donderdag 14 december 2017

Keuzes..


Laatst was Guusje (nichtje en buurmeisje) hier even, 
ze vertelde dat ze een werkstuk ging maken over keuzes
maken, en dat je gemiddeld wel 30.000 keuzes per dag maakt.
Dat leek mij nogal veel, maar als je het zo ongeveer uit rekent,
zeg; 15 uur per dag, dat zijn er 2000 per uur, dat zijn dan
ongeveer 33 keuzes per minuut kan het best eens kloppen.
Zo besloot ik in de korte tijd dat ik op was, dat ik een warme trui
aan zou doen, koffie zou drinken, dit bericht zou schrijven..
En dan heb je nog alle kleine dingen die je kiest zonder er
bij na te denken, zoals het licht aan doen, de trap aflopen etc.


Het hield mij nogal bezig de afgelopen dagen en ik dacht
na over de grote keuzes die ik gemaakt had, de keuzes die
levens bepalend zijn voor jezelf en voor anderen.
Zoals waar ga je wonen, wat voor werk ga je doen, er 
zijn dingen die ik achteraf betreur, maar als ik er weer voor
zou staan zou ik hoogstwaarschijnlijk hetzelfde kiezen, 
ik nam die beslissingen met wat ik toen wist
 en kon niet overzien wat de gevolgen waren.
Je weet pas achteraf of het goed of veel minder
 goed uitpakte en dan is het het makkelijk zeggen
 dat je het anders had moeten doen, of zelfs dat je 
er spijt van hebt, dat heeft helemaal geen zin.
Je kan ook nooit weten wat er gebeurd zou zijn als je
een andere keuze had gemaakt, misschien was 
dat ook helemaal niet zo goed afgelopen.
 Ik moet zeggen dat ik dit nogal een bevrijdende 
gedachte vond, dat de dingen gegaan zijn zoals ze gingen.


Nu kan ik er ook bij zeggen dat ik Zoveel keuzes moet
maken elke dag, elk uur of zelfs elke minuut dat het 
er gewoon teveel zijn en dat het daarom ook wel eens
een verkeerde geweest kan zijn, haha.
Gisteren probeerde ik eens een uurtje geen keuzes te 
maken maar dat gaat gewoon niet want ook op de bank 
zitten en naar buiten kijken is er eentje..
Bij dit blogbericht kon ik overigens niet kiezen welke 
foto ik het beste vond dus ik zette ze er allemaal maar bij.
(het is een half afgemaakte deken, overigens)

Ik ben nu ongeveer een uur op, dat betekent dat ik 
ongeveer 2000 bewusten en onbewuste keuzes maakte,
ik heb dus nog 28.000 te maken vandaag, ik word al 
moe bij het idee, de eerste ervan kies ik nu
door je een fijne dag (ik had ook mooie kunnen zeggen;-)
te wensen, bij deze!
-X-

6 opmerkingen:

  1. Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan, ze J.P. Balkenende in zijn tijd als minister-president. Een uitspraak die me altijd is bijgebleven en me helpt relativeren over keuzes die achteraf bezien niet handig waren. Zoals je zegt, als je voor de keuze staat, kan je niet weten hoe het achteraf uitpakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij ook een fijne dag! Ik zie dat de zon er voor koos om hier te gaan schijnen, heel fijn, want ik kies er nu voor om op de fiets te stappen :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je daar bewust over gaat nadenken duizelt het je toch gewoon! Maar van de grote keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt heb ik geen spijt, alleen had ik sommige keuzes misschien eerder moeten maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig kiezen we op veel momenten onbewust en zonder bij na te denken. Anders hadden we aan een dag niet genoeg voor die 30.000 keuzes.
    Ik hoop dat je deze dag zonder keuzestress bent doorgekomen en goed besluiten hebt genomen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik dacht dat het sjaals voor je webwinkel waren.
    Groetjes, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht ook dat het sjaals waren en begreep je keuze stress. Voor een deken zijn het ook leuke stroken.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)