vrijdag 29 januari 2021

Wandelen


 In Wenen heb ik eindeloos veel gewandeld, gewoon de 
ene voet voor de andere, door de stad, in paleistuinen,
parken of , waar ik dan ook terecht kwam.
Aanvankelijk liep ik met een kaart in mijn tas waar ik af
en toe op moest kijken, later nam ik hem niet meer mee
en als ik niet meer wist waar ik was zocht ik naar 
herkenningspunten vanwaar ik de weg wel wist.
Bijvoorbeeld gebouwen (hé, is dat de Stefansdom daar 
in de verte, dan moet ik die kant op) of metrostations.

Ik heb meer dan 400 kilometer gelopen, dat klinkt veel
maar ik was er ook best lang en ik had veel tijd.
Tijdens mijn wandelingen kwam ik allerlei mensen tegen,
hardlopers, mensen die wat rond kuieren (zoals ik),
mensen met honden en hondjes, mensen die recht op 
een doel afliepen, mensen zonder doel (zoals ik) kinderen
en wat mensen die zo bijzonder waren dat ik ze onthield.
Zoals een oude dame, ik heb haar getekend, die de laatst
overgebleven bloemetjes in het park plukte, ook zag ik in
het Praterpark, waar ik vaak kwam, altijd dezelfde mevrouw
met 5 zwarte hondjes aan de lijn  en één witte die losliep.
Dat vond ik echt heel leuk om in zo'n grote stad iemand
tegen te komen die ik herkende ik was altijd blij als ik ze zag.

Nu ik weer in Amsterdam ben heb ik mijn wandelflow
verloren, ik loop wel elke dag maar vaak hetzelfde rondje, 
 het voelt als corvee, iets wat ik moet doen om nog wat
conditie te houden, maar ik mis de straten en parken van 
Wenen, waar achter elke hoek het onbekende lag.

Ik wens je een goed weekend
-X-

6 opmerkingen:

  1. Het wandelen in Wenen lijkt mij zalig, door parken en langs prachtige gebouwen. Ik denk dat je, diep in je hart, het liefste naar Wenen zou verhuizen. Is dat een optie? Ik denk dat het je gelukkiger zou maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik wandel iedere dag hier bij huis, vaak dezelfde rondjes, maar ik wijk ook hier en daar af en loop het wel eens andersom. Een afspraak met mezelf en het geeft mij een goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat wandelen in Wenen zo veel leuker is, omdat je nooit precies wist wat zich om de volgende straathoek bevond. Ik wandel nu ook veel, samen met mijn oudste dochter, wandelen mag namelijk nog steeds...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wandelen in het onbekende voelt altijd anders (vind ik). Nieuwsgierig naar wat er komt, herkenningspunten die je de weg wijzen. Jij omschrijft dat prachtig! Heerlijk om te lezen.
    Wie weet is dat gevoel er ook dichterbij huis als je eens onverwacht een andere straat kiest of een andere richting op. Het ene been voor het andere ...
    Fijne zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En nu heb ik zin om te wandelen in Wenen... Het klinkt zooo fijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wandelen is heerlijk en dat doe ik graag. Nu zijn er wel erg veel wandelaars. Het zal wel weer wat rustiger worden na de Lock down. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)