maandag 6 juli 2020

Nu


Bij één van de mindfull meditaties die ik dagelijks doe 
wordt de vraag gesteld; hoe lang leeft een mens eigenlijk,
je zou kunnen zeggen; zoveel jaar, maar ook 1 moment en
dat is Nu, dat is een bijzondere kijk op de dingen, maar er 
zit ook wel wat in, dingen gebeuren steeds maar op 1 moment.
Daar dacht ik aan toen ik vanochtend koffie dronk in de tuin
terwijl dit mijn uitzicht was, zoals inmiddels wel bekend is het
niet mijn tuin, maar ik heb wel een stoeltje achter het huis
waar ik kan zitten als ik daar zin in heb.
Ik luisterde naar het ruisen van de wind in de grote beuk, het
overstemde het geluid van de grote weg, ik keek naar het
onwaarschijnlijke groen van de tuin en liet mijn gedachten
maar een beetje door mijn hoofd dwarrelen, zonder een 
enkel gedachte vast te houden of op in te gaan.
Ik vroeg me af of ik de was buiten kon zetten, of zou het
gaan regenen, waarom de dagen steeds zo hetzelfde leken,
alsof ik constant ronddraai in de zelfde trage cirkel, waarom 
de kat van de buren niet kwam, zoals hij meestal doet..
Ik probeerde dat ene moment langer vast te houden, dat 
ging niet, elke keer is er weer een nieuwe gedachte, 
verandert er iets aan de dingen waarnaar je kijkt en je kan 
maar op één moment ademhalen en dat is nu, het is er en
het is weer weg, ik vond het een beetje verontrustend, maar
op hetzelfde moment eigenlijk  troostrijk..

Toen begon het te regenen, grote druppels op de stoep en 
ik dacht; geen was vandaag, maar wel een blogbericht
en op het moment dat jullie dit lezen, zijn alle nu-momenten
van deze ochtend een verhaal geworden en is er weer
een hele nieuwe Nu, mooi eigenlijk..

Ik wens je een fijne dag
-X-

5 opmerkingen:

  1. Dat is zo'n belangrijke boodschap die je hier prachtig hebt verwoord. Zoveel tijd gaat verloren door in verleden en toekomst te leven. Tenzij je je nu bezighoudt met dingen die in de toekomst hun vruchten afwerpen (maar dat had ik in het verleden moeten doen. Nu moet ik vooral genieten van het nu)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)