dinsdag 17 mei 2016

Little beach house..


Wij gingen vroeger nooit op vakantie, daar waren
om het zo maar te zeggen de middelen niet voor,
maar een paar zomers hadden wij een kotje,
zo noemden wij het strandhuisje wat wij huurden.
Het was niet zo'n mooie als deze, het was een vierkant
hokje in een rij, de ene helft was groen en de 
andere helft was wit geverfd, tegen de duinen aan
erbij hoorde een grote sleutel met een blokje
eraan waar het nummer van het huisje op stond..
Als het mooi weer was, in de eindeloze zee 
van tijd die de grote vakantie was, weet je nog,
de vakantie heeft nooit meer zo lang geduurd
als toen, maakten wij broodjes klaar, pakten 
onze tassen, ik had zo'n geruite met een vakje 
er op, waar je een briefje in kon doen met je naam,
en fietsten wij langs het paadje naar het strand.


Het was niet zo ver fietsen, en dat was maar 
goed ook want ik fietste staande op de pedalen,
dat heb ik jaren gedaan want ik durfde niet zo goed
te gaan zitten en trappen tegelijk..
Daarna sjokten we over het schijnbaar eindeloze 
duinpad richting het strand, waar we dan nog een 
kilometer of wat over moesten wandelen om
bij het hokje te komen..
Het stelde niet zo veel voor het hokje, er stonden enkel
een oranje canvas windscherm en twee houten 
strandstoelen in, van die stoelen die zo lastig 
uit te klappen zijn, maar wij vonden het geweldig.
Zo snel als wij konden trokken wij onze zwempakken
aan en renden naar de zee om als eerste 'door' te zijn.
Wat zoveel betekende als met je hoofd onder water.


Aan het begin van elke zomervakantie kreeg wij
(mijn broer, zus en ik) een plastic luchtbedje en 
een Donald Duckpocket die wij moesten delen.
Daar werden hele schema's voor bedacht wie wat
wanneer kreeg, maar als je een van de twee dan 
eindelijk in handen had, oh wat een plezier..
(het luchtbedje was vaak al na 3 dagen lek en de 
pocket helemaal uit vorm door al het zand,
ondanks dat waren beide een kostbaar bezit)
Ik denk niet zo vaak aan vroeger, er is niet heel 
veel feestelijks om aan terug te denken maar 
het kotje, de dagen op het strand dat waren 
dagen met een gouden randje, magisch, dus daar
 ga ik in gedachten nog wel eens naar terug..


Net als dit weekend, toen ik dit knipvel tekende
voor de webwinkel tekende, ik bedacht me dat het
leuk zou zijn om wat zand en schelpen mee te sturen,
mocht iemand het leuk vinden om het te maken.

Dus wij reden naar het strand, daar zocht ik schelpen,
en schepte een emmertje vol met zand
en ging even liggen op het zand en terwijl 
ik daar zo lag, zag ik mijzelf in gedachten rennen 
over het strand, in mijn blauwe badpak met een 
lek luchtbedje onder mijn arm, blij, huppelend,
en ik verlangde even naar dat perfecte moment
in de tijd, inmiddels lang vervlogen..

Ik wens je een fijne dag
-X-

17 opmerkingen:

  1. Je krijgt er acuut zin van in een hutje aan het strand. Nu nog een lekker zonnetje...
    Fijne dag! Liefs
    Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig die tekeningen in de foto's. En dat knipvel! Ik zie een boek verschijnen vol knipvellen!
    Bedankt dat je deze herinnering wilde delen. Verdrietig dat de fijne herinneringen zo zeldzaam zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Ingrid
    Wat een schitterend verhaal weer. Zo beeldend. Zag het helemaal voor me. Zelf ging ik met mijn ouders ieder jaar naar Terschelling. Prachtige heinneringen. Erg lang geleden maar mooie herinneringen.
    Schattig de huisjes.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je weer leuke tekeningen gemaakt. En met het verhaal erbij gaat het leven. Wij gingen ook wel naaar de kust, maar ik heb meer herinneringen aan vakanties in/bij bossen. Hartelijke groeten, beerta.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Ingrid,

    volgens mij zaten wij op hetzelfde strand, in dezelfde hokjes, met hetzelfde scherm en stoelen...De sleutel met het blokje was ik alweer vergeten, maar herinner ik me nu ook weer!
    Warenhuis Janse heb ik ook al eens voorbij zien komen in je blog, dus ergens moeten we elkaar misschien al eens gekruist zijn, lang geleden ;-)

