donderdag 28 oktober 2010

Ode aan de lapjesdeken..

heel af en toe 
vind ik bij een tweedehands verkoop
een met de Hand gemaakte lappen deken
niets zo Ontroerend als dat..

allereerst werden er met zorg 
stukjes stof verzameld
van een jurkje waar een meisje was uitgegroeid
van een schort, dat oma,
die er niet meer is,
veel had gedragen..

een stukje van de zomerjurk
die versleten is, maar herinnert aan Mooie tijden
een lapje van het jasje van een kind
wat nu al lang volwassen is..

vervolgens werd er met veel
Aandacht
een compositie gemaakt
dit lapje hier en dan die daar
en in elkaar gezet..
-ik heb er ooit een gemaakt voor mijn dochter Judith
en vond het Heel veel werk..
maar was wel trots toen hij af was..-
daarna werd de Deken
met veel plezier gebruikt
op de bank voor een ziek kind
naar het strand voor een picknick
om op te liggen in de tuin om naar de wolken te staren
uiteindelijk is hij in Ongebruik geraakt
en beland in een kringloopwinkel..
-och hemel-

je begrijpt dat ik zo'n Deken
niet kan laten liggen..

Hoera voor alle lapjes dekens maaksters!

9 opmerkingen:

  1. wauw
    wel heel byzonder om er een te vinden...
    ik vind het heel leuk om ze te maken
    of eigenlijk
    om de lapjes bijelkaar te zoek
    en dan gaat het ratsrats met de naaimachine
    en word Zus gevraagd om door te pitten ;D
    maar REUZEblij ben ik dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ongelofelijk wat jij allemaal vind!, het is een prachtige lapjesdeken! allemaal stukjes herinnering bijeengebracht ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er ook dol op! Ik heb er voor mijn beide kinders eentje gemaakt. Voor mijn oudste met dino's die ik erop geapppliceerd heb voor mijn jongste met allerlei afbeeldingen.Die van mijn oudste (bijna 17) is nog steeds in gebruik. Ik zou ze zelf nooit weg kunnen doen. Er zit zoveel van mij in. Ik vraag me dan af waarom je zoiets persoonlijks bij de Kringloop brengt.
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooi die dekens en vooral de verhalen die er achter zitten. Bedankt voor je mooie bericht

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik mag ook graag 'afgedankt' handwerk redden. Het is maar goed dat ik niet al te vaak 'op struin' ga, want dan zou m'n huis uit z'n voegen barsten. Maar voor het nieuwe huis heb ik natuurlijk nog wel wat nodig (spreekt voor zich, toch?) dus ik ga vanaf 1 januari maar eens Tilburg e.o. onveilig maken (heb er nu al zin in!)

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet om je "copyright" te willen schenden en te plagiëren hoor, maar... zou je willen vertellen hoe je die kraanvogelmobiel hebt gemaakt? Hij is zoooooo wonderschoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wow, wat een heerlijke lapjesdeken. En mooi inderdaad, hoe elk lapje een verhaal vertelt!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)