vrijdag 29 juni 2018

Bloei


Nu met dat warme weer, wat overigens nog een hele
tijd gaat aanhouden las ik vanmorgen, is mijn verlangen
om naar 'huis' te gaan groter dan anders,
ik ervaar de stad als onaangenamer met die hitte.
En met huis denk ik dan aan Zeeland, ik ben er al zeven
jaar (zeven jaar!) weg maar ik geloof niet dat ik al die
plekken waar ik sindsdien gewoond heb als thuis 
kan beschouwen, ik voel mij een toerist op doorreis.
En ik weet natuurlijk echt wel dat vroeger niet alles
beter was, laat staan perfect, maar het gevoel dat ik 
enigszins op drift ben heb ik toen nooit ervaren.
Eerlijk gezegd kende ik het gevoel wat heimwee 
heet niet, het is ook lastig te omschrijven..


Laatst las ik ergens; bloom where you are planted,
(eigenlijk heb ik een beetje een hekel aan al die
wijsheden die je vertellen wat je moet doen/voelen,
alsof je tekort schiet als je er niet aan voldoet)
Dat klinkt natuurlijk prachtig maar ik ben geen 
korenbloemetje wat bloeit of je het nu langs de 
snelweg neerzet of op een Zeeuws dijkje, was het 
maar waar, al kan je natuurlijk niet aan een 
korenbloem zien of hij blij is of niet, misschien heeft
hij ook wel zo zijn voorkeuren..

Dus op deze dagen, fiets ik regelmatig de stad eens
uit en laat het verlangen naar thuis over me heen komen,
het komt en gaat, dat is wat ik inmiddels geleerd heb..

Ik wens je een heel fijn weekend en hou het hoofd koel.
-X-

5 opmerkingen:

  1. Het gevoel is zeer herkenbaar. Maar als je teruggaat is het ook niet alles.
    De korenbloem is wel 1 van mijn lievelingsbloemen. Ik kreeg altijd een bosje korenbloemen van mijn vader bij het voltooien van de avond 4-daagse. Nu staan ze te pronken in de tuin. Die wijsheidsspreuk kende ik nog niet.
    Nog een fijne dag.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hete dagen in de stad is niet alles. Logisch dat je dan Zeeland extra mist. En dat je de fijne dingen uit Zeeland weer wilt herbeleven. Goed idee om de stad dan even uit te trekken. Even genieten van kleine dingen onderweg.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o,ik snap je zo goed.
    Ik heb dat met midden delftland.
    ik ben in die buurt 76 jaar geleden geboren.
    Als ,,compensatie gaan wij ieder jaar een week kamperen in Delft..Zomergroet,Anneke*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat van die wijsheden voel ik ook altijd zo, al zijn er ook mooie, die juist adem geven, en die uitgaan van liefde voor wat is, ipv voor wat zou moeten zijn...
    is mijn ervaring dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wie weet komt er ooit een huis op je pad in Zeeland of ergens mooi buiten.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)