vrijdag 29 mei 2020

Yoga oma


Een tijdje geleden besloot ik, omdat vaak last van mijn rug
en nek heb, om eens te kijken of ik niet thuis wat yoga
oefeningen kon doen om wat soepeler te worden, want ohoh
Ik zocht een beetje op internet en vond wat oefeningen voor
beginners, dus ik pakte een matje en ik begon, oh haha, dat 
klinkt alsof dat allemaal heel gemakkelijk ging..
Dat was niet zo, ten eerste krulde het matje de hele tijd op,
dus ik legde stapels boeken aan de uiteinden, dat zag er al niet
uit zoals op het filmpje, het tweede was dat het onmogelijk is
om tegelijk op je Ipad te kijken en de oefening te doen.
Dus ik verzette de Ipad steeds van de grond naar een stoel
en weer terug, dat moest zo vaak dat ik daar uiteindelijk
meer mee bezig was dan met oefenen, wat een gedoe.
Als laatste vond ik, ook al was het voor beginners, 
de houdingen zo onmogelijk, dat ik niet denk dat
 mijn bewegingen het gewenste effect hadden,
 het zag er in ieder geval totaal anders uit dan die van
 de gestroomlijnde, lenige mevrouw van het filmpje.
Toen ik daarna mijn val maakte op straat was het wel
even klaar met al dat geyoga (wat dan weer geen woord is)

Omdat ik nu helemaal stijf was, ik had inmiddels ook zere 
knieën, wilde ik toch weer iets gaan doen dus ik zocht weer
verder en ik stuitte op; gentle chair yoga with Jacob Cino,
vooral dat 'gentle' vond ik wel wat en op een stoel vond ik
ook heerlijk geschikt voor een stijve hark als ik.
Voordeel is ook dat je gewoon op het scherm kan blijven 
kijken zonder dat je je in allerlei bochten moet wringen.

Dus nu doe ik elke dag een half uurtje of 20 minuten, 
(hij heeft twee verschillende oefenfilmpjes) yoga met Jacob,
heel gezellig, ook al kan ik zelfs hier niet alles (ik krijg mijn
rechterbeen niet op mijn rechterknie, maar ach ik ben
al een oma, hè, dat moet je wel in gedachten houden, haha)
Maar dat mag de pret niet drukken, of ik er nu iets mee
opschiet of niet, ik heb er gewoon plezier in.

Ik wens je een goed weekend en fijne Pinksteren.
-X-

9 opmerkingen:

  1. Heerlijk yoga, dat werkt verslavend weet ik uit ervaring (doe het inmiddels al drie jaar) Mijn favo docente is yoga with Adriene.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Probeer eens je rechterbeen op je linker k ie te krijgen. Ik kan wel links op rechts te leggen maar rechts op links kost heel veel moeite. Wat trouwens een goed idee van die stoel yoga. Ga ik ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je wat hebt gevonden wat wél bij je past! Ik heb ooit thuis pilates geprobeerd en ik vond het heel fijn dat naast de instructrice ook iemand stond die dezelfde oefening 'op zn beginners'deed. En inderdaad, eerst de oefening zien en tegelijk mee proberen te doen, en als je dan eindelijk doorhebt hoe het moet beginnen ze met de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ge-wel-dig, wat vertel je dat beeldend! Ik doe een soort ochtendgymnastiek maar kan de pasjes nooit precies gelijk krijgen met de stem van de mevrouw, ben altijd nét te laat of sta nog na te denken over de uitleg als de oefening al halverwege is. Goed idee, die stoelyoga, ik ga ook eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn 81 jarige moeder doet al "100 jaar" yoga en krult zich inderdaad in de moeilijkste bochten maar daar is dus wel de nodige oefening aan vooraf gegaan. Maar je rechterbeen op je rechterknie daar krijg ik de griezels van als iemand dat überhaupt zou kunnen 😅

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe via facebook mee met de stoelyoga sessie van Monique. Even zoeken op ANBO 🙏

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och mai, vertel me wat leeftijd en inderdaad oma zijn. Wat gaat dat toch tellen. Ik loop half krom door de kamer om koffie te pakken, dit doordat ik dan in de tuin ben bezig geweest. Vroeger sportte ik echt heel veel maar sinds een skiongeluk en een knie die al 5x is geopereerd wil het allemaal niet meer. Maar stoelyoga had ik nog nooit van gehoord, ik ga eens kijken. Succes jij ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Terwijl ik lees, probeer ik me voor te stellen hoe dat allemaal gegaan zal zijn. Hihihihi ...
    Veel succes en plezier met de stoelyoga!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat kun je dat toch geweldig en humorvol te vertellen, heerlijk! Fijn dat je tóch iets gevonden hebt!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)