maandag 23 maart 2020

Wandelen


Deze schoenen zag ik in een etalage in Wenen, in de 
dagen dat je nog gewoon rond kon wandelen met enkel
de zorg of je niet zou verdwalen, dat leek toen heel 
gewoon, en niemand had kunnen bedenken dat
 het ooit heel anders zou zijn, dat je schichtig over 
straat zou gaan en een ieder zou ontwijken..
Ooh, ik wou dat ik die prachtige schoenen gekocht had 
en dat ik zomaar overal naar toe zou kunnen lopen.

Ik zou als eerste natuurlijk naar mijn kleinzoon Timo
gaan, en samen met hem spelen in het gras, daarna zou 
ik even naar het atelier van mijn zoon wandelen om 
samen een kopje koffie te drinken en zeggen; 
wat ben ik blij om hier te zijn..
Ik zou even naar mijn zus wandelen die alleen in
Spanje zit en samen over het strand lopen, mijn
schoenen in het zand leggen en met onze blote 
voeten in de zee lopen, net als toen we klein waren..

Ja, ik zou wandelen, door de bossen, de duinen, langs
de plekken van mijn jeugd, door een lange brede straat
in Wenen waar ik deze bijzondere schoenen zou zie staan
in een etalage, naar binnen gaan, ze aantrekken en op 
pad gaan, onderweg zou ik genieten van het klikken
van de hakken op de weg en de vrijheid, oh de vrijheid
om te gaan waar je voeten je brengen..

Ik wens je een goede dag, hou vol!
-X-

9 opmerkingen:

  1. Oh herkenbaar dat gevoel, wat beschreef je dat mooi. Het is toch gek dat als je iets niet meer hebt, in dit geval je vrijheid, het ineens zo heel erg belangrijker wordt. Voor jou ook, hou vol!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie maar erg ouderwetse schoenen. Toe was de vrijheid, zeker voor vrouwen, niet erg groot. Je hebt ook een knopenhaakje nodig om ze dicht te maken.
    Het is hier prachtig weer dus ik geniet vanaf de bank van de lentetuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige schoenen, ze roepen een beeld op van lange, ruisende rokken.
    Nu beseffen we pas wat een vrijheid het is om te gaan en staan waar we willen, ik hoop dat die tijd snel weer terug komt en dat we dit dan blijven waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ontroert me, wat je schrijft. Ons relatief onbezorgde leven, we houden moed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even heel iets anders dan een reactie op de mooie schoentjes. Vanavond bij Binnenste Buiten (NPO 2) was in een kleurrijk huis jouw boek Kringloopgeluk heel duidelijk in beeld. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaaaah PRECIES! Onbezorgd zijn, vrijheid, geluk!!
    Mooie schoenen, een hele fijne dag toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo lezend geef je weer een zetje om het vol te houden en gewoon door te gaan

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)