dinsdag 14 juli 2020

Kotje


Weet je nog vroeger, op de lagere school, als de zomer
vakantie begon, wat een fantastisch gevoel was dat..
Ik heb het al jaren niet meer, het gevoel van de
zomervakantie, dat komt misschien omdat alles zijn 
gangetje gaat, haha, maar ik verlang er wel eens naar.
Als de laatste dag op school dan was aangebroken en er 
niet veel bijzonders werd gedaan, het was gewoon wachten
tot de bel ging en dat je dan naar buiten kon rennen,
met een zeker gevoel van euforie, in de overtuiging
dat je nooit meer terug hoefde te komen..


Want zes weken was zo lang, dat het net zo goed voor 
eeuwig zou kunnen zijn, een eindeloze zee van leegte,
waar je niets zou hoeven strekte zich voor je uit.
Wij gingen nooit op vakantie, daar was niet genoeg geld
voor, ik ging pas op mijn twaalfde voor het eerst een paar
dagen naar Parijs, maar dat gaf helemaal niet want wij 
hadden iets veel beters, namelijk een kotje op het strand.
(eigenlijk heet het denk ik een strandhuisje, maar in
Zeeland noemden we dat zo :-)
We mochten aan het begin van de vakantie een plastic
luchtbedje en een Donald Duck pocket kopen, met zijn 
drieën dan hè, ik deelde dat met mijn broer en zus.
Geweldig moment was dat, de vakantie was begonnen.


Elke dag fietsten wij door de weilanden naar het strand,
zetten onze fietsen neer, wandelden wij over de lange
overgang door de duinen, liepen nog een end over het
strand naar het kotje, klapten de ligstoelen uit, je weet wel
die van canvas met hout waarvan je in het begin nooit snapt
hoe het nu precies zit en dan huppelden we de zee in..
We mochten elke dag een raketje, zo'n waterijsje, kopen in
de strandtent, wat bijzonder was want normaal kregen we
alleen op zaterdagavond iets lekkers, ooh die raketjes..
En zo dobberden wij de zomer door, dag in dag uit, ook 
bij slecht weer, want het was zonde om het kotje niet te 
gebruiken, het was al duur genoeg zei mijn moeder.

Uiteindelijk gebeurde het ongelofelijk toch, het kotje 
moest worden aangeveegd, de sleutel ingeleverd,
het lekke luchtbedje in de prullenbak en het 
zand moest uit de Donald Duck pocket
worden geschud, de zomervakantie was voorbij..
Ik kon het me niet voorstellen maar het was echt zo,
we moesten weer naar school, een jaar lang, maar het
had net zo goed voor eeuwig kunnen zijn..

Ik wens je een fijne dag
-X-

14 opmerkingen:

  1. Wat schrijf je toch heerlijk: 'Het had net zo goed voor eeuwig kunnen zijn' 😍
    Maar als dan aan het einde van de zomervakantie heel lichtjes de herfst te ruiken was, dan was ik toch blij dat de zomer niet voor eeuwig was😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige foto's met de schelpen en huisjes! Prachtige kleuren.
    En wat een fijne vakantieherinneringen. Zo zie je maar weer: daar hoef je echt niet ver weg voor te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig je vakantieherinneringen. Wij gingen nooit op vakantie. Mijn zus en ik gingen wel eens logeren bij familie waar we dan op de kinderen pasten. Dat waren onze eerste vakanties. Wat we daarvoor deden weet ik niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig nostalgie blogje heerlijk. Toevallig vandaag mijn laatste werkdag en dan ruim drie weken vrij. Nog nooit van mijn leven eerder gezegd maar dit jaar voor het eerst ben ik eraan toe. Emotionele maanden achter de rug en lichamelijk heeft dat zijn weerslag. Toevallig had ik vorig jaar al tegen mijn man gezegd in de grote vakantie wil ik in Ruurlo blijven, daar hebben wij een 2e huisje midden in de bossen. Onze jongste vind het echt niet meer leuk maar we nemen een aantal vriendjes mee en hij ziet het weer zitten. Toevallig heet ons huisje cosy cot, dat heb ik ooit eens op een mooie Belgische villa gelezen. Dus vanaf vrijdag ga ik heerlijk genieten in ons "cot"! Voor jou wens ik mooie dagen, niet te warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat een heerlijk verhaal!
    Spreekt zo tot de verbeelding! Hoewel mijn vakanties anders waren riep het wel dat gevoel van vrijheid op. Sinds ik pensionada ben is mijn motto: Eeuwig vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige bijpassende foto’s en creatieve breisels bij een ontroerend vakantieverhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gezegd Ingrid, wat krijg ik zin in zand tussen de bladeren van een tijdschrift ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook wij gingen vroeger niet op vakantie. Wel een paar dagen naar opa en oma die aan zee woonden. Pas rond mijn 12e gingen we een weekje in een vakantiehuisje en wat later ook wel kamperen, altijd in Nederland. Wat je beschrijft roept ook bij mij een gevoel op van nostalgie. Er was niet veel aan vermaak zoals nu, maar het was fijn die zomervakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi geschreven, na dit te hebben gelezen mijmer ik nog wat door. Wij gingen nooit op vakantie maar wat hadden we een leuke tijd, voor mij als lees en knutselaar begon de vakantie ook met het vakantieboek vol lees en knutselplezier alleen al de geur van de drukinkt van een nieuw vakantieboek doet me nog zwijmelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zooo herkenbaar. Die eeuwige zomervakanties (altijd mooi weer?), de geluiden van de zee en het strand, verzameling schelpen én die Donald Duck!Geweldig verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij gingen wel op vakantie, 4 weken lang zelfs, de zomervakantie vloog voor mij altijd om. Mijn broer had inderdaad de Donald Duck, ik kreeg zo'n Tina Zomerboek cadeau. Nostalgie!
    Wat een leuke schelpjes heb je toch op de foto staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zalig dat jullie ook kotje zeiden! Ik ben van het Antwerpse, en alle kleine bouwsels zijn kotjes hier LOL (en wie op kamers gaat, gaat hier 'op kot' en op het strand staan 'strandkotjes' haha ... heb er ook heerlijke herinneringen aan, toen die nog betaalbaar waren in Heist-aan-Zee... dank je voor de leuke herinneringen! Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk, vakantie aan zee. Als kind kon je er ook zo vol overgave van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jaaa, de vakantie's van vroeger. Als de school vakantie heeft dan heb ik het ook. Ben vaak werkzaam in het onderwijs. Op dit moment geniet ik lekker van mijn vakantie. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)