woensdag 20 juni 2018

Goed humeur (en patroon ;-)


Een tijdje geleden maakte ik deze sjaal voor de webshop,
het is van een werkelijk fantastische kwaliteit garen,
waarvan ik eens een partijtje vond op de markt.
De kleur flatteert me helemaal niet, oh haha, dat ik dat
nu zeg, flatteren, ik denk daar eigenlijk nooit over na,
ik ben op de leeftijd dat ik bij voorkeur niet meer in
de spiegel kijk en meestal trek ik maar wat aan.
(comfortabel is daar het sleutelwoord bij :-)
Maar toen ik deze sjaal omdeed en toch even een 
blik in de spiegel wierp, een hele korte, dacht ik, nee.


Eigenlijk had ik bedacht dat het leuk zou zijn om de 
steek uit te leggen, maar waarschijnlijk heb ik dat allang
eens gedaan bij een andere sjaal, ik weet het niet meer.
Het is net zoiets als je al jaren een relatie met iemand hebt
of met een vriendin die je allang kent, er komt een moment
dat je gewoon in herhaling begint te vervallen en dingen
gaat vertellen die je al eens eerder noemde.
Het is gewoon onvermijdelijk, tenzij je een bijzonder
avontuurlijk leven hebt (dat heb ik niet) of gewoon
heel weinig praat (dat doe ik ook niet, integendeel)
Als mensen mij iets vertellen wat ik al wist hangt het
een beetje van mijn humeur af hoe ik reageer.
Bij een goed humeur luister ik gewoon weer naar het
hele verhaal en zeg ik; oh echt, wat leuk/bijzonder.
Bij een iets minder goed humeur zeg ik zoiets als
oh ja, volgens mij heb je dat al eens verteld,
goed verhaal was dat (het moet wel heel gek lopen
wil ik niet meer beleefd blijven)


Ik heb duidelijk mijn babbelstand weer gevonden
en waar gaat dit hele bericht nu eigenlijk over, wel..

Ik ga gewoon het steken patroon geven volgens 
het oorspronkelijke plan, komt ie:

Zet een veelvoud van 4 steken plus 3 op.
Naalddikte en aantal steken hangt af van het garen wat je 
gebruikt, maak even een proeflapje om uit te rekenen
hoeveel steken je nodig hebt, brei zo los mogelijk of 
gebruik een iets dikkere naald dan op het garen staat. 
Dat geeft een mooier effect en draagt fijner.
Brei; 2 recht, 2 averecht, herhaal tot er nog 3 steken over
zijn, brei 2 recht en 1 averecht. 
Herhaal steeds deze rij, tot je sjaal lang genoeg is,
deze is bijna 2 meter.

Ok, en nu hoop ik dat je in een goed humeur bent,
mocht je dit patroon herkennen en denkt;
oh ja, wat leuk dit allemaal zeg :-)
Dank je wel en een fijne dag.
-X-

13 opmerkingen:

  1. Ga ik proberen. Lekker buiten in de schaduw. Wij hebben hier eindelijk zomerweer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je er weer bent! Ik heb je gezellige babbels toch een beetje gemist, merk ik nu.
    Leuk patroon, ik hou er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De steek is prachtig! De kleur zou mij ook niet staan. Iets met kleurentypes en ik ben dan het wintertype geloof ik. En dit is een 'herfst' kleur ;)
    Gezellig zo'n babbelblog. Maar de andere soort waardeer ik minstens evenveel hoor!
    Xx Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen van TanteJo uit Middelburg

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke sjaal is dit!! Dankjewel om de steek even uit te leggen. Lijkt me super gemakkelijk te zijn dus daar wil ik me wel eens aan wagen -:)
    Het komt misschien ook wel door de super mooie foto's dat ik zo'n zin krijg om deze sjaal te breien. THX Ingrid!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag de sjaal al in je webshop maar deze kleur staat mij ook niet, helaas. Hij is wel mooi! En lief dat je een how-to deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank v j blog altijd leuk en steken uitleg ook voor de 2e keer heerlijk... graag blijven doen.. fijne avond groet Silvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ingrid, ik ken het patroon nog niet dus helemaal super dat je het wilde delen! Dankjewel .
    Wat een ouderwets gezellig bericht was dit weer , ik wordt er blij van, hopelijk voel jij jezelf ook weer wat beter . Liefs Micha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjewel! Al 5 cm in het patroon op de pennen staan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi hoi
    In deze stille tijden zoek ik via jouw blog een patroontje om te haken. Ik lees hier 'haakte ik deze sjaal' en lees verder. Het is breien lees ik bij de uitleg verderop en ik kijk terug naar het begin van dit bericht en zie dat er 'maakte ik deze sjaal'.
    O O de stille periode is nog maar net begonnen en ik zie al andere dingen. Hoe gaat dat eindigen.
    Groetjes
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik brei nog niet zo lang. Maar kan ik het patroon herhalen bij iedere naald of moet ik het bij de tweede naald om draaien zoals bij de boordsteek? Kijk uit naar een reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaaa,leuke steek! Al heel wat sjaals mee gebreid. Noemen ze deze steek niet "de valse patentsteek"?

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)