    Groetjes & geweldige dingen die je maakt en onderneemt!
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie heeft er nu nood aan een reisje als de zee binnen fietsbereik ligt ;) . Heerlijk verhaal! Wij hadden ook de middelen niet om op reis te gaan en geen zee binnen handbereik maar wel een grote tuin en bossen achter de hoek waar we naar hartenlust konden in spelen. Ook hier heel wat herinneringen waar ik niet vrolijk van word, maar ik ben een nostalgisch meiske ( en vind dit verhaal van jou dan ook erg leuk ) en ik heb mezelf geleerd om de fijne momenten die er ook waren te koesteren en met plezier aan terug te denken. En die andere dingen negeren we gewoon ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He, wat een heerlijk verhaal weer! Ik zie het zo voor me. Waarom kunnen we dat kinderlijke toch niet vasthouden? Hoewel, als ik aan zee ben, komt toch iets van het kleine meisje van toen weer boven :))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. These beach huts are soooooo beautiful to me.
    Thanx for sharing.
    Best wishes
    Sabine aus WO(rms) in Germany

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een heerlijk strandhutje, wij hebben er ook een, wel wat simpeler, je kan je je alleen maar in verkleden, maar de kleintjes willen er zo in wonen. Je verhaal is zo herkenbaar.
    groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heerlijk, dat zou mijn herinnering kunnen zijn, het strandkotje dan...ik ruik nog de nivea..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben weer even terug in de tijd. Wij woonden in Noordwijk-Binnen en gingen zomers lang lopend naar Noordwijk aan Zee, ruim een half uur lopen. Hele dagen op strand zaten we, konden allemaal goed zwemmen en hadden een heerlijke tijd. Rijk waren we niet, we kregen een pak boterhammen en een fles water mee, maar wat hebben we genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat kan jij toch geweldig tekenen, prachtig
    die huisjex.Vanmiddag heb ik nog aan je
    gedacht, fietsend door een zee van
    fluitekruid en meidoorn over het spoorpad
    van Kapelle naar Kloetinge, waar ik woon.
    Kon je nu maar even in Zuid Beveland kijken,
    groetjes van Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk voor een kleine diorama met de schelpen en het zand erbij :) Hoewel alles met wol natuurlijk ook erg leuk is, geniet erg van al je tekenwerk waar je de laatste tijd druk mee bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk mijmeren over vroeger aan zee. Achter het eerst duin was een camping. Daar denk ik bij jouw verhaal aan terug. Ons gezin ging ook heel wat jaren niet op vakantie. To dat ene jaar waarin wij een tent mochten lenen en een buurman ons met onze spullen naar de camping bracht. Wat waren we blij.
    Tot na twee dagen 's nachts de stortbuien kwamen en onze geleende tent zo lek bleek als een mandje. Zonder eigen vervoer moesten we een dag in de regen doorbrengen tot de buurman ons na zijn werk kon ophalen. Nog steeds geniet ik van de herinneringen, zelfs aan het in het water vallen van onze bijzondere vakantie.
    Leuk knipvel en grappig dat je er schelpen en zand bij levert.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij fietsten altijd naar het Wemeldingse strandje, hele dagen krukels zoeken! Nu hebben mijn ouders een kotje bij Domburg, mijn kinderen vragen steeds 'wanneer gaan we weer eens naar het strand bij opa en oma', nieuwe herinneringen aan lange zomers maken! Dank voor het ophalen van deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Your beach houses are so touching. They look like wonderful colorful dream.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)