vrijdag 21 februari 2020

Wandelen in Wenen


Voordat ik naar Wenen ging nam ik mij voor zo veel
mogelijk te wandelen en de weg in de stad beter
te leren kennen, ik heb zo'n dingetje op mijn 
telefoon waarmee je kan zie hoeveel stappen je zet
en mij leek zo'n 10.000 stappen per dag haalbaar.
(hoewel ik geen idee had of ik dat zou kunnen)
Het telt ook de trappen die je neemt, wat een beetje 
flauw is is dat hij de 12 trappen naar het appartement 
waar ik verbleef als eentje telde, waarschijnlijk omdat
ik hem in een keer liep, maar dat terzijde..
Dus ik wandelde, over grote boulevard, langs het 
Donaukanaal, door winkelstraten en kleine steegjes,
aanvankelijk nog met een kaart op de pak, omdat ik 
de weg wel soort van wist maar net niet helemaal :-)


Het gebeurde een aantal keren dat ik ergens liep en dan
dacht ik aah, is dit verbonden met die straat en ooh, zit het
 zo en langzamerhand werd de stad een logisch geheel
(dat was het natuurlijk allang, haha, maar voor mij)
In de eerste week maakte mijn zoon een soort van
speurtocht in het centum, ik kreeg dan foto's via What's 
app, met straten en pijlen waarheen ik heen moest, over 
elk bijzonder gebouw stond er dan een weetje bij.
Zowel hij als ik zijn dol op weetjes over straten, gebouwen
etc, hoe het er vroeger uit zag, welke functie het had 
wie er woonde, Beethoven of Mozart, dat soort dingen.


Ook spraken we af en toe ergens in de stad af, ik 
probeerde daar dan op tijd te zijn, we hebben samen met
Timo in zijn wagentje vele fijne wandelingen gemaakt.
Ik moet zeggen dat die stappenteller app mij motiveerde,
ik begon zelfs in de metro de trap te nemen in plaats van
de roltrap, dan had ik weer een extra trap, op één dag 
had ik 47 trappen, het is verder belang van geen enkel 
belang maar ik gloeide van plezier over mijn prestatie.
Uiteindelijk begon ik te wandelen zonder kaart, ik ging 
met de tram of de metro ergens heen en probeerde dan 
terug te wandelen zonder kaart, ik nam vele omwegen,
maar ik vond de weg altijd weer, soms vroeg ik het aan 
iemand, dat was een beetje smokkelen, maar zo 
redeneerde ik, dat was om mijn Duits te oefenen,
oh haha, ja natuurlijk.
Op één van de laatste dagen wandelde ik 7 kilometer
van mijn appartement naar het huis van Daan, zonder
kaart als een soort meesterproef (ach ja, je moet 
jezelf wat doelen stellen) en ik ben er gekomen..

Ondanks het feit dat ik mezelf nooit als een wandelaar
 beschouwd heb, heb ik het toch gehaald na een maand,
ruim 10.000 stappen per dag en dat vervuld mij
best met enige trots, het is blijkbaar nooit te laat 
om het beeld wat je van jezelf hebt te veranderen en
nieuwe uitdagingen aan te gaan..
(dat geeft moed)

Ik wens je een fijn weekend
-X-

8 opmerkingen:

  1. Je hebt jezelf duidelijk een doel gesteld en je hebt het in Wenen goed gedaan. Een mens is nooit te oud om nieuwe dingen op te pakken en je grenzen te verleggen.
    Ga je er in jouw thuisomgeving mee door? Ook in jouw woonplaats zijn veel mooie plekjes en mooie straten.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk die speurtocht die jouw zoon had gemaakt om de stad te leren kennen. Ik hou ook zo van weetjes over gebouwen waar ik langs loop, gewoon om ook een stukje geschiedenis van zo'n plaats te leren kennen. Ga je nu door met wandelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke manier om Wenen te verkennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel wandelen ... een prachtige manier om een stad te verkennen. En zo'n speurtocht maakt het extra leuk.
    Mooi dat je een doel stelde. Zonder doel kun je niet scoren. "Scoren" kan zo'n fijn gevoel geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige prestatie, vind je tekeningen zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie stad lijkt mij dat! Heerlijk om wandelend te leren kennen. Ziet er ook lekker rustig uit, op jouw foto's. Ik vind het altijd zo druk in steden, ben ik een beetje allergisch voor. Bijzonder om te zien waar Beethoven en Mozart woonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hoor, als je nog zou twijfelen of je echt wil blijven bloggen, dit was een hele mooie!!ik heb nu zin om naar Wenen te gaan, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh ja, zag ik in de bib al je boeken naast elkaar staan.... mijn hart maakte een sprongetje, heb er meteen 1 weer meegebracht .. kringloopgeluk , Hilde

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)