Posts tonen met het label Fijne Dingen Wenen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Fijne Dingen Wenen. Alle posts tonen

woensdag 8 juli 2020

40A


De eerste keer dat ik bus 40A nam in Wenen, of ik kan 
beter zeggen, zou moeten nemen kon ik hem niet vinden.
Ondanks de duidelijke aanwijzingen van mijn zoon Daan;
'stap uit op dit metrostation, let op de borden waarop staat
40A Hohenstaufergasse die kant op, liep ik zo hup de 
verkeerde kant op en zag ik nergens een bord (ze hangen 
echt levensgroot op het perron, echt waar, haha)
Ik kwam op een groot plein terecht en ik vroeg het aan 
verschillende mensen maar dat mocht niet baten, mijn Duits
is ietwat armzalig en misschien begreep ik het gewoon niet.
Uiteindelijk moest ik mijn zoon bellen om wat nieuwe 
aanwijzingen te vragen en het bleek dat ik in cirkels
om het desbetreffende straatje heen liep, ohoh..


De 40A, rijdt door de straat heen waar mijn zoon met zijn 
vriendin en hun zoon Timo wonen, het is tevens het eindpunt
van de route zodat ik niet bij de verkeerde halte uit kon 
stappen en zo vond ik toch hun huis nog..
Later nam ik de bus vele malen en kon ik niet begrijpen 
wat ik er nu zo ingewikkeld aan vond om hem te vinden, 
maar de dingen die je al weet zijn niet zo moeilijk, toch?
Mijn kleinzoon Timo is dol op de bus, als hij in de tuin speelt
en hij hoort hem (hij komt een paar keer per uur langs) dan 
hoort hij hem aankomen en het liefst kijkt hij dan door het hek.
De bus noemt hij Bam, wat een prachtige naam is voor een 
bus, en is elke dag een groot plezier voor hem.


Regelmatig lopen zijn ouders even met hem naar de bus,
die vlakbij om de hoek altijd een paar minuten staat te 
wachten op de passagiers die naar het centrum willen.
Omdat Timo zelf kan lopen en dat ook graag wil, is dat 
een heus uitstapje omdat, zoals mijn zoon zei; ze vorderen
met ongeveer 30 meter per uur, oh, haha, kinderen zien in 
alles wel iets bijzonders en er is altijd een reden om even stil
te staan en het te bewonderen (zouden wij ook moeten doen)
Vaak mag hij even in de bus kijken en laatst reed een 
aardige chauffeur de bus zelfs een paar meter vooruit 
terwijl Timo voorin mocht zitten.

Dus ik maakte een bus voor Timo, ik heb geen idee of hij 
het als een bus zal herkennen, maar ik had plezier in het 
breien van de knuffelbus, en terwijl ik hem maakte reed ik 
in gedachten door de straten van Wenen, in de 40A, van het 
beginpunt, wat ik nu weet te vinden, helemaal naar het
eindpunt, waar Timo met zijn vader dan op mij 
stonden te wachten..

Ik wens je een fijne dag
-X-

donderdag 2 januari 2020

De achteraf methode


Dit leek mij nu een mooie quote om het nieuwe jaar mee te 
beginnen; ' Your mountain is waiting, so get on your way'
Want zo voelt het wel een beetje, zo'n vers jaar, hoewel
het eigenlijk natuurlijk niet anders is dan elke nieuwe dag.
Ik had dit idee in Wenen, en ik dacht misschien kan ik er 
wel een heuvel uit het Wienerwald bij breien, één heuvel
om over heen te wandelen leek mij wel genoeg, maar ik bleef
maar breien en het werden zo ongeveer de Alpen..
Misschien heb ik in mijn hoofd wel vele bergen die ik zou
moeten beklimmen maar het heeft mijn voorkeur om te 
denken dat ik er gewoon plezier in had, in het breien..

Ik heb namelijk helemaal geen goede voornemens en ik 
probeer ook niet op te zien tegen de lange weg
over de de bergen van dit jaar, je weet toch niet wat 
er komen gaat, je kan van alles bedenken wat er zou kunnen 
gebeuren en hoe het zou moeten zijn en dan gaat het
 toch helemaal anders, det heeft de ervaring wel geleerd.

Dus als ik al een voornemen zou hebben dan is het dat ik 
de dingen zal bezien volgens de 'achteraf methode'.
Ik ga gewoon op pad en als ik een heuvel heb beklommen,
draai ik mij om en kijk ik terug naar wat ik bereikt heb,
dat lijkt mij beter dan van te voren onmogelijke doelen
te stellen en dat ik dan steeds teleurgesteld ben omdat
ik ze niet kan bereiken (daarom zeg ik ook een heuvel
en geen berg, daar kom ik gewoon niet tegen op, haha)

Enfin, ik wens je het beste op je pad, ik hoop dat je
mag genieten van wat mooie uitzichten en nu;
hup, op pad! 

-X-

maandag 30 december 2019

Weg en weer terug


Dus ik ging naar Wenen en ik kwam weer terug,
gek eigenlijk dat de dingen die je doet en gebeuren 
altijd veel meer een verhaal blijken te zijn dan dat
je het werkelijk meemaakt..
Eerst komt het idee, dan begin je met de voorbereidingen,
je boekt een reis, dan de vraag waar je gaat verblijven,
in mijn geval eerst een paar dagen bij mijn zoon en zijn
vriendin en de overige dagen in een bijzonder fijn 
appartement van een vriendin van hen, in ruil voor het 
water geven van de plantjes.
Dus je maakt afspraken, je stelt je voor hoe het zou zijn,
koopt cadeautjes, maakt dingetjes, doet dingen in en dan
toch weer uit je koffer, bedenkt dingen die je daar zal doen..
En dan is het eindelijk zo ver, dan is het allemaal echt..


Ik moet zeggen dat ik fantastische dagen heb gehad,
het was heerlijk om mijn kleinzoon Timo weer te zien,
het is toch anders dan een filmpje, hoe leuk ook.
We vierden de kerstdagen samen, een dag met de 
familie van mijn zoon's vriendin en een dag met mijn 
broer, zijn vrouw en mijn nichtje (die hier in Amsterdam
ook mijn buren zijn :-) 
Ik wandelde door de stad, las wat fijne boeken en speelde
met Timo en het was allemaal even fijn, maar nu ben ik
zomaar ineens weer hier in Amsterdam.
Nu is dit avontuur ook weer één van de vele verhalen,
in het grote boek van herinneringen..

Tsja, zo gaat dat, die verhalen maken ons tot wat 
we zijn, maken alles wat we meemaken tot een geheel.

Ik wens je een fijne dag
-X-