maandag 27 april 2020

Hoezee


Ach nu vergat ik helemaal dat het Koningsdag was,
in mijn hoofd heet het eigenlijk nog steeds Koninginnedag,
naar goed, dat is al een tijdje niet meer zo..
Dus ik haastte mij vanochtend om de voordeur open te 
doen en te kijken of er toevallig ergens een vlag hing in
de straat, wat een weinig boeiende foto opleverde, dus
keek ik noch even in de archieven naar een foto die iets
van de sfeer voor deze dag had, ik vond een kroontje :-)
Normaal vind ik Koningsdag heerlijk, lekker struinen
tussen de rommel van anderen, maar vandaag is anders.
Toen ik vanochtend buiten koffie zat te drinken dacht ik 
aan de Koninginnedagen vroeger toen ik klein was.
In het dorp in Zeeland waar wij woonden kwamen om
8 uur in de ochtend herauten (zo noemden we dat, het
waren eigenlijk natuurlijk gewoon boerenjongens)
 te paard iedereen wakker maken, ze bliezen dan 
met een trompet het liedje;
Als je niet opstaat blijf je maar liggen, moet je maar
weten wat er van komt, ik zing het zo nog mee..


Dit is dan de waardeloze foto van de wimpel in mijn 
straat, oh haha, nu ja het hoeft niet altijd perfect, toch?
Als wij dan gewekt waren door de trompetten, maakte 
voelde ik altijd een soort opgewonden blijheid, zoals je 
die eigenlijk alleen als kind had bij een bijzonder dag.
Vervolgens verzamelde iedereen zich op het dorpsplein,
waar de burgemeester sprak en wij allemaal met 
 vlaggetjes zwaaiend en oranje papieren hoeden op
het Wilhelmus zongen waar we hard op geoefend
hadden op school en als je het niet meer precies wist,
zong je gewoon maar wat (zoals ik)
Daarna gingen alle kinderen van het dorp achter de fanfare
aan naar een bejaardenhuis buiten het dorp, zie je het voor
je, het lijkt wel iets uit een film, waar dan alle bejaarden
buiten op een stoel waren gezet en wij daar dan zwaaiend 
met onze vlaggetjes langs liepen, oh haha, echt waar..

Eigenlijk is het verhaal nog niet klaar, er schiet me nog
iets grappigs te binnen, hoewel ik er toen van moest huilen,
maar dat zal ik in een volgende post vertellen, hoewel ik dat
misschien wel eens eerder deed, ik schreef zoveel berichten,
maar het bericht wordt veel te lang zo..

Ik wens je een mooie dag, 
hoezee, hoezee, hoezee (voor jou)
-X-

7 opmerkingen:

  1. Genoten van je verhaal! Ik hoop dat je een fijne dag hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhasl weer. Ik herken de opgewonden blijheid van een fanfare korps. Heb ik nog steeds

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk nostalgisch verhaal.....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn verhaal. En herkenbaar, dat feestelijke gevoel. Ben natuurlijk benieuwd naar wat voor grappigs er gebeurde, mooie cliffhanger zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk verhaal! Moet heerlijk zijn geweest om in Zeeland op te groeien! Ik groeide op in de Randstad, maar ben inmiddels verhuisd naar de Veluwe. Zo fijn om buiten te wonen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zulke verhalen kunnen haast niet te lang zijn toch? Mooie herinneringen. Ik heb ooit nog eens met mijn muizen op een praalwagen gezeten maar veel verder dan dat kom ik niet. Het viel me wel op dat er dit jaar veel meer vlaggen hingen in het dorp.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)