woensdag 18 januari 2017

Kussens


Gisteren was er bij een van de reacties de vraag
hoeveel steken je dan op moest zetten voor het kussen.
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe groot
je binnenkussen is, dus dat kan ik zo niet zeggen.
Als je een kussen maakt zoals die ik gisteren liet 
zien, dus een baan recht en een baan averecht,
zou ik eerst een proeflapje breien, bijvoorbeeld
van 10 bij 10 centimeter, het afhechten en dan
opmeten hoe groot het is en uitrekenen
hoeveel steken je nodig hebt voor je kussen.
(als je je breiwerk van je pennen afhaalt is 
het meestal wat breder dan op je pennen)
Als je het maakt met een rondbreinaald reken je 
twee maal de breedte, met gewone breipennen
enkel de breedte (ik kan niet goed breien met
rondbreinaalden, ik vind ze te kort, geef mij maar
gezellige lange pennen)


Nu zit ik hier wel uit te leggen hoe je het 
allemaal heel goed en netjes kan doen, maar
ik doe het altijd op gevoel de steken opzetten.
Ik heb helemaal geen geduld voor een proeflapje,
maar dat gaat ook wel eens helemaal mis,
zodat het uiteindelijk veel meer werk is,
omdat ik opnieuw moet beginnen.
Wat ik dan niet zo erg vind want ik heb helemaal
geen haast, het gaat mij om het maken,
niet zozeer om het eindresultaat..
Ik maakte nog een ander kussen, waar je overigens
niet op kunt mazen, volgens mij heet het de steek
de gerstekorrel (ik schreef het verkeerd op de foto;-)
je breit steeds 1 steek recht, en dan
1 steek averecht, in de volgende baan precies andersom.


Het effect is een soort van mini ruitjespatroon,
het kussen fotografeerde ik op de tafel, daar ligt het 
normaal natuurlijk niet maar het zeg er gewoon 
mooier uit, daar :-)

Oja, de wol die ik gebruikte is van de Zeeman,
daar hebben ze tegenwoordig redelijk goede
(lang niet alles, hoor) niet te dure wol, maar je 
kan natuurlijk gebruiken wat je mooi vind.

Ik wens je een fijne dag, hier is alles prachtig
wit bevroren, echt heel fijn en winters.
-X-

8 opmerkingen:

  1. Bedankt dat je op mijn vraag gereageerd hebt! :)
    ohja, toevallig heb ik hier net ook zo nog twee bolletjes van de Zeeman liggen....ready steady go!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk kussen is het geworden. En ook mijn ervaring is dat het wel wennen is met rondbreinaalden. Mooi kleurtje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze steek is idd de gerstekorrel. Mooi breiwerkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van deZeeman is de Tweed ook heel mooi en er zit nog wol in ook. Tegenwoordig hebben ze verschillende kleuren. Het breit heerlijk en is lekker zacht.hier ok koud, vannacht min 8

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lig dubbel, ik lees nl dat stukje over het proeflapje en dacht, doei daar heb ik geen zin in....... lees ik verder zie ik dat jij dat zelf ook zegt.
    😂

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi die kussen. De gerstekorrel is een mooie, wat stoere en toch eenvoudige steek. Ik was hem eigenlijk vergeten. Toch weer eens iets mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige kussens!
    Zo eentje wil ik zelf ook nog eens maken.
    Moet ik eerst weer even leren hoe je ook alweer breid ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben die nooit zin heeft in proeflapjes. Met het onvermijdelijke gevolg dat sommige dingen weer helemaal overnieuw moeten :-). Wel supermooie kussens!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)