maandag 19 oktober 2020

Het leven van anderen

Tegenover het appartement waar ik vorige week was, ik 
ben nu ergens anders, is de straat zo smal dat je zo in het 
appartement van iemand anders kan kijken, dat vind ik 
facinerend maar ook een beetje ongemakkelijk dat je zomaar
even in het leven van een ander kunt kijken, ik had ook altijd
de gordijnen open, dus zij konden ook zien wat ik deed.
(dat was niet zoveel bijzonders, meestal zat ik te breien te lezen,
of misschien deed ik wat yoga oefeningen, oh haha)
Het meest waarschijnlijke is dat degene die daar woont erg 
weinig gedachten heeft over mij net als iedereen anders.
Omdat ik toch een beetje zat met het feit dat ik hier in Wenen
ben en niet in Amstrdam in deze ietwat beangstigende tijd,
had ik een gesprek met mijn zoon over wat 'men' daar wel
van zou vinden, de conclusie was; niet zo veel, waarschijnlijk..
Hij vroeg mij al eens eerder; wie is men eigenlijk?' dat is 
een goede vraag, het is een volkomen abstract gegeven..
 


 Een dag later stuurde hij mij een een artikel over dit onderwerp,
het was een studie die werd gedaan door mensen van Harvard,
daarin wordt gesteld dat als je je beoordeeld voelt door anderen,
je waarschijnlijk je zelf beoordeeld, de meeste mensen zijn veel
te veel met zichzelf bezig om over anderen te denken..
Dat is natuurlijk een bijzonder bevrijdende gedachte, en als je 
bij jezelf nagaat hoeveel tijd je aan anderen denkt, blijken dat 
vaal voorbijgaande, vluchtige gedachten te zijn.
Bij mij in ieder geval wel, ik vind er vaak ook eigenlijk niets 
van, van het leven van anderen en hoewel ik me wel eens druk 
maak over wat anderen over mij vinden, zijn dat natuurlijk
aannames, je kan onmogelijk weten wat anderen denken.
En dat is maar goed ook, stel je voor dat het wel zo was, wat
een chaos zou het worden in je hoofd...

Dus zo af en toe kijk ik eens naar het leven van andersn,
vergeet het weer en ga verder met wat ik aan het doen was.

Ik wens je een mooie week
-X-

6 opmerkingen:

  1. Geniet daar in Wenen. Het is je zo gegund.
    Groetjes Clärle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als de koning geen koning was zou hij nu fijn genieten in Griekenland zonder zich af te vragen wat men daar thuis wel van zou denken 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat is een gedachtegang die ik ga onthouden want ik voel me in de buurt waar ik woon inderdaad vaak beoordeeld en dat vind ik niet fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ingrid, heb je op bol.com gezien wat jouw love ing wool boek kost? Niet schrikken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Ingrid, heel herkenbaar - ik heb ook zo'n "men" (en wat die allemaal kunnen denken en vinden) in mijn leven :) - met ouder worden, lukt het me steeds beter er -vrolijk en wel- niet zo veel meer bij stil te staan. Maar als ik dit zo lees, is de herkenning ook geruststellend ;). Fijn dat je het deelt. Groetjes, Rian (West-Brabant)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)