een enorme voorraad aan wol. Ik heb ook nog een enorme berg haakkatoen ( ik denk z'n 20 kilo) maar doe er weinig mee. Misschien kan ik er nog eens een echte haakster blij mee maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi sabs als je iemand zoekt om je haakkatoen over te nemen, dan bied ik me bij deze aan! Ik haak graag en doordat we mer weinig moeten doen, is alles welkom. Waar woon je? Misschien kan ik het -tegen een kleine vergoeding of andere tegenprestatie-bij je ophalen?
      Mvg heleen

      Verwijderen
  7. Hoi Ingrid, leuk, die polswarmers!! Breien is niet mijn ding...ik ben er nirt zo goed in...laat steeds steken vallen. Haken daarentegen vind ik heerlijk om te doen!! Haak me helemaal suf ��Ik wens je een mooie dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Breien en haken, allebei heerlijk ontspannend. Sokken breien (!) ik heb er al veel mensen blij mee gemaakt. Een mand vol katoen, ik kan geen weerstand bieden aan al die mooie kleuren. Heel veel poppenkleren gebreid voor de Corolle poppen van de Marie-Claire.
    Groetjes en gezellige dag. Wil. PS ik kijk uit naar je boek, nog even geduld.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk! Ik denk dat ik voor mijn meisjes ook maar eens van die handige dingen ga maken. Makkelijk met appen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Breien en haken doe ik allebei! Bij haken heb je sneller resultaat, maar sommige dingen vind ik gebreid toch leuker, zoals een trui bijv. Leuk patroontje trouwens, ik ga op zoek naar een eenzaam bolletje wol!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhhh leuk, ik heb net voor dochter een col gebreid in vrijwel dezelfde kleur als jouw leuke bolletje. Ga vragen of ze ook deze polswarmers wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I make my mitts like this but I like a thumb in mine so I pick up 9 stitches at each side of the mitt and knit for 10 rows then sew up as usual .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Misschien werden in de eerste helft van de zestiende eeuw laarzen van wol gemaakt ;-) Wat is jouw blog toch leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk dat je zo even een patroon de wereld in stuurt. Dit weekend had ik eindelijk de mogelijkheid je boek 'kringloopgeluk' te lezen en er geinspireerd door te raken. Ik heb ervan genoten! (en over geblogd).
    groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat een leukerds!
    Ik heb al meerdere malen geprobeerd te leren breien.
    Maar mijn handen willen het niet.. een draad, die 2 naalden...
    Ook van haken dacht ik lange tijd dat het me nooit zo lukken om dat te leren. Tot ik de juiste "juf" kreeg; een jonge dame van 12 die geloof ik haar hele leven al haakte. Binnen een half uur had ik mijn eerste granny square af.. En vandaar uit "onwards and upwards.."
    Misschien moet ik voor breien ook gewoon nog de juiste 'juf' tegen komen....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oeh...nice! Simpel maar prachtig! Dank, dit is echt iets voor mij. Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. O leuk zo'n klein werkje . Maar wat doe je nu met dat mooie etiketje ?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk resultaat! Ja, ik brei regelmatig, en toch: ik haak minstens net zoveel! Allebei heel leuk om te doen!
    Groetjes van Akkelien (debreimeisjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ooh deze ga ik zeker proberen. Vorig jaar had iemand voor mij van die mooie gehaakt van jou patroon toen.
    Bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja hoor, ik brei. En haak ook. Maar naai het meest,. Nou ja, ziet eruit als een leuk project, de mittens. Vorig jaar heb ik een paar op 4naalden gebreid, ook leuk, en fijn zonder naad, maar het breit wel wat lastiger. Ik heb zeker gegadigden in huis, dus mss nog zo'n heerlijk rechttoe rechtaan setje...Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ja, hier wordt gebreid, en hier lliggen ook ettelijke "alleen" bolletjes wol, een tof idee, ik begin er meteen aan

    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik kwam bij het doorklikken op je site terecht. Hij staat nu in de lijst met favorieten.Ja, ik brei, bijna elke dag; in de trein en soms bij het televisiekijken. Haken heb ik wel eens gedaan, en geregeld kriebelt het, bijvoorbeeld bij de dekentjes van Attic24. Maar het gaat (nog) niet zo vlot, en ik wil nog zo veel breien, dus maak ik er geen tijd voor. Ik kan je www.ravelry.com ten zeerste aanraden. Ik ben zo blij met die website! Een sociaal netwerk, voor mensen die graag breien, haken, spinnen, weven.. Je vind er patronen, informatie over wol(soorten), en heel veel (ruim 4 miljoen) van mensen van overal ter wereld die elkaar helpen. Daardoor durf ik breigewijs meer dan vroeger.

    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Laat ik nou honderden van die eenzame bolletjes wol hebben liggen, zelfs nog van de overgrootmoeder van mijn dochter! Eerste setje mittens komt net vers van de pennen, ben helemaal gelukkig met je patroontje! Groetjes van de Italiaanse Riviera.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben net begonnen met breien! Ik had dat al eens geleerd van mijn moeder, toen ik klein was. En later nog eens, maar dat werd niks. Er was toen nog geen internet met handige filmpjes en leuke blogs met uitleg, zoals die van jou ;)
    Maar toen leerde ik vorig jaar haken, van een vriendin. Dat was leuk! En toen kreeg ik van haar een breiring. Dat was ook leuk! Alleen kon ik daar niet alles mee maken. Bijvoorbeeld een kleine steek, dat ging niet. Dus toen ging ik toch maar weer breien. Met pennen. En dit keer gaat het goed! Dus nu ga ik mij als beginnend breister eens wagen aan dit project. Met mooie zachte wol die ik laatst vond. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. blijmakersenzo.blogspot.com22 november 2014 om 14:46

    Ben weer een paartje aan het breien van oud rose wol gevonden in jawel de kringloop. Heerlijk om te breien en te dragen tijdens het fietsen met dit toch wat kouder wordende weer.groet Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  26. blijmakersenzo.blogspot.nl22 november 2014 om 14:51

    oeps nu goede adres beginnertje he met bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Thank you so much Ingrid, you inspired me so much, I had to knit:
    http://jansschwester.blogspot.de/2015/01/bestickte-strick-stulpen.html
    xox Kerstin

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Laat reageren mag ook , toch? ;o)

    Hier echte breifanaat, heerlijk! Al ben ik nog lang geen pro hoor. Maar wat een heerlijk makkelijke modelletje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Ingrid,
    Wat een makkelijk patroon is dit.
    Ga er gelijk mee aan de slag met een klein kabeltje erin. Gelukkig is dit patroon zonder duim. Ik ben een fervente sokkenbreister, dus dit is even een welkome verandering .
    Groetjes,
    Johanna Alkmaar

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ga ze nu ook maken, alleen zet wel wat meer steken op. ik heb niet van die dunne polsjes.
    bedankt voor het patroon.
    groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik brei veel liever! Wat ik soms wel jammer vind: je kan toch meer met een haaknaald omdat je geen rekening moet houden met de lengte van je naalden!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Dankjewel voor dit patroon. Ik heb er met aanpassingen voor mijn man en mij een paar gebreid. Heerlijk met dat koude weer.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)