dinsdag 17 januari 2017

Mazen


De laatste tijd ben ik lekker aan het breien,
niet de hele dag natuurlijk maar 's avonds,
niets zo geruststellend als het tikken van de naalden.
Ik maakte al een kussenhoes, waarvan ik het patroon
later zal laten zien hier, dat ging zo lekker dat ik er
nog maar eentje maakte..
Je kan een patroon inbreien maar veel makkelijker
is het om het er op te mazen, een soort borduren.


Vroeger maasde ik hele kindertruien vol, met olifanten,
bloemen of wat dan ook, heel fijn werkje.
Mocht je het nog nooit gedaan hebben, het is heel
makkelijk, eigenlijk het enige wat je moet doen 
is de steken volgen met je naald en draad.
Je steekt, om te beginnen, de naald van onder af in,
en je volgt de steek, dus onder de 2 lussen door en weer
terug naar waar je vandaan komt.


Hier zie je een voorbeeld naar boven mazen, 
maar je kan natuurlijk ook horizontaal mazen.
Dat werkt het fijnste van rechts naar links (vind ik :-)
Je moet er wel opletten dat je de draad niet te hard
aantrekt, het moet een soepel breiwerk blijven.
Voor de rest kan je helemaal je gang gaan en het zo 
simpel of ingewikkeld maken als je wil..

Als het kussen klaar is zal ik er nog even een foto
van maken en het hier laten zien.

Ik wens je een fijne dag, de kamer begint hier net 
wat op te warmen na de grote stroomstoring
hier in de hoofdstad..
-X-

10 opmerkingen:

  1. Breien, heerlijk om te doen :-)
    En leuk inderdaad, het effect van mazen is prachtig.
    Groetjes,
    Akkelien (debreimeisjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt, ziet er prachtig uit, wil ik ook wel proberen... hoeveel steken zet je op voor het kussen zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat eem leuke blog, wist dar breien meditatief werkt? Dus doe nog maar wat toeren. Lekker ontspannen.
    Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil het nog eens beter leren, vind netjes mazen nog best lastig! Ik volg je blog sinds kort en ga nu snel de tag breien uitpluizen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk weer een handwerkblog,ga ik ook nog eens proberen,mazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hartstikke leuk om te doen. Mazen kun je ook doen op alles wat gebreid is. Zo kun je ook een oude of saaie trui of zo weer opleuken. Ik heb bv op een effen gele trui een uiltje opgehaald. Voorbeeld was een kruissteekpatroon.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)