vrijdag 26 juni 2020

Gloriette


De allereerste keer dat ik een gloriette zag in Wenen,
dat was er meteen eentje van een enorm formaat, later las 
ik dat het de grootste ter wereld was en dat de beroemdste 
gebruiker Sissi was, misschien ging ze er thee drinken..
Een gloriette is een gebouw in een tuin wat hoger ligt dan de
rest van het landschap, die in Wenen ligt op een hoge heuvel
en kan je al vanaf ver in de stad zien, echt geweldig.
Sinds ik die gloriette zag is het mijn favoriete woord, het is
zo'n woord wat een beetje huppelt van plezier, tenminste zo
klinkt het voor mij, als ik het 10 jaar geleden had gekend
had ik mijn blog zo genoemd, maar ik had er nog nooit van
gehoord, ik verkeer ook niet in kringen waar mensen 
in het gelukkige bezit zijn van zo'n gebouwtje..

Sindsdien is een gloriette iets wat ik het allerliefste zou 
zou bezitten, zomaar een kleintje op een mini heuvel zou
al fantastisch zijn, een zeshoekig of rond gebouwtje met 
ramen helemaal rondom en overgroeid met rozen en klimop.
Een stoeltje en een tafel ervoor waar ik thee zou kunnen 
drinken, boeken lezen en naar de tuin kijken, voor de 
gezelligheid zou ik er nog een waslijntje ophangen waar
ik mijn theedoeken te drogen zou kunnen hangen, 
wapperend in de wind, oh, zie je het voor je..

Ah ja, zoals zoveel dingen weet ik natuurlijk dat dit nooit
 gaat gebeuren, dat is wel het nadeel van ouder worden,
je realiseert je steeds meer dat er heel veel dingen zijn,
die je nooit mee zal maken, noch zal bezitten..
(als kind denk je dat alles mogelijk zal zijn zonder over
geld na te denken of de haalbaarheid van je wensen)

Enfin, het idee is prachtig, werkelijk, denk je niet?
Ik wens je een fijn weekend, ik las dat het wat gaat
af koelen, dat is wel fijn zeker 's nachts, want ohoh..
-X-

5 opmerkingen:

  1. Ah, dat heet dus een gloriette, leuk weetje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat klinkt echt fantastisch! Je weet maar nooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een heerlijk gebouwtje, en dan die dakpannetjes!!
    toen wij onze tuin lieten maken - na 35 jaar tegels voor hinkelen, stoepkrijten en leren fietsen - wilde ik graag een tuinhuisje voor de hark, de parasol en de stoelen, maar manlief droomde van een groene pipowagen met rode luikjes ... zo een op wielen, met een balkonnetje en een boven- en onderdeur. en ja, die staat nu achterin de tuin van ons rijtjeshuis. het tuinspul staat in de schuur, op het balkonnetje drink ik mijn koffie 's morgens en als 's avonds het licht brandt in de wagen, zit mijn man er heerlijk muziek te luisteren.
    blijf dromen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker blijven dromen over mooie, lieve, vrolijke dingen. Ook van dromen kan een mens heel gelukkig worden.
    Zoals jij droomt van die prachtige gloriette, zo droom ik wel eens van een schattig huisje precies zoals dat waar jij in woont. Want dat ziet er zo gezellig uit.

    Fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hopelijk komt ie er toch, zij het in mini versie ! Ik duim mee voor je ! Marie

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)