maandag 25 mei 2020

Spelden en naalden


Toen ik een jaar of zeven was, dat was zo ongeveer
in de middeleeuwen, kreeg ik een speldenkussen, 
dat zat in een doos met allerlei dingetjes die wij altijd 
kregen met de feestdagen van een oom en tante.
Ik kan me de oom en tante zelf niet herinneren maar
 de cadeautjes die ze altijd stuurden, wel.
Het waren altijd wat vreemde cadeautjes, alsof ze ze 
gewoon uit de kast pakten, niet speciaal voor kinderen
gekocht; een handdoek, een oud treintjes, gebreide sokken
en handwerkspullen, zoals het speldenkussen..
Ik vond het overigens geweldig van die echte volwassen 
cadeautjes dus ik was bijzonder in mijn nopjes (haha, 
wordt deze uitdrukking eigenlijk nog gebruikt? ) met 
mijn kussentje met spelden en naalden, ik heb het nog 
steeds, het staat hierboven op de foto.


Omdat het op de één of andere manier nogal hard is 
geworden, het is natuurlijk al stokoud en niet meer 
geschikt voor dikke naalden maakte ik een nieuwe.
Het is supersimpel mocht je er ook eentje willen maken,
want het is gewoon een dubbelgevouwen lapje.
Ik gebruikte de gerstenkorrel steek; 1 recht, 1 averecht
en dan in de volgende rij andersom, dat geeft een leuk
effect en je kan de naalden er makkelijk insteken.


De maten zijn bij benadering als je een iets dikkere of 
dunnere naald gebruikt wordt het breder of smaller.
Als je goed kijkt zie je dat ik in het midden een draad door 
het werkje heb geregen, dat maakt het makkelijker om 
het dubbel te vouwen, dan weet je waar dat moet :-)

Het oude speldenkussentje zal ik natuurlijk altijd blijven
gebruiken, ik ben er aan gehecht, maar voor de dikkere 
naalden is deze echt heel handig, hoewel ik even zo vaak
mijn naalden in de zijkant van de bank steek, oh oh, 
omdat het zo makkelijk is als ik bezig ben, ik zal 
proberen mijn leven te beteren en ze in plaats daarvan
in mijn nieuwe mapje te stoppen..

Ik wens je een fijne dag
-X-

5 opmerkingen:

  1. Oo wat handig. Ga ik maken voor mijn dochter die net een kindje heeft gekregen.ik word altijd zo blij van jouw eenvoudige en zeer nuttige breisels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Simpel te maken en zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk, hoe je jeugdherinneringen onder woorden brengt! Handig en mooi, je naaldenmapje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat kunnen herinneringen toch fijne gevoelens oproepen. Grappig dat je je de oom en tante zelf niet herinnert. Je weet wel hoe ze eruit zagen adhv foto's? Het naaldenmapje ziet er weer zo gezellig Ingthings uit (en dat is absoluut een compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor, ik heb ze zelf ook gemaakt. Ik maak ze van een restje stof voorzien van een zeefdruk. De speldenkussens maak ik ook zelf. Staat op mijn blog. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